Vandring genom den svenska fjällkedjan

Hej,

Imorgon börjar vi vår 138 mil långa vandring genom den svenska fjällkedjan, från Grövelsjöns fjällstation till Treriksröset. En vandring som vi kommer att ägna 90 dagar och många njutbara fikastunder åt. Vi kommer att bli de första att ge oss på att genomföra Gröna Bandet, vilket är ett nystartat projekt för att främja vandringar i de svenska fjällen.

Vi kommer att blogga så ofta vi kan under vandringen, så ni får gärna följa på: fjallvandrarna.blogspot.com

I bloggen har vi dessutom skrivit om vår färdväg och förberedelser m.m. Ni får mer än gärna lämna kommentarer och frågor gällande allt som berör vår vandring.

Vänliga Hälsningar
Mathias Rehn och Vanja Sredojevic
 
Ja lycka till ifrån en som gått detta och skrivit om det.
Hoppas ni får det fint och ta vara på er och ta det lugnt. Är ordentligt och sov. Det är det viktigaste.
Tänk på det hela som ett privilegium att få rå om varandra under denna tid.
mvh Anders
 
Ha en skön vandring!

Tillönskar er en avkopplande och skön vandring från Grövelsjön till

Treriksröset Mathias och Vanja!

Bästa hälsningar U J
 
oförberedda eller?

Någon som följer deras vandring genom hela fjällkedjan?
Det verkar som de gav upp att gå det gröna bandet redan första veckan.

Läs deras inlägg HÄR
 
Tja, det är väl tanken som räknas antar jag, eller nåt.. :)

Ögnar igenom bloggen och slås av hur mycket av förberedelserna som verkar ha ägnats åt konsumtion, och hur lite som ägnats åt att förbereda kroppen och att testa alla dessa sprillans nya pryttlar ute i verkigheten. Fast det är väl ett ganska normalt förhållningssätt - utmaningar och behov ska lösas genom att köpa. Går det inte att köpa så är det ogörbart.

Fast jag gillar skarpt deras inställning, och det verkar definitivt ha blivit en tripp att minnas - säkerligen med fler och betydligt mer omväxlande minnen än om de bara hade gnatat på med ensidig vandring i ödemarkerna!

Bra jobbat!
 
Jävla tramsvandring.

Ja, mmm!! Jag tycker den där vandringen dom där ungdomarna ägnade sig åt verkade väldigt konstig, rent ut sagt dum och fånig. Handlade det inte om att gå längs hela fjällkedjan, orösat och efter karta? På nått vis när jag kollat deras sida under loppet då verkar det mest handla om hur trötta och myggbitna dom var. Dom ballade ur för lite regn och sedan verkar dom mest ojat sig över hur långt det blev.
Det var stora ord i början. Nån kallde detta för ‘Gröna Bandet’ och det var helt plötsligt någon slags ‘vildmark’ och väldigt vilt och dessutom svårt.
Mycket gnäll och lite att läsa. Tyvärr.
Vad som förvånar mig mest är alla lite smådumma och naiva personer här,-godtrogna-som en själv, och tillika säkert sponsorer som gett tips och trott på nåt ‘fan anamma’ Men sedan visade det sig vara nått tvärtom.
Det mesta handlade om någon husvagnscamping i Gäddede, typ..
Jag tror min farmor hade klarat detta bättre.
 
Det lät ju dunderseriöst i första inlägget men tyckte inte bloggen reflekterade det direkt. Bryta kan väl alla dock.
 
Jag har som sagt svårt att förstå ‘andemeningen’ med att göra reklam för något som ska vara svårt och sedan backa ur. Kanske är det formen, att det förväntades att personerna i fråga skulle ideligen och ständigt meddela sig med en daglig blogg där allt skulle återges ungefär som det är däruppe.
Alla som vandrar vet att man inte kan återge det man egentligen upplever i ett språk...och det på daglig beställning. Kolla era egna dagböcker så ser ni. Antingen är upplevelsen större än språket eller mindre.
Naturligtvis har mycket att göra med kondition och fysisk uthållighet. Men här på ‘Utsidan’ finns ju både sämre betingade personer, både äldre, smalare, fetare, eller otränade och olika som ändå ger sig fan anamma’ på att dom ska dit dom utlovat sig själva. Vare sig dom nu vandrar på Söderåsen eller i Sarek
Jag tycker det inte blir vidare kul när folk visar upp ‘hur’ knottbitna dom är, eller ‘hur’ mycket det nu än regnar, eller ‘hur’ skvalande jokken var. Småsaker och oväsentligheter ger ju ingen vandring och blir ingen läsupplevelse ens... och naturligtvis är det inget fel att bryta. Olyckor och missöden händer alla.
Det handlar ju inte heller hur långt det ena eller andra är eller hur svårt det nu var.
Men jag tycker det verkar rent ut sagt lathet här som var skälet.
Själv såg jag fram emot att följa dom där käcka ungdomarnas väg mot Treriksröset.

Grundsten har på ett koncentrerat och pedagogiskt sätt satt förhållandet på pränt:

Fina fjällupplevelser bygger på trygghet och tillit till sig själv. Principen som alla talar om i fjällsäkerheten är: “tur efter sin förmåga” Bara du själv kan bedöma din egen kapacitet och ställa den i relation till råd och rekommendationer som ges. Att ge sig ut på äventyrligheter är inte svårt. Desto större och ädlare konst är det att genomföra en väl avvägd fjälltur, vilket kräver både god planering och sinne för improvisationer. Och detta handlar inte om råstyrka eller tuffhet utan om ett gott omdöme och en ödmjuk inställning till den stora fjällnaturen. Till saken hör också att utrustningen måste vara ändamålsenlig och konditionen upptränad.
 
Att man inte provar på korta turer först,för att få en uppfattning om man överhuvudtaget tycker det är kul att tälta och vandra i fjällmiljö.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johannatillfots Råd för vandring genom Sarek Fjällvandring 6
peterojala Startpunkt för vandring genom Rapadalen norrut Fjällvandring 4
Gubben på Udden Vandring genom Sarek Fjällvandring 17
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 2
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 26
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
gabriellundblad Vandring i stora sjöfallet och Kallaktjåkkå Fjällvandring 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...