Vandring i juni?

Någon som har bra tips på fin vandring i juni?
Gärna lite vildmark och utsikt och höjder, är ute efter att tälta eller ev bo i stuga.

Är egentligen ute efter fjällvandring och vill helst till Laponia, men juni är ju inte riktigt tiden för detta.

(Gjorde mitt första försök till vandring en gång i jämtlandsfjällen i juni, det var ju ingen succé, blött och slaskigt och uppe på kalfjället small det av laviner, man trampade rätt igenom snön och överallt gick det bäckar. Rookie mistake)

Men är det samma sak längre söderut i fjällen den tiden?
Tips på var man kan vandra annars?
Gärna där man slipper gå längs bilväg/genom villaområden, vilket jag upplevt på de senaste turerna :cool:

Lappland blötvår, Norge ungefär det samma.
Så välj något helt annat, Skånes kuster, Högakusten eller varför inte Bohusleden.

go tur

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag skulle åka till Muddus! Ett klockrent alternativ om du söker vildmarken i juni månad. Och du kan välja mellan tält och stugor. Enda problemet är väl att det är bökigt att ta sig dit, ett pris man får betala för avskildheten!

Lycka till önskar Pelle

Fulufjället och Grövelsjön hör till de sydligaste kalfjällen i landet. Där går det ofta att vandra i juni. Det finns inga garantier naturligtvis. Förra året med sen snösmältning så var det blött på sina ställen och snöfält kvar i mitten på månaden.
Höga toppar finns inte i dessa områden. Med det sagt behövs det inte någon hög topp i ett område med plattare fjäll för att få bra utsikt. En fin dag kan du se långt utan att ens gå upp på en topp. Jag har bilder från Fulufjället där Sölens toppar i Norge syns i horisonten. De ligger ca 7 mil bort fågelvägen.

Det finns stugor och leder i bägge områden. Även möjligheter till att gå utanför led om man vill vara lite mer ensam. Du behöver inte gå på någon väg eller genom något samhälle.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips