Vandring i Chamonix?

Hej!
Funderar på att åka ned med två tonåringar 13 och 16 med mycket god vandringsvana till Alperna i sommar. Har vandrat mycket i svenska fjällen och lite i Dolomiterna med dem tidigare, det senare gillade de inte pga all sten.
Nu funderar jag på att vandra i Mont Blanc-massivet med dem. Har någon bra tips på vandringar? Gärna dagsturer.

Vi funderar på boende i tält eller på trevligt pensionat med rimliga priser. Tips?

Bästa sättet att ta sig dit? Tips tas emot tacksamt.
Funderade på att flyga ned och ta tåg till Chamonix.

Flyg till Geneve

Jag har inte varit i Chamonix ännu. Ska dit för första gången i sommar.

Men vad anbelangar att ta sig dit - det är väl enklast att ta flyg till Geneve och sedan ta transfer som flygbuss, transferbuss eller tåg till Chamonix.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Beställ karta hemma....

För ett par år sedan var vi i Chamonix och vandrade.

Vi gick ett par vandringsleder. Inga svåra utan lätta dagsturer.
Vi har tagit bilder om du vill titta:
http://www.traneving.se/index.php?tbl_menuID=174

Kartor köpte vi på plats. Kan köpas i varje butik man passerar inne i byn.
Eller så hade jag redan nu beställt en karta från resebokhandeln. Pris 149,-
http://www.resebokhandeln.com/kompass-monte-bianco-mont-blanc-vandringskarta-kompass-p-13289.html

Vandringskarta från Kompass nr 85 borde gälla för Chamonix.

Lycka till!

www.traneving.se

/Helena och Thomas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips