Hejsan,
Först vill jag bara påpeka att det gått rykten fram och tillbaka att Kabinbanan ska rivas och ersättas med en gondollift (tack och lov tycker vi som är där på vintern). Vet inte mer än så, men det är nog klokt att försöka kolla upp att Kabinbanan faktiskt går i sommar.
Sen är det som StorUgglan redan påpekat är det svårt att minimera ansträngningen på Åreskutan, även om upplevelsen i fint väder onekligen är lätt att uppskatta för barn. Den enda turen som jag hade övervägt är att gå ner till vindskyddet vid Bjelkes gruvor på norra sidan av Åreskutan (ner mot Huså) via toppen. Det är en kanonfin tur i fint väder med extra bonus att man kommer upp på toppen och får utsikten därifrån. Dit är det ungefär 5-6 km. Vill man sen göra en rundtur, istället för bara fram och tillbaka kan man följa leden mot Ullådalen motsols till vindskyddet vid Lillskutkanten där det också är möjligt att slå läger.
Nackdelen är förstås att man sen har en nätt liten uppförsbacke på en 300-400 höjdmeter tillbaka upp till Kabinbanehuset.
Men personligen hade jag istället övervägt en liten tripp in till Storulvån där det är betydligt enklare att hitta lätta turer för korta ben.
/ Stefan