Vandrarkängor, vilka märken kan man lita på?

Hej!

Ska inför kommande fjällvandring i augusti investera i ett par nya vandrarkängor. Där finns ju många märken som säkerligen är bekväma och passar min fot, frågan är bara vilka märken som är pålitliga när det gäller kvalitet och att hålla tätt för fukt osv..

Jag tänkte nog köpa ett par Gore-Tex (eller liknane membran) kängor då fukttätheteten är högt prioriterad.

Vilka märken håller hög kvalitet och är pålitliga?
 
Hej, det här törs man knappt svara på men jag har ett par Meindl Island Pro som jag är mycket nöjd med, dom håller tätt och är mycket sköna att gå i.

Mvh
Uffe
 
Absolut inte något märke överhuvudtaget.. Dom e nänligen alla ute efter dina pengar och dom vill att produkten du köper har en begränsad livsläng så att du snarast köper ett par nya..

Skall du ha en membrankänga så finns det många märken och blandad kvalitet, ibland får du vad du betalar för ibland inte... Mitt råd är att inte stirra sig blind på ett eller två märken, titta prova och känn på många märken och modeller men försök att bestämma några saker innan du ger dig ut. Högt eller lågt skaft? Hur länge och hur tung packning? Måste det vara GTX eller kan du tänka dig att prova annat?

Efter dessa med flera beslut e tagna så kan du börja botanisera bland Meindel, Boreal, Scarpa och andra mer eller mindre välrenomerade märken.
 
Ok, det var ju egentligen vad jag menade.

Vilka märken anses generellt hålla tätt från fukt m.m. och vilka bör man undvika?

Är Garmont tex ett bra märke, det verkar som att de ligger lite lägre i pris än Bl a Meindl...
 
Roypeter; sa:
Vilka märken anses generellt hålla tätt från fukt m.m. och vilka bör man undvika?

Är Garmont tex ett bra märke, det verkar som att de ligger lite lägre i pris än Bl a Meindl...

Det finns så mykke blandade erfarenheter om olika märken. Meindel har läckageproblem men å andra sidan så e det en av markanadens bekvämaste skor. Jag hade nog tittat på Scarpa-kängorna om jag varit i dina skor.. höhö
 
Garmont bra

Roypeter; sa:
Är Garmont tex ett bra märke, det verkar som att de ligger lite lägre i pris än Bl a Meindl...

Jag har gått i ett par Garmont (Picos II) i två år och är mycket nöjd med kvaliteten.
Mina är membranlösa, men gores garanti borde ju gälla på mebranet.
 
reklamation

FJS90/91; sa:
Roypeter; sa:
Vilka märken anses generellt hålla tätt från fukt m.m. och vilka bör man undvika?

Är Garmont tex ett bra märke, det verkar som att de ligger lite lägre i pris än Bl a Meindl...

Det finns så mykke blandade erfarenheter om olika märken. Meindel har läckageproblem men å andra sidan så e det en av markanadens bekvämaste skor. Jag hade nog tittat på Scarpa-kängorna om jag varit i dina skor.. höhö

Korrekt. Meindl har lite svårt att få fram kängor som håller tätt men de har lite samvete kvar för jag har lyckats reklamera två par kängor som läckte och när jag tillslut lyckades få ett par som inte läckte är de så underbara att man vill ha de på sig jämt.

Meindl Performace ROCKS!!!

P.S.
Givetvis finns det mycket andra bra märken som kanske passar dina fötter ännu bättre.
D.S.
 
Lundhags!

Har du testat Lundhags? Om man hittar en modell som sitter bra tycker jag de är toppen. Mina Lundhag Vandring är ett rent nöje att gå i.

Fördelen med Lundags framför de mer komplicerade kängorna som ex Meindel är att de torkar mycket snabbare och är lättare. Men bra impregnering klarar de dessutom bra med väta. Vi större vad kan man ha sandaler/gympaskor alternativ "vadpåsar".

För vilka fjäll skall du använda dem? Min erfarenhet talar främst från svenska fjäll.
 
Re: reklamation

Korrekt. Meindl har lite svårt att få fram kängor som håller tätt men de har lite samvete kvar för jag har lyckats reklamera två par kängor som läckte och när jag tillslut lyckades få ett par som inte läckte är de så underbara att man vill ha de på sig jämt.

Vi reklamerade ett par Meindel som läckte in vid tårna. De var på test hos Gore i Mölndal och kom tillbaka med rapporten att det inte var några fel på dem. De hade slungats i vatten etc. Vad gör man? Läckaget skedde dock i snö, inte regn.
 
Re: Re: reklamation

olofforsberg; sa:
Vi reklamerade ett par Meindel som läckte in vid tårna. De var på test hos Gore i Mölndal och kom tillbaka med rapporten att det inte var några fel på dem. De hade slungats i vatten etc. Vad gör man? Läckaget skedde dock i snö, inte regn.

Angàeende ovan konkreta hándelse kommer här lite generella filosoferingar.

Normalt sà upptäcks läckage vid testning i Gores maskiner. Kángan fylls med vatten och "centrifugeras" med väldig fart runt-runt under ca en halvtimme. Om det ár hàl pà membranet ger centrifugeringen vattnet kraft nog att tränga igenom detta hâl samt även igenom lädret och man kan i detta fall upptäcka om och var láckaget sker.

Dessa maskiner används dels för att göra stickprovs-kontroller av fárdiga produkter för att se om fabrikanterna hâller Gores kvalitets-riktlinjer, och dels för att testa reklamerade produkter. Upptäcketr man láckage sà ár vál det brukliga att antingen reparera (byta foder) eller ersätta med ny produkt.


Nár det gáller târna, sà förblir dessa i regel mer blöta av svett än andra delar av foten, av den enkla anledningen att alla vandrings/bergs-kängor várda namnet, oavsett fabrikat och oavsett om de har GTX eller inte, har tâförstärkning under ládret för att skydda tàrna (A). Denna tàförstärkning, som gâr en bit ovanför târna, är i regel gjord av icke transpirerande material (glasfiber-plast etc). Detta innebär att tàrna ár ganska sà instängda där framme, och möjligheten att evakuera tà-svetten är lika med noll. Gummiförstärkningar framme vid tàrna (B) ovanpâ ovanládret är ju áven de oftast av gummi, och därfór helt täta.

lineaTop_materialPiso.jpg


Summa summarum: ibland kánns det som om det lácker framme vid târna just, trots att kángan är vattentät. Orsaken kan dà vara ymnig och ej utsläppt svett.

En lösning kan dà vara att byta strumpor och fotbädd med jámna mellanrum.


Slutligen: Naturligtvis kan detta inte ha nâgot med ovan skribents konkreta problem att göra, men kan ju trots detta vara intresant att veta fór de som ibland undrar varför just tàrna kánns sà blöta..

Mvh / Mats
[Ändrat av malindo 2003-06-27 kl 10:57]
 
Har ett par Garmont då deras kängor är till lite bredare kängor och Mindel är till för lite smalare.
/petter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
murkla Vandrarkängor Kläder 5
AT din åsikt om vandrarkängor? Kläder 15
pilgrimsfalken Vandrarkängor Kläder 14
olaola Vandrarkängor Kläder 23
HELMET vandrarkängor för både trecking, högfjäll och alpin Kläder 8
Varma vandrarkängor!? Kläder 7
Nybörjarvandraren Två jackor för lite alla möjliga behov - men vilka? Kläder 15
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
Ooscar Behålla vilka Lundhags? Kläder 14
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
Silver Fang Vilka vandringsstrumpor Kläder 24
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
Vanish Vilka handskar använder ni? Kläder 26
jonkandonkan Vilka tumvantar? Kläder 35
winklerr Vilka skor skulle ni valt? Kläder 14
speedy Vilka är topptillverkarna? Kläder 39
waltruz Vilka byxor är lämpliga för mig? Kläder 42
Smogz Vilka sandaler är bäst? Kläder 18
oloeve Vilka tumvantar ska jag välja? Kläder 16
avslut0908 Vilka kängor? Kläder 4
BJK Vilka strumpor? Kläder 8
Buzzrock Vilka kalsonger? Kläder 45
Vandrare Elsulor, är det något att ha, och i såfall vilka? Kläder 10
AddeKeb Vilka byxor är bra??? Kläder 2
CarolinaS Kängor från Beck- vilka strumpor? Kläder 6
dogmatikern Vilka vantar ska jag välja. Kläder 12
philipalm Vilka skidbyxor ska jag välja? Kläder 17
Wad Vilka skalbyxor rockar mest? Kläder 6
lindau Vilka byxor ska jag köpa? Kläder 4
Vilka sockor? Kläder 13
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Oskar R. Finska märken? Kläder 1
Strykarräven Fler märken Kläder 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...