Vandrarkängor, vilka märken kan man lita på?

Kängval

Hej,

Jag är ingen storvandrare, men mina Haglöfs Lupis har ändå utsatts för såväl regnskog som bergsvandring med blöta. Inga fuktproblem att rapportera. Tror nog att det viktigaste är att de är sköna, det gick ju trots allt att gå i lumparkängorna med fötterna i behåll när de väl var ingångna. Strumpbyten var nyckeln då och är förmodligen det än.
 
d99majo; sa:
Köp ett bar lundhags så slipper du tänka på massa jox. Dom är det bara att gå i, hur långt som helst.

Förutom att dom måste gås in, kräver minst två par strumpor, har en tendens att krympa med tiden och kräver insmorning för att vara vattentäta.
Inför ett kängval så bör man göra en lista på vad man själv tycker är viktigt. Jag har själv gått mycket i Lundhags bl a hela vpl-tiden och jag håller inte med att man "slipper tänka på massa jox". Jag har under de drygt tio år som förflutit sedan dess avverkat några par kängor av kontinental typ som jag varit mycket nöjd med. Det viktiga är att man hittar en känga som passar just ens egna behov. Lundhags må passa för vissa behov, men om man prioriterar andra behov, så finns det en rad andra kängor som passar en bättre.

mvh
David
 
Vanliga cellgummi/läder ?

Roypeter; sa:
Hej!
..... när det gäller kvalitet och att hålla tätt för fukt osv..
Jag tänkte nog köpa ett par Gore-Tex (eller liknane membran) kängor då fukttätheteten är högt prioriterad.
Vilka märken håller hög kvalitet och är pålitliga?

Varför inte ta ett par vanliga kängor av cellgummi/läder ? Jag har Jörnkängan och mina 2 bröder har Lundhags Pro, vi smörjer med Nikwax och vi har aldrig haft problem med läckage och då vadar vi som med gummistövlar ! Samt att vi har aldrig ont i fötterna ...
/Gunnar
 
Utvikning

CanMan; sa:
Varför inte ta ett par vanliga kängor av cellgummi/läder ? Jag har Jörnkängan och mina 2 bröder har Lundhags Pro, vi smörjer med Nikwax och vi har aldrig haft problem med läckage och då vadar vi som med gummistövlar ! Samt att vi har aldrig ont i fötterna ...
/Gunnar
En liten utvikning från ämnet. Mina Jörnkängor är 24 cm höga och det går utmärkt att plaska omkring i 23 cm högt vatten med dem smorda. Men jag antar att du med "vad" menar i alla fall vatten upp till knäna? Vilken teknik använder du för att komma torrskodd över?

Jag brukar dra åt remmar över GT-brallorna och kängorna och det funkar ibland, ibland inte. Svårt att få tätt vid plösen tycker jag; det bildas liksom en ränna där vattnet söker sig in, i synnerhet vid längre och djupare vad. Har dragit åt remmarna utav h-e, men efter vaden under senaste vandringen var jag sällan torrskodd. På sommaren spelar det ingen större roll, men under kallare höstturer är det värre. Jag tycker jag provat det mesta och snart åker ett par cover-boots och tejp med i packningen, om jag nu inte får några bra tips.

En oprövad idé har jag. Vad tror du om att klippa till ett par kilformar från ett liggunderlag att lägga i plösen på Jörnkängan, innan de snörs och remmen dras åt?
 
Kängan ...

Nix, jag menade bara upp till de 23 cm ! Jag har inga GT-brallor med rem nertill tyvärr, Storebror har Haglöfs men jag vet ej om de håller tät ovan kängan, kanske om det går snabbt. Det där med kilen skulle det vara för att få tätare mellan byxa och plös ? kan ju vara en grej, prova och tala om vet jag ! Jag har funderat på att köpa ett par Lundhags Professional Wilderness Pants att ha istället för mina gamla Fjällräven brallor, och då får jag rem nertill.
-----------------------------------------------------
Snacka om avstickare i ämnet samtidigt som det inte var det heller direkt, ursäkta, jag har bara ett förslag till Peter Karpestam, köp "riktiga" kängor så blir allt bra, lycka till !
/Gunnar
 
Kul...

att höra att Picos II håller bra. Har precis köpt ett par.

Och som ett tidigare inlägg, så passade de för att det var bredare i lästen. (Meindl Island Pro var ganska smala framtill).
 

avslutad210712

Gäst
Inte bara vattentätt

Testade att gå med ett par Meindl Borneo (dvs utan GT-foder) i sommar och efter att ha gått sju timmar i regn så var dom visserligen blöta på insidan men det var inte det värsta utan det var att dom var så in åt helvete tunga eftersom YTTERSKINNET sög åt sig vatten. Och det trots ordentlig invaxning innan jag gick upp på fjället.

Så i fortsättningen blir det Lundhag när jag skall upp i fjällen.
 
Meindl

Jag går i Meindl Dovre Pro, en hög GoreTex känga. Vi är fyra stycken som köpt likadana kängor. Vi behövde inte gå in dem och alla håller tätt, även om man står i vatten ett tag. Är alltid torr om fötterna och kängorna ger ett bra stöd i stenig terräng. Glöm bara inte att ha bra strumpor, vilka skor du än väljer. Fetta in skorna med avsedd impregnering efter varje vandring för att skydda kängan. Denna känga reas just nu på många ställen eftersom en ny modell kommit ut.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
murkla Vandrarkängor Kläder 5
AT din åsikt om vandrarkängor? Kläder 15
pilgrimsfalken Vandrarkängor Kläder 14
olaola Vandrarkängor Kläder 23
HELMET vandrarkängor för både trecking, högfjäll och alpin Kläder 8
Varma vandrarkängor!? Kläder 7
Nybörjarvandraren Två jackor för lite alla möjliga behov - men vilka? Kläder 15
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
Ooscar Behålla vilka Lundhags? Kläder 14
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
Silver Fang Vilka vandringsstrumpor Kläder 24
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
Vanish Vilka handskar använder ni? Kläder 26
jonkandonkan Vilka tumvantar? Kläder 35
winklerr Vilka skor skulle ni valt? Kläder 14
speedy Vilka är topptillverkarna? Kläder 39
waltruz Vilka byxor är lämpliga för mig? Kläder 42
Smogz Vilka sandaler är bäst? Kläder 18
oloeve Vilka tumvantar ska jag välja? Kläder 16
avslut0908 Vilka kängor? Kläder 4
BJK Vilka strumpor? Kläder 8
Buzzrock Vilka kalsonger? Kläder 45
Vandrare Elsulor, är det något att ha, och i såfall vilka? Kläder 10
AddeKeb Vilka byxor är bra??? Kläder 2
CarolinaS Kängor från Beck- vilka strumpor? Kläder 6
dogmatikern Vilka vantar ska jag välja. Kläder 12
philipalm Vilka skidbyxor ska jag välja? Kläder 17
Wad Vilka skalbyxor rockar mest? Kläder 6
lindau Vilka byxor ska jag köpa? Kläder 4
Vilka sockor? Kläder 13
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Oskar R. Finska märken? Kläder 1
Strykarräven Fler märken Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.