Med två små barn hemma blir tiden ganska knapp. Men det blir en fyradagars fisketripp med grabbgänget. Tält, fiske, matlagning och en massa äventyr. Sen blir det mest endagare med eller utan övernattning där barnen kan vara med.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vandring/äventyr sommaren 2013?
- Trådstartare desireman
- Start datum
Om jag haft tid hade jag åkt till Turkiet och vandrat Lycian Way. Verkar va en riktigt häftig vandring.
Vi ska gå en vecka på Lycian Way i början av mars
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Jag och min dotter skall till Hemavan i år igen.
Kanske lillebror följer med också. Vi skall besöka vår favoritsjö i Viterskalet, och kanske bestiga Norra Sytertoppen om vi känner för det då.
Skall försöka lura med maken på ett par dagars vandring också. Knepet är att locka med en finövernattning på ett extraordinärt hotell med god middag i anslutning. Förra året blev det Gimo, året dessförinnan Blåhammaren, så han är allätare. Förslag mottages tacksamt!
Skall försöka lura med maken på ett par dagars vandring också. Knepet är att locka med en finövernattning på ett extraordinärt hotell med god middag i anslutning. Förra året blev det Gimo, året dessförinnan Blåhammaren, så han är allätare. Förslag mottages tacksamt!
Knepet är att locka med en finövernattning på ett extraordinärt hotell med god middag i anslutning.
Kan det bli bättre än egen fångad öring/röding som inmundigas bredvid tältet med utsikt över en vacker sjö och fjällnatur?
Kan det bli bättre än egen fångad öring/röding som inmundigas bredvid tältet med utsikt över en vacker sjö och fjällnatur?![]()
Nej, men det kan bli dyrare.
Hammocka!
Första målet är att komma ut och sova i min julklapp - hammocken!
Lite mildare väder och inköp av en tarp så drar jag ut och vandrar i och campar i/ invid Värmlands och Bergslagens vildmarkslika naturreservat och njuter av tystnaden - eller ja, njuter av naturens ljud! Typ ligga invid en vacker sjö och höra storlommen spela. Hoppas också få uppleva mina första orr- och tjäderspel..
Även lite fjällturer får det bli! En lite längre tur till Jämtland eller Norge och nån mindre, typ över helgen, till de mest närbelägna fjällen, typ Fulufjället.
Första målet är att komma ut och sova i min julklapp - hammocken!
Lite mildare väder och inköp av en tarp så drar jag ut och vandrar i och campar i/ invid Värmlands och Bergslagens vildmarkslika naturreservat och njuter av tystnaden - eller ja, njuter av naturens ljud! Typ ligga invid en vacker sjö och höra storlommen spela. Hoppas också få uppleva mina första orr- och tjäderspel..
Även lite fjällturer får det bli! En lite längre tur till Jämtland eller Norge och nån mindre, typ över helgen, till de mest närbelägna fjällen, typ Fulufjället.
Jag funderar själv lite på Padjelanta men har inte forskat i ämnet. Hur lång tid har du räknat med för det? Funderar även på att möta upp en gammal kollega med familj i Sarek i sommar.
För min del är planeringen och förberedelser igång för att vandra hela Padjelantaleden från Ritsem till Kvikkjokk i slutet av Augusti.
Det har jag funderat på i över 25 år och äntligen ska det bli av.![]()
Förutom nån fjällvandring så är det Björnöya som är sommarens huvudattraktion. Ser verkligen fram emot attt se denna ö och hoppas på väder så landstigning kan ske. Det är ju en ö som inte direkt många varit på, men med dess placering så nära har den länge lockat mig.
Resan blir med båt, Bodö-Longyearbyen via kontintentalsockel utanför norge, valar, och sen Björnöya.
Resan blir med båt, Bodö-Longyearbyen via kontintentalsockel utanför norge, valar, och sen Björnöya.
Jag funderar själv lite på Padjelanta men har inte forskat i ämnet. Hur lång tid har du räknat med för det? Funderar även på att möta upp en gammal kollega med familj i Sarek i sommar.
Med tält är det 9 dagars vandring (+vilodagar efter behag) enligt min erfarenhet. 5 från Kvikkjokk till Staloloukta (=82km) och ytterligare 4 dagar från Staloloukta till Ritsem (ca 60km beroende på vägval). Mycket vacker vandring med många sjöar och fina vyer och inte alls lika trafikerad som Kungsleden. Inte heller lika högalpin, men en avstickare till Sarek löser ju det
Skall du gå Padjelantaleden föredrar jag från Kvikkjokk -> Ritsem då jag uppskattar mer att gå uppför Tarradalen mot kalfjället och nationalparksgräsen en bit efter Såmmarlappa. Med start i Kvikkjokk är det även lätt att boka båtskjuts första biten
En annan variant är Kvikkjokk-Sulitjelma, även det en fin och lite ovanligare tur
Vår planerade vandring förra sommaren var en kombination av Padjelanta+Sarek:
Kvikkjokk till Touddar därefter Alkavare-Algavagge-Smailaträffen-Routesvagge-Giruris och Ritsem.
(Tyvärr visade det sig att min fot inte var i skick för en sådan långvandring förra sommaren och vi tvingades avboka strax innan avfärd
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg