Vandring i början av juni

Hej!

Jag planerar att vandra några dagar mellan 2:a och 6:e juni och skulle behöva lite tips om vad som kan vara en passande destination. Jag är en relativt erfaren vandrare och i fin form men jag kommer att resa tillsammans med en nybörjare, så det är inte de mest avancerade lederna jag söker.


Svenska fjällen och Norge känns något tidigt då det finns risk att det finns en hel del snö kvar, så jag har därför kollat på en del andra alternativ utomlands.

Jag hittade vandringsrundan LaTravessa dels 3 Refugis i de katalanska Pyrenéerna, men det känns som att det kan bli lite väl bråttom att hinna med den om man ska resa till Katalonien fredag och tillbaka hem på tisdag. Dessutom har jag lite svårt att hitta information om hur förhållandena i området ser ut i början av juni. Någon som har varit där och vet hur det är? Eller någon som rent utav har vandrat leden och vet hur krävande den är? Här är länken där jag hittade vandringen: La Travessa dels 3 Refugis

Mitt andra alternativ är Island men där är jag lite osäker på vad för leder som finns tillgängliga. Jag tänkte att man kunde åka dit på fredag, ta det lugnt på lördag eller göra någon utflykt och sedan kanske göra en tvådagars vandring söndag-måndag. Eventuellt då endagsvandringar med bas i Reykjavik eller annan tätort. Någon som har vandrat på Island i början av juni och har något tips?

Som märks är jag lite osäker på vilka ställen som är passande under denna period, så jag uppskattar alla tips jag kan få! Bergiga regioner eller platser med fina vyer är att föredra, men jag är intresserad av de flesta typer av vandringar. Såväl som endagsvandringar och två - till tredagsvsndringar är jag intresserad av.

Tack på förhand! :)
 
För egen del brukar jag försöka att möta våren söderöver. Det finns massor av alternativ, varav jag provat:
- dagsvandringar på Madeira
- dagsvandringar på Azorerna
- Fishermens Trail i Portugal
- GR 92/Camino de Ronda på Costa Brava (3 ggr.; min favorit!)
- dagsvandringar i sydligaste Alperna, typ runt Lugano, Como eller Locarno; otroligt vackert, kom just hem från Locarno med omnejd
- dagsvandringar på Sardinien
- dagsvandringar på Korsika
- Dolomiterna, dagsvandringar
- Kanarieöarna, La Palma är min favorit, men många tyx föredra La Gomera (dagsvandringar)..

PS. Som sagt har jag mött våren/sommaren på dessa ställen. I början av juni kan det kanske bli lite väl varmt på flertalet av dem.
 
Senast ändrad:
Hej!

Jag planerar att vandra några dagar mellan 2:a och 6:e juni och skulle behöva lite tips om vad som kan vara en passande destination. Jag är en relativt erfaren vandrare och i fin form men jag kommer att resa tillsammans med en nybörjare, så det är inte de mest avancerade lederna jag söker.


Svenska fjällen och Norge känns något tidigt då det finns risk att det finns en hel del snö kvar, så jag har därför kollat på en del andra alternativ utomlands.

Jag hittade vandringsrundan LaTravessa dels 3 Refugis i de katalanska Pyrenéerna, men det känns som att det kan bli lite väl bråttom att hinna med den om man ska resa till Katalonien fredag och tillbaka hem på tisdag. Dessutom har jag lite svårt att hitta information om hur förhållandena i området ser ut i början av juni. Någon som har varit där och vet hur det är? Eller någon som rent utav har vandrat leden och vet hur krävande den är? Här är länken där jag hittade vandringen: La Travessa dels 3 Refugis

Mitt andra alternativ är Island men där är jag lite osäker på vad för leder som finns tillgängliga. Jag tänkte att man kunde åka dit på fredag, ta det lugnt på lördag eller göra någon utflykt och sedan kanske göra en tvådagars vandring söndag-måndag. Eventuellt då endagsvandringar med bas i Reykjavik eller annan tätort. Någon som har vandrat på Island i början av juni och har något tips?

Som märks är jag lite osäker på vilka ställen som är passande under denna period, så jag uppskattar alla tips jag kan få! Bergiga regioner eller platser med fina vyer är att föredra, men jag är intresserad av de flesta typer av vandringar. Såväl som endagsvandringar och två - till tredagsvsndringar är jag intresserad av.

Tack på förhand! :)
Beträffande Katalonien har jag åtminstone vid två tilfällen passerat Ull de Ter och Núria, och på den tiden kunde man räkna med drägliga snöförhållanden från mitten av jun, ungefär som i Sydalperna. Bilder finns på huthyfs.com

Av min nio vandringsländer är väl Skottland det enda där jag ens reflekterat över vandring så tidigt. I själva verket gick min tur i maj månad. Jag gick 11 dagar där 2009, och har givetvis pubicerat en berättelse på huthyfs.com .
 
Island är fantastiskt, men bättre om man har några dar till. Naturen är helt annorlunda mot vad man är van vid, ett måste att se ! Sen måste man ha lite tur med vädret oxo, finns säkert någon klimatstatistik man kan kolla på. Jag gick Laugavegur för längesen, campade längs vägen. https://www.utemagasinet.se/nyheter/20181123/langvandra-pa-island/
Tack för tipset! Är lite osäker på vädret under den här perioden men Island ä ett alternativ jag överväger.
 
För egen del brukar jag försöka att möta våren söderöver. Det finns massor av alternativ, varav jag provat:
- dagsvandringar på Madeira
- dagsvandringar på Azorerna
- Fishermens Trail i Portugal
- GR 92/Camino de Ronda på Costa Brava (3 ggr.; min favorit!)
- dagsvandringar i sydligaste Alperna, typ runt Lugano, Como eller Locarno; otroligt vackert, kom just hem från Locarno med omnejd
- dagsvandringar på Sardinien
- dagsvandringar på Korsika
- Dolomiterna, dagsvandringar
- Kanarieöarna, La Palma är min favorit, men många tyx föredra La Gomera (dagsvandringar)..

PS. Som sagt har jag mött våren/sommaren på dessa ställen. I början av juni kan det kanske bli lite väl varmt på flertalet av dem.
Tack för många fina tips! Av de du nämner känns kanske GR92 och Lugano mest spännande. Tror du att Lugano skulle funka i början av juni? Jag kollade på denna sida om vandringar i området och tyckte att nummer 1 och nummer 3 såg väldigt spännande ut men är lite osäker på snöläget.

Angående GR92, vad är det som gör den till din favorit? Jag tycker den ser spännande ut men jag är egentligen ingen havsfantast. Vad har den att erbjuda utöver havsutsikt som gör att den är din favorit?
 
Beträffande Katalonien har jag åtminstone vid två tilfällen passerat Ull de Ter och Núria, och på den tiden kunde man räkna med drägliga snöförhållanden från mitten av jun, ungefär som i Sydalperna. Bilder finns på huthyfs.com

Av min nio vandringsländer är väl Skottland det enda där jag ens reflekterat över vandring så tidigt. I själva verket gick min tur i maj månad. Jag gick 11 dagar där 2009, och har givetvis pubicerat en berättelse på huthyfs.com .
[/QUO
Beträffande Katalonien har jag åtminstone vid två tilfällen passerat Ull de Ter och Núria, och på den tiden kunde man räkna med drägliga snöförhållanden från mitten av jun, ungefär som i Sydalperna. Bilder finns på huthyfs.com

Av min nio vandringsländer är väl Skottland det enda där jag ens reflekterat över vandring så tidigt. I själva verket gick min tur i maj månad. Jag gick 11 dagar där 2009, och har givetvis pubicerat en berättelse på huthyfs.com .
Oj, vad häftigt! Ja, jag har lite släppt vandringen i Pyrenéerna på grund av vädret och den knappa tiden. Det får bli vid ett senare tillfälle. Jag ska kolla in din hemsida, tack!
 
Tack för många fina tips! Av de du nämner känns kanske GR92 och Lugano mest spännande. Tror du att Lugano skulle funka i början av juni? Jag kollade på denna sida om vandringar i området och tyckte att nummer 1 och nummer 3 såg väldigt spännande ut men är lite osäker på snöläget.

Angående GR92, vad är det som gör den till din favorit? Jag tycker den ser spännande ut men jag är egentligen ingen havsfantast. Vad har den att erbjuda utöver havsutsikt som gör att den är din favorit?

Det är ingen snö kring Lugano i början av juni. De sydschweiziga/norditalienska sjöarna med omgivningar är onödigt vackra. Lugano är kanske den vackraste av nämnda "sjöstäder". Schweitz är generellt sett vackert och välorganiserat - men dyrt!

Costa Brava (GR 92/Camino de Ronda) är väldigt vackra - och omväxlande om man går lite längre sträckor eller hoppar mellan olika naturtyper. Lagom avstånd mellan byarna och överlag väldigt prisvärda hotell med fantastiska frukostar. Costa Brava har generellt sett väldigt god och prisvärd mat. Alltså inte så passande för tältvandring utan mer för "lyxluffande" mellan hotell o.d., vilket jag med ålderns rätt tycker jag kan få unna mig :). Jag hittade Costa Brava då jag planerade att vandra på Cinque Terre men var tveksam pga. dess popularitet (och senare nedstängda leder) och läste att Costa Brava var Spaniens svar på Cinque Terre (vilket iofs nog kan diskuteras).

Båda alternativen kan bli väldigt varma i början av juni. Jag vandrar i sydeuropa huvudsakligen i april. Högalpina områden kan dock vara helt fantastiska i oktober).
 
Höga Tatra? Just nu ovanligt mycket snö, men det bör lösa sig till juni. Och fortfarande inte jättemycket folk då (åk aldrig dit på sommaren! :p). Bra för nybörjare på det sättet att det är tätt med fjällstugor/stationer och massor av välmarkerade leder, samtidigt som det ändå är riktigt högalpint med - om man vill - exponerade och branta sträckor som tekniskt kan klassas som scrambling. Lederna går gärna, till skilnad från i fjällen, över toppar, bergspass och kammar, med häftiga vyer och milsvida utsikter.
Norwegian flyger till Kraków, varifrån det är dryga två timmars bussresa (ta inte tåget) till Zakopane, därifrån en kvarts minibuss till nationalparkens gräns, och ett par timmars vandring till första fjällstationen över trädgränsen (förvägsboka gärna asap övernattningen där för säkerhets skull).
Jag har skrivit en hel del om Tatra på forum, sök på Tatra + mig så får du massor med info, och jag svarar gärna på v. fler frågor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JL83 Vandring i början på Maj - Kilimanjaro som nybörjare? Annat förslag? Trekking 5
mariabe Vandring Europa början april 2010 Trekking 4
Nitsson Vandring en långhelg i början av oktober - var? Trekking 0
Andreas123456 Vandring Sardinien Trekking 3
Andreas123456 Vandring första veckan i maj Trekking 14
Undine Gaiters mot ormbett (och fästingar) Trekking 22
jojjebros Vandringsleder i Bosnien Trekking 1
olik0 IT på vandring? Trekking 20
Olander Hjälp att identifiera berg i Himalaya! Trekking 6
rogera1 Vandring i februari? Trekking 8
Paradis-Oskar Vandring i Trillemarka-Rollagsfjell Trekking 0
C.O Vandring och vätska - hur mycket och vad? Trekking 14
Jakob Wilhelm Vandring i Baskien - pilgrimsleden längs med kusten Trekking 0
Falken83 Bäst vandring på Island? Trekking 6
Jackiie Tälta med halsfluss? Ej vandring Trekking 7
Bizcan 800km vandring el camino Trekking 0
Linda74 Vandring i Bad Gastein Trekking 3
Hagge17 Vandring/toppar i Banff Trekking 2
Pjonta Frågor om vandring i patagonien Trekking 1
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Silverswede Vandring 2-14 januari - vart? Trekking 0
Kaj Yak Teneriffa - vandring i 5-7 dagar Trekking 4
oddbol Vandring nära Reykjavik okt-nov Trekking 0
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
adamoscarson Förslag på vandring 20-23/10 Trekking 1
4000mil.se Vandring i Albanska Alperna Trekking 0
johannesk Vandring i Dolomiterna Trekking 9
camoscio vandring vs promenader Trekking 17
Deas Vandring i Alperna för första gången? Trekking 5
mariam1 Vandring i Alperna med barn på ryggen Trekking 1
mepe70 Hur hittar man rätt vandring? Trekking 7
4000mil.se Tips: Vandring i Transsylvanien Trekking 0
magnusk750-2 Lättare vandring i Skottland Trekking 2
gusfallca Vandring på Gran Canaria Trekking 8
JohanBe Vandring i Europa på våren? Trekking 14
veni Santa Cruz trekk, en fyra dagars vandring i Peru Trekking 1
Charlotte J Tips till vandring i sista hälften av september - Pyrenéerna? Trekking 1
Fabbe78 Nybörjartips Jämtland Trekking 5
JohnChristoffer Fråga om vandring i Sarek Trekking 6
Chris66 Nepal. Vandring ca 10 dagar. Trekking 13
snuffle Tips på 2 veckors vandring i Storbritannien? Trekking 4
Talgoxen Mallorca, vandring i November Trekking 1
k elias Vandring med småbarn i oktober - Polen? Trekking 0
biker44 Vandring i Dolomiterna Trekking 2
L.A. Argentiere-Chamonix logi-vandring Trekking 5
hovberget Vandring i augusti, tips sökes! Trekking 7
marmit Fantastisk vandring i Korsikas höga berg Trekking 3
nyajasmine Tips på vandring på Irland sökes! Trekking 1
Panil Vandring i Storbritannien Trekking 0
pfrykman Vandring med familj runt Innsbruck Trekking 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.