Vandrartäthet Padjelanta

Först lite bakgrund:
Lagom till att jag får min första sommarledighet på ett par år så skulle jag gärna vilja göra min premiärvandring i de lite mer norra fjällen. Jag har spenderat de senaste månaderna med att bland annat läsa här på utsidan efter vandringstips för nybörjare (framför allt alla trådar som handlar om ensamvandring), titta efter möjliga rutter och även tigga tips om utrustning.

Jag har vänt och vridit på allting och de två alternativ jag funderar på just nu är Padjelantaleden (Kvikkjokk-Änonjalme) och norra delen av Kungsleden (Abisko-Nikkaluokta utan bestigning av Kebnekaise). Vandringen är planerad att genomföras med boende i tält.

Tiden jag har planerat att gå ut är under första halvan av Augusti och det är här mitt problem dyker upp. Fjällräven Classic går av stapeln då och det kommer betyda mycket folk (antar jag i alla fall). Det är lite motsatsen till vad jag vill ha då ett av skälen till att jag vill fjällvandra är att jag vill vara relativt ensam i en skön och ny natur. I sådana fall återstår då (av mina två alternativ) Padjelanta och här är då min egentliga fråga:

Jag vill göra en säker ensamvandring. Jag vill gå en led där det är ganska tätt med stugor, där det inte är fruktansvärt mycket folk men man trots det stöter på några stycken om dagen.

Kort sagt: skulle det gå åt helvete så vill jag inte ha hjälp för långt borta.

Är Padjelanta ett bra val? Jag har hittat ganska lite information om vandrartätheten där men det lilla jag har hittat tyder på att det ändå är en del som går där under Augustis första månad (samt att stugorna är bemannade).

Ni som har vandrat leden kanske kan berätta hur det ligger till?

Om det finns någon tråd om det här redan så ber jag om ursäkt och ber om en länk till tråden. Jag är i sådana fall alldeles för dum för att använda sökfunktionen :)

PS. Självklart kommer jag inte traska ut oförberedd. Nästan var helg fr.o.m. nu och fram tills det tänkta datumet kommer ägnas åt vandringsträning med ryggsäck, tältuppslagning i olika väder (hoppas på vårstormar!) och helgvandringar med övernattning längs skogsleder och kanske en tvådagarsvandring i södra Dalafjällen. DS
 
Gick Padjelantaleden något tidigare förra året. Då var det hyfsat mycket folk på leden. Stugorna var relativt fulla och för det mesta gick vi parallellt med något sällskap (så att vi gick om dem när de pausade och vice versa). Så för mig får det gärna vara lite tommare - även om jag skulle ensamvandra. Men det brukar slå om ganska snabbt efter industrisemestern. Så förhoppningsvis får du lite lugnare.
 
Jag har bara gått Padjelantaleden från Kisuris till Änonjalme ifjol en bit in i augusti. Det var en hel del folk på leden men det var gott om plats i stugan. Vi sov där på grund av knottelände.
Mitt på leden finns Staloluokta och därifrån finns det reguljärflyg till Ritsem och Kvikkjokk. Padjelantaleden är ju längre än Abisko-Nikkaluokta (säger jag utan att ha kollat på kartan).
 
Padjelanta är mindre frekventerat

Min erfarenhet bygger på 2004. Padjelanta var nästan folktomt i första hälften av augusti - kan det ha ändrats? Kungsleden var på snudd till trängsel 2006-2009 i den norra delen ner till Singi. Men Singi-Vakkotavare var fortfarande ganska glesbefolkat.. Jag tycker om glesbefolkade leder så jag skulle våga satsa på Padjelanta - eller Kungsleden från Vakkotavare till Singi - och utmarsch via Neasketvagge - Hukejaure om man vill vara mer eller mindre ensam på leden. Men beträffande Padjelanta har det kanske förändrats sedan jag var där?
 
Padjelantastugorna har bra beläggning, så det inenbär ju att du inte är ensam. Dock är fjällen stora och antalet vandrare klart färre än norra kungsleden så du lär inte ha folk sittande i ditt knä till lunch. Kör på den och ha en bra tur. Men varför inte vända på den? du får solen framför dig och du får "nerförsbacke" genom Tarradalen.
 
Håller med Christian.
Gå Vaisaluokta-Kvikkjokk.

Passa på att köpa glödkaka och rökt fisk där det finns att köpa, ta med ett paket bregott :)

/Ulf
 
Oh ja, börja i Vaisa, brannt uppför men en vacker fjälldal vidare ner till Kutjaure.

+1 som det heter på nätet! Jag rekommenderar också den vägen. När jag var där i juli 2005 gick "lunchbåten" bara till Änonjalme så jag vandrade till Vaisaluokta. När du senare går från Kutjaure går du över några riktigt häftiga broar!

Jag tror inte jag mötte någon mellan Vaisaluokta och Kutjaure. I stugorna var man inte ensam men "överbefolkat" var det inte. De gånger jag vandrat ensam har jag för övrigt gått leder både för säkerhet och för att få lite sällskap. Vara helt ensam i ett par veckor är inte min min grej. Jag tycker om att träffa lite folk ibland.

Per
 
Jag vet inte vad det var som fick mig att känna så, men på något sätt kändes det mest naturligt att gå från söder till norr. Tvärtom har jag inte ens tänkt på, men efter så många rekommendationer så kanske det får bli åt det hållet ändå. Hade egentligen tänkt spara vyn över Akka till sist, men det kanske är skönare att omslutas av den omtalade och myggrika björkdjungeln i Tarradalen på slutet av vandringen.

Att Padjelanta är längre än norra Kungsleden har jag redan räknat med. Det var en av orsakerna till att det var mitt "andrahandsval" tills jag såg datumen för Fjällräven Classic. Men jag antar att det helt enkelt är något man får stå ut med. Jag får förbereda mig med ännu mer vandringsträning antar jag :)

Men då får helt enkelt Padjelanta bli det nya primära målet för sommarens vandring. 14 dagar borde vara gott om tid för att ta sig den sträckan väl. Har läst 9-10 dagar i många reseberättelser men det är väl bäst att planera för några extra dagar om man skulle tvingas vara still några dagar på grund av väder eller liknande.

Tack alla för den hjälp jag fått hittills!
 
Har vandrat Padjelanta flera ggr men bara i juli.
Jämfört m andra leder så tycker jag att det är relativt folktomt.
Det beror på om du har oturen att starta samtidigt som ett gäng andra.
Det finns många samevisten som är sommarbebodda utmed hela leden.
Bra för inköp av rökt fisk o glödkakor men också om olyckan skulle vara framme.
Stukade själv foten en vandring o fick hjälp den vägen. Men var beredd på att dom tar betalt..
Har vandrat på olika ställen men återkommer alltid till den här fantastiskt vackra leden
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohanGrum Vada över Låddejåhkå i Padjelanta, väster om stugan Fjällvandring 2
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
myrberget Snöläget i Padjelanta Fjällvandring 11
Vandraren79 Padjelanta sommaren 2022 Fjällvandring 5
Uteförjämnan Padjelanta - Stibok Fjällvandring 5
553344 Padjelanta - vägval mm Fjällvandring 21
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
adropofnature Rago to Padjelanta via Trolldalen Fjällvandring 15
Promenerik Sarek+Padjelanta turförslag Fjällvandring 3
Cobblepot Sovsäck Padjelanta mitten av augusti. Fjällvandring 3
Leek123 Kungsleden till padjelanta Fjällvandring 1
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
david_k Nordöstra Padjelanta: Akka - Alggajavrre - Staloluokta Fjällvandring 5
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
Sigi Myggläget i Sarek/Padjelanta just nu Fjällvandring 7
cloud76 Padjelanta - snö Fjällvandring 4
cloud76 Padjelanta/Kierkevare Fjällvandring 7
Sigi Söder om Padjelanta (Fierrovagge,Ravejaure) Fjällvandring 1
cloud76 Isarna på sjöarna i Padjelanta Fjällvandring 1
solohiker Önskas tips för långvandring, Keb - SF - Padjelanta - Sarek Fjällvandring 5
olahan Padjelanta Fjällvandring 3
Hemiume Vad får vi inte missa? Sarek, Padjelanta, stora sjöfallet, abisko? Fjällvandring 6
mkruse Västra Padjelanta - turförslag Fjällvandring 9
camoscio sulitelma-padjelanta Fjällvandring 29
Helsing Padjelanta Väst Fjällvandring 2
givdeh Padjelanta igen Fjällvandring 7
majjen Höstfärger i södra Padjelanta? Fjällvandring 20
Gunnar81 Tur i Padjelanta och Sarek Fjällvandring 7
mkruse Padjelanta - förslag på rutt önskas! Fjällvandring 4
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
Höstlöv Vadplatser i och runt västra Padjelanta Fjällvandring 17
Almijo Förslag på vandringstur Sarek/ Padjelanta? Fjällvandring 14
anna_caroline Padjelanta Fjällvandring 28
monterey Just nu: Vänner i Padjelanta behöver tips Fjällvandring 9
Akleja Efterlyser man från Padjelanta/Stalo 1/8 Fjällvandring 0
Silverfox Proviant i Padjelanta? Fjällvandring 8
dake Tältplatser padjelanta Fjällvandring 2
LeifS Vägen till Alkajaure från Padjelanta Fjällvandring 6
Crimper Padjelanta i presentform Fjällvandring 14
Leif Vajmo Vadning av Tukijåhkkå (Duvggejåhkå) i Padjelanta? Fjällvandring 7
Hemskis Avstånd i Padjelanta/Sarek Fjällvandring 5
eyck Västra Padjelanta m. gummibåt Fjällvandring 17
Airfoil Det börjar pirra nu - Padjelanta. Fjällvandring 6
Fjällgrodan Ritsem - Padjelanta synpunkter sökes Fjällvandring 17
Sigi Vada Sieberjakka i Padjelanta? Fjällvandring 2
aksello padjelanta, rundtur. Finns det? Fjällvandring 4
Jamali Från Sarek till Stora sjöfallet/Padjelanta...Hjälp tack! Fjällvandring 7
robinlu Tips på rutt, Padjelanta! Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.