Vandring från Silvervägen (Graddis) till Pieskehaure

Hej! I bifogad pdf-fil så beskriver jag hur jag har vandrat från Silvervägen (Graddisvägen) upp till Pieskehaure.
Kom gärna med kommentarer! Mvh Anders

Bilagor

• Silvervägen mot Pieske.pdf
    745.2 KB · Visningar: 100
Några kommentarer:

Det finns ingen regelbunden båtskjuts över Mavas sedan några år tillbaka. Det kanske går att arrangera om du har tur nog att vandra där när det finns någon på plats, men det måste du göra upp med dem i förväg.

Svenska bussens ändhållplats är Sandviken, 17 km landsväg från rastplatsen.

En mer spektakulär väg upp längs Lajrrojåhkå är att följa den längre upp till glaciärsjön och sedan vika av åt väster. Sist jag var där var det en helt oförglömlig isvägg.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
Silvervägen till Pieskehaure

Silvervägen kallas också för Graddisvägen. Den sträcker sig från Arjeplog (väg 95) -> Jäkkvik -> Vuoggatjålme -> Graddis i Norge (väg 77) -> Junkerdalen -> Fauske.
Jag har vandrat i dessa trakter flera gånger, för en del år sedan. Det har gått bra, när man lär sig att vandra på naturens villkor och vid behov tar någon eller några dagar extra på sig. Man kanske inte kan följa den plan man hade för vandringen, utan man avslutar sin vandring på en helt annan ort, några dagar senare är planerat. Ganska få vandrare på denna stäcka.

Karta över vandringar från Silvervägen till Pieskehaure
1755789976119.png

Jag har vandrat med min far, min fru och ensam alla de angivna sträckorna, från söder mot norr. På Graddis-vägen kan man kliva av bussen vid raststället öster om Guoledisjavrre, samt vandra på ganska lättgången led ned mot bron över Seldutjåhkå. Nere vid bron har jag tältat några gånger, men fästet för tältpinnarna var ej bra. Man vandrar sedan norr ut upp mot Ikkesjavrre.
En alternativ väg är att kliva av bussen nära norska gränsen och vandra utan stig nordost ut i dalen upp till Jurunjavrre. Den första gången hade vi en mycket vacker kvällssol över de norska bergen. Det dök upp i mitt minne flera år efteråt. Nästa gång vi vandrade där var ljuset dock inte alls lika fantastiskt. Man vandrar lite österut och vadar jåkken från Ikkesjavrre.
Väl uppe vid Ikkesjavrre så har man en tjusig vy nordvästut och en fin sandstrand, med långa revlar ute i vattnet. Men vattnet är kallt. Luokta-Mavas sameby har sina renar i detta område. Från Ikkesjavrre går leden mot nordost mot en båtplats vid Mavasjavrre. Man ser sjön och stugby Mavas på andra sidan sjön, under en stor del av denna vandring. Oklart om stugbyn är bebodd och om det finns någon båtskjuts att få.

Alternativt kan man vandra längs stranden av Ikkesjavrre åt nordväst. Min far och jag vandrade precis i vattenbrynet utan problem. Men vi hade bra sulor på kängorna och vågorna kluckade trevligt. Vid hårt väder kan vågorna slå upp och göra alla stenar hala. Vi tältade lite längre upp i bra vindskydd mot västliga vindar. Nästa dag fortsatte vi uppåt, åt nordväst. Efter ett tag öppnas vyn och man ser en brant sluttning ned till en liten dal. Gräsbevuxen fin sluttning, men ganska brant. Man måste gå försiktigt. I dåligt väder kan det gå utför snabbt. Om man tänker sig för och ej alls har bråttom så är detta en bra väg.

Vi vandrade längs gränsen, på svenska sidan, upp till den fina gräsmarken vid sjön söder om Nuortta Savllo. Lätt att vandra upp mellan detta berg och Ballek. Dessa bägge berg ser man på långt håll från olika platser i området Graddis - Pieske. Vi hade en gång funderingar på att gå upp på Nuortta Savllo, men det blåste så mycket att vi blev avskräckta. Häftigt och lynnigt väder, ty man är nära norska kusten. Därefter vandring åt norr ned till sjön, vada jåkken samt följa den nedströms fram till vandringsleden. Bra mark att gå på. Även leden var bra.

När man har kommit till nordväständan av Pieskehaure, så har man flera olika val, delvis beroende på broar och vad. Broarna uppe vid Pieskehaure kanske finns. Då kan man använda dem. En gång var räcket borta på en sträcka av 2 meter… Om man tar det lugnt, så brukar det mesta fungera.

Innan man kommer fram till broarna, kan man istället vandra västerut in i Norge den södra vägen, på södra stranden av Eidevatnet och Lomivatnet.
Annars kommer nästa vägval några timmar senare, när man är framme vid broarna. Om de inte finns, eller är alltför skadade för att man skall våga använda dem, så kan man följa Lajrrojåhka uppström mot glaciärerna och hoppas att den är lättare att gå över högre upp. Om inte så går man V ut in i Norge. Fin utsikt över glaciärerna. Kal mark. Man kommer ned till norra stranden av Lomivatnet.
Bägge vägarna in i Norge leder fram till den gamla gruvan i Ny Sulitjelma. Där kan man tälta på en liten avsats i berget, vid Giken, eller följa en serpentinväg 430 höjdmeter ned till samhället Sulitjelma. Den kan kännas rejält i benen innan man är nere.

Om man kommer över de bägge broarna så kan man välja att gå rakt norrut, mot Staloluokta. Det finns flera alternativa vägar att välja emellan.
Bron över Varvekjåhka, den tredje bron, är en ny typ av bro, som ligger högt över vattnet. Man går över den samt bort till den (nya) Pieskehaurestugan. Den är stor och har många bäddar. Jag saknar charmen i den gamla slitna stugan. Första gången jag kom här var under min skördepermis från militärtjänsten, för nästan 60 år sedan.
Från Pieskehaurestugan kan man sedan följa leden öster och norrut, upp mot Staloluokta. Man kan också vika av österut över Vajmok mot Kvikkjokk.

På denna tur finns det några saker att beakta:
* Kontrollera om bussen längs Graddisvägen går och dess tider. Om ej, försök att lifta.
* Båtturen över Mavasjaure. Osäkert om denna fungerar. Kontrollera tider före avfärd.
* Broarna uppe vid nordändan av Pieskehaure över: Lajrrojåhka, Labbajåhka samt Varvekjåhka.

Om en eller flera broar ej kan användas:
* Vandra NV in i Norge till Sulitjelma, på sydsidan av Eidevatnet (Muorkkejaure) och Låmivatnet.
* Vandra åt N och NV uppströms Lajrrojåhka. Högre upp längs jåkken brukar det vara lättare att vada.
Om det ej fungerar vandra in i Norge på norrsidan av Låmivatnet.
* Vada i deltat Lairosläddo, som bildas av de tre jåkkarna vid sammanflödet, före utflödet i Pieskehaure.
De två jåkkarna Lajrrojåhka och Labbajåhka från glaciärerna, har jag vadat på detta sätt. Det gick bra när det ej hade regnat, samt var lagom svalt. Man fick hitta en lagom väg mellan jåkkarnas utfall i deltat och sjön. Men Varvekjåhka kunde vi då ej vada på detta sätt.

Vid problem är det bra att sätta sig och fika och fundera. En vandare i dessa trakter bör ha möjlighet att förlänga sin tur med en eller två dagar. Om det regnar mycket en dag, så stiger alla jåkkar snabbt. Men en halv eller en hel dag senare så har vatten ofta sjunkit undan.
Vädret i dessa trakter kan vara ombytligt. Ett bra tält, varma sovsäckar och kök som klarar stark vind, är bra att ha med sig. Men vi har stött på folk som har klarat sig ändå – till allas glädje. Och allas förvåning.

Karta över vandringar från Pieskehaure till Sulitjelma
1755790051788.png

Berget Ballek på långt håll.
1755790112116.png

Vandring uppför grässlänten till Ballek
1755790127954.png

Kartor:
www.naturkartan.se
https://www.naturkartan.se/sv/explore?category=33&site=20104#map – urklipp från denna

https://minkarta.lantmateriet.se/ - topografisk karta över Sverige, ej Norge.
https://www.kartverket.no/til-lands/kart/turkart - topografisk karta över Norge, ej Sverige.
http://bengt.nolang.se/kartor/fjallkartan/ - Filerna BD14grid och BD9grid.

Anders Sköllermo anders.skollermo@one.se

Jag är stugvärd i Pieskehaure för tillfället, så här är lite aktuella observationer:

• Broarna inget problem, även om den över Lájrrojåhkå lutar lite i sidled så man får hålla i sig ordentligt i nedströmsräcket.
  • Dålig led med mycket snår på sydsidan Lájrro.
  • Bara någon enstaka har lyckats ordna båtskjuts i Mavas, så betrakta den som otillgänglig. Stugbyn också stängd sedan slutet av juli enligt uppgift.
  • De som har gått runt Mávasjávrre säger att det är enkelt längs stranden och även genvägen över Áhkáris ska vara bra.
  • Ingen snö att tala om längre längs de vanliga färdvägarna, bara enstaka snöfält.

Hej! Tack för bra inlägg! Då finns det flera vägar att ta sig från Ikesjaure, "runt Mavas" och bort till Pieskehaure. /Mvh Anders

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips