Vandring i Europa - vilka är era bästa tips?

utsidanred

Forumvärd
Dramatiska berg i Grekland, en isgrotta i Montenegro och majestätiska bokskogar i Tjeckien. Europa är fyllt av vackra vandringsleder - här tipsar vi om tio härliga vandringar utanför de klassiska turiststråken.

Nu är vi nyfikna på era erfarenheter av att vandra i Europa, bortom de nordiska länderna! Har du någon favoritled eller fantastisk miljö du aldrig glömmer? Och vilka vandringar lockar härnäst? Dela med dig i tråden!

Dramatiska berg i Grekland, en isgrotta i Montenegro och majestätiska bokskogar i Tjeckien. Europa är fyllt av vackra vandringsleder - här tipsar vi om tio härliga vandringar utanför de klassiska turiststråken.

Nu är vi nyfikna på era erfarenheter av att vandra i Europa, bortom de nordiska länderna! Har du någon favoritled eller fantastisk miljö du aldrig glömmer? Och vilka vandringar lockar härnäst? Dela med dig i tråden!
Mitt vandringsliv, 31 somrar, 865 dagar, är väl dokumenterat på min sajt , https://huthyfs.com/ . Alla mina utlandsresor, ett 60-tal med tåg, buss och båt under denna tid hade vandrandet som främsta ärende. Rätt många somrar har det handlat om Sydalperna och Pyreneerna, av två anledningar. Dels medger dessa områden rätt långa och omväxlande turer, vandring är för mig en resa, dels har de ofta angenämt klimat. På min särklassigt längsta tur, Pyreneerna 2005, hade jag vackert väder alla 31 dagarna.

Två turer vill jag speciellt dela med mig av här: dels den i Schweiz och Italien 2011, genom fyra språkzoner, dels 2016, som blev mitt avsked till Sydalperna.

I och med pandemin tog det slut med utlandsresor. Min sista var en 9-dagars vandring i Schweiz som började på min 75-årsdag. De senaste åren har jag mest ägnat åt att utforska Östergötland och grannlänen (Jönköping, Kalmar, Sörmland) till fots och på cykel, vilket har sin tjusning (jag tillbingade natten till min 80-årsdag vid Gårasjön i Linköpings kommun) och mer sådant hoppas jag det blir denna sommar.

Maderia är fint att vandra på. Antingen bara längs med levadorna högt upp i bergen kring Encumeada tex, eller ta leden upp till toppen Pico Ruivi. Det är väldigt dramatiska berg och ibland löper levadorna med hundratals meter stup precis bredvid. Ibland genom 3 km långa tunnlar genom bergen. Så ficklampa behövs och det är inget för de med klaustrofobi eller höjdrädsla, men finns ju mildare vandringar längre ner.

Dagsvandringar och korta promenader finns hur mkt som helst. Gärna lite offseason på större turistmål. Venedig är t ex utmärkt att gå vilse i. Liksom alla medeltida stadskärnor i Italien.

Många fantastiska vyer och små bergsbyar utan biltrafik runt om Schweiz Österrike och Italien. Alla fina spanska bergstrakter med och utan havsutsikt.

Thure

West Highland Way i Skottland är en jättefin vandring som börjar i de grönare lågländerna strax utanför Glasgow och fortsätter in i de bergigare högländerna mot Fort Williams!

Rekomenderar helt klart dolomiterna , bo ihytta om du gör längre "höghöjdturer" eller bo i dalen på fast hotell. Myckert fina vandringar toppen käk ...finns massor av fina områden Cenzei , Vigo de fassa, Arraba mfl..

Mitt vandringsliv, 31 somrar, 865 dagar, är väl dokumenterat på min sajt , https://huthyfs.com/ . Alla mina utlandsresor, ett 60-tal med tåg, buss och båt under denna tid hade vandrandet som främsta ärende. Rätt många somrar har det handlat om Sydalperna och Pyreneerna, av två anledningar. Dels medger dessa områden rätt långa och omväxlande turer, vandring är för mig en resa, dels har de ofta angenämt klimat. På min särklassigt längsta tur, Pyreneerna 2005, hade jag vackert väder alla 31 dagarna.

Två turer vill jag speciellt dela med mig av här: dels den i Schweiz och Italien 2011, genom fyra språkzoner, dels 2016, som blev mitt avsked till Sydalperna.

I och med pandemin tog det slut med utlandsresor. Min sista var en 9-dagars vandring i Schweiz som började på min 75-årsdag. De senaste åren har jag mest ägnat åt att utforska Östergötland och grannlänen (Jönköping, Kalmar, Sörmland) till fots och på cykel, vilket har sin tjusning (jag tillbingade natten till min 80-årsdag vid Gårasjön i Linköpings kommun) och mer sådant hoppas jag det blir denna sommar.

Schweiz 2011: https://huthyfs.com/zisagal/zisaindex.html

Sydalperna 2016: https://huthyfs.com/syd16gal/index.html

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohanBe Vandring i Europa på våren? Trekking 14
Elserrr Vacker vandring med tält i europa? Trekking 7
poppo84 Tips på vandring i södra Europa i November? Trekking 6
stooofer Försäkring vid vandring utanför Europa (Nepal) Trekking 13
mindful 3-4 dagars vandring i S Europa i april? Trekking 2
mariabe Vandring Europa början april 2010 Trekking 4
Folke89 Tips på vandring i södra Europa Trekking 5
lopan Vandring i Europa i december? Trekking 3
pandeon Tips vandring Europa Trekking 4
Laura vandring tvärs över europa Trekking 12
Trekkern Vandring i Picos de Europa.(Spanien) Trekking 4
veni Vandring i Lake Distrikt Trekking 14
Ohed Student vandring Trekking 5
Avbryt Schweiz- Enkel vandring hytt till hytt 4 dagar Trekking 21
Andreas123456 Vandring Sardinien Trekking 3
Andreas123456 Vandring första veckan i maj Trekking 14
Undine Gaiters mot ormbett (och fästingar) Trekking 22
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
jojjebros Vandringsleder i Bosnien Trekking 1
olik0 IT på vandring? Trekking 20
Olander Hjälp att identifiera berg i Himalaya! Trekking 6
rogera1 Vandring i februari? Trekking 8
Paradis-Oskar Vandring i Trillemarka-Rollagsfjell Trekking 0
C.O Vandring och vätska - hur mycket och vad? Trekking 14
Jakob Wilhelm Vandring i Baskien - pilgrimsleden längs med kusten Trekking 0
Falken83 Bäst vandring på Island? Trekking 6
Jackiie Tälta med halsfluss? Ej vandring Trekking 7
Bizcan 800km vandring el camino Trekking 0
Linda74 Vandring i Bad Gastein Trekking 3
Hagge17 Vandring/toppar i Banff Trekking 2
Pjonta Frågor om vandring i patagonien Trekking 1
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Silverswede Vandring 2-14 januari - vart? Trekking 0
Kaj Yak Teneriffa - vandring i 5-7 dagar Trekking 4
oddbol Vandring nära Reykjavik okt-nov Trekking 0
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
adamoscarson Förslag på vandring 20-23/10 Trekking 1
4000mil.se Vandring i Albanska Alperna Trekking 0
johannesk Vandring i Dolomiterna Trekking 9
camoscio vandring vs promenader Trekking 17
Deas Vandring i Alperna för första gången? Trekking 5
mariam1 Vandring i Alperna med barn på ryggen Trekking 1
mepe70 Hur hittar man rätt vandring? Trekking 7
4000mil.se Tips: Vandring i Transsylvanien Trekking 0
magnusk750-2 Lättare vandring i Skottland Trekking 2
gusfallca Vandring på Gran Canaria Trekking 8
veni Santa Cruz trekk, en fyra dagars vandring i Peru Trekking 1
Charlotte J Tips till vandring i sista hälften av september - Pyrenéerna? Trekking 1
Fabbe78 Nybörjartips Jämtland Trekking 5
JohnChristoffer Fråga om vandring i Sarek Trekking 6

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg