Vandring i Europa - vilka är era bästa tips?

utsidanred

Forumvärd
Dramatiska berg i Grekland, en isgrotta i Montenegro och majestätiska bokskogar i Tjeckien. Europa är fyllt av vackra vandringsleder - här tipsar vi om tio härliga vandringar utanför de klassiska turiststråken.

Nu är vi nyfikna på era erfarenheter av att vandra i Europa, bortom de nordiska länderna! Har du någon favoritled eller fantastisk miljö du aldrig glömmer? Och vilka vandringar lockar härnäst? Dela med dig i tråden!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Camino Frances, Spanien.
Jag har vandrat delar av den 2016, resp 2017 och møtet med folk från hela jorden blev ett minne før livet.

Dramatiska berg i Grekland, en isgrotta i Montenegro och majestätiska bokskogar i Tjeckien. Europa är fyllt av vackra vandringsleder - här tipsar vi om tio härliga vandringar utanför de klassiska turiststråken.

Nu är vi nyfikna på era erfarenheter av att vandra i Europa, bortom de nordiska länderna! Har du någon favoritled eller fantastisk miljö du aldrig glömmer? Och vilka vandringar lockar härnäst? Dela med dig i tråden!
Mitt vandringsliv, 31 somrar, 865 dagar, är väl dokumenterat på min sajt , https://huthyfs.com/ . Alla mina utlandsresor, ett 60-tal med tåg, buss och båt under denna tid hade vandrandet som främsta ärende. Rätt många somrar har det handlat om Sydalperna och Pyreneerna, av två anledningar. Dels medger dessa områden rätt långa och omväxlande turer, vandring är för mig en resa, dels har de ofta angenämt klimat. På min särklassigt längsta tur, Pyreneerna 2005, hade jag vackert väder alla 31 dagarna.

Två turer vill jag speciellt dela med mig av här: dels den i Schweiz och Italien 2011, genom fyra språkzoner, dels 2016, som blev mitt avsked till Sydalperna.

I och med pandemin tog det slut med utlandsresor. Min sista var en 9-dagars vandring i Schweiz som började på min 75-årsdag. De senaste åren har jag mest ägnat åt att utforska Östergötland och grannlänen (Jönköping, Kalmar, Sörmland) till fots och på cykel, vilket har sin tjusning (jag tillbingade natten till min 80-årsdag vid Gårasjön i Linköpings kommun) och mer sådant hoppas jag det blir denna sommar.

Maderia är fint att vandra på. Antingen bara längs med levadorna högt upp i bergen kring Encumeada tex, eller ta leden upp till toppen Pico Ruivi. Det är väldigt dramatiska berg och ibland löper levadorna med hundratals meter stup precis bredvid. Ibland genom 3 km långa tunnlar genom bergen. Så ficklampa behövs och det är inget för de med klaustrofobi eller höjdrädsla, men finns ju mildare vandringar längre ner.

Dagsvandringar och korta promenader finns hur mkt som helst. Gärna lite offseason på större turistmål. Venedig är t ex utmärkt att gå vilse i. Liksom alla medeltida stadskärnor i Italien.

Många fantastiska vyer och små bergsbyar utan biltrafik runt om Schweiz Österrike och Italien. Alla fina spanska bergstrakter med och utan havsutsikt.

Thure

West Highland Way i Skottland är en jättefin vandring som börjar i de grönare lågländerna strax utanför Glasgow och fortsätter in i de bergigare högländerna mot Fort Williams!

Rekomenderar helt klart dolomiterna , bo ihytta om du gör längre "höghöjdturer" eller bo i dalen på fast hotell. Myckert fina vandringar toppen käk ...finns massor av fina områden Cenzei , Vigo de fassa, Arraba mfl..

Mitt vandringsliv, 31 somrar, 865 dagar, är väl dokumenterat på min sajt , https://huthyfs.com/ . Alla mina utlandsresor, ett 60-tal med tåg, buss och båt under denna tid hade vandrandet som främsta ärende. Rätt många somrar har det handlat om Sydalperna och Pyreneerna, av två anledningar. Dels medger dessa områden rätt långa och omväxlande turer, vandring är för mig en resa, dels har de ofta angenämt klimat. På min särklassigt längsta tur, Pyreneerna 2005, hade jag vackert väder alla 31 dagarna.

Två turer vill jag speciellt dela med mig av här: dels den i Schweiz och Italien 2011, genom fyra språkzoner, dels 2016, som blev mitt avsked till Sydalperna.

I och med pandemin tog det slut med utlandsresor. Min sista var en 9-dagars vandring i Schweiz som började på min 75-årsdag. De senaste åren har jag mest ägnat åt att utforska Östergötland och grannlänen (Jönköping, Kalmar, Sörmland) till fots och på cykel, vilket har sin tjusning (jag tillbingade natten till min 80-årsdag vid Gårasjön i Linköpings kommun) och mer sådant hoppas jag det blir denna sommar.

Schweiz 2011: https://huthyfs.com/zisagal/zisaindex.html

Sydalperna 2016: https://huthyfs.com/syd16gal/index.html

Vårt (jag Bengt och hustru Sara) vandrande liv började 1997 med Tour de Mont Blanc, Sedan dess har vi nästan varje sommar begett oss till Alperna för vandring. Vi har haft en viss förkärlek för långleder som Tour of Monte Rosa, Chamonix - Zermatt, Tour of Matterhorn och GR 5 (Genevesjön till Nice/Menton) samt GR 20 på Korsika. Med stigande ålder har vi avstått mer högalpina vandringar och istället utforskat Ligurien och på senare år gjort dags vandringar kring Zermatt och Chamonix. Frankrike (Alpes Maritim) och Schweiz (Högvägen/Europaweg) Zermatt - Grächen är hanterbara vandringar även för oss plus 70. Den vandring som präglat oss mest är inte någon vandring i Europa utan vår tredje vandring i Nepal, Langtangdalen 2015. Där blev vi "Langtang Survivor"(Jordbävningskatastrofen). På vår hemsida, www.bergtagna.se har vi samlat både högt och lågt och kort och långt i vandringsväg.

Bilagor

• Ny bild.png
    Ny bild.png
    1.5 MB · Visningar: 38

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips