Vandrarkänga, Lundhags

Hej.
Har tidigare gått i en Meindl känga med gore-tex, nu börjar de slitas såpass att nya skall köpas in.

Finns en uppsjö av olika vandrarkängor, jag har siktat in mig på Lundhags Jaure.
Vad tycker ni om denna känga ?
 
Jag har Jsure light och gillar dom skarpt. Lätta, bekväma och jag har klarat mig utan skoskav. Glöm inte att ta en större storlek än vanligt.
 
Jaure eller Jaure light?

Har haft föregångaren till Jaure, Syncro high. En toppenkänga. Torkar relativt fort, ger riktigt bra stöd. Jag har aldrig fått skavsår. Tycker att den är bekväm. Tyvärr köpte jag INTE en storlek större. Kängan var från början för liten och fungerar därför inte i varje sorts terräng.
Köpte nu igår en Jaure high i storlek större. Fick dock även prova en Jaure high light och blev väldigt förtjust i den. Märkbart lägre vikt på foten. I mina ögon den största nackdelen med light är dock den lägre skafthöjden (ca 2 cm lägre). En av anledningarna varför jag köpt en lundhags high är ju bl.a. en hög skafthöjd. Har även växlat över till herrmodellen för att få dom där extra centimetrarna. Avkall med ca 2 cm skafthöjd tillförmån för vikten?
Vad blev det för dig och vad tycker du?
 
Lundhags syncro high

Jag är inne på min andra uppsättning av Lundhags Syncro High (föregångaren till Jaure) och är överlag nöjd med mina kängor. Valet föll på Syncro därför att de har bredare läst jmf. med Professional High, vilket passar mina fötter bättre. Eftersom jag använder mina kängor dagligen under fältsäsongen, så är det viktigt att det går att torka kängorna relativt fort. Vilket gör att många kängor med membran faller bort... Går jag en heldag på blöt, fuktig myr, så blir mina kängor blöta invändigt oavsett hur jag behandlar mina kängor. Har jag inte tillgång till skotork, kan jag alltid fylla skorna med tidningspapper, så att det går att använda dagen efter. Min erfarenhet är att jag klarar fötterna bättre från skavsår ju torrare jag kan hålla fötterna. Apropå skavsår....jag måste alltid ha dubbla strumpor för att undvika skavsår (kanske bara jag). Jag har tre problem med mina kängor; 1. sömmarna nöts ut på insidan av foten, där skaftet övergår från läder till cell membran. Vilket gör att kängorna börjar läcka. 2. När väl lädret börjar spricka, så börjar det i hälen. Med samma resultat som ovan 3. Läder är ett levande material och när skorna har torka och inte använts på ett längre tag. Då blir dom svår att ta på pga. att de har krympt. I övrigt upplever jag dom som lätta, stabila kängor med bra grepp i sulan.
 
Jag har också Lundhags Synchro High. Och också alltid två par strumpor, en tunnare innerst och en tjockare ytterst, båda givetvis huvudsakligen i merinoull som är oslagbart för komforten oavsett säsong och väder.

Jag köpte en storlek större än vanligt och de sitter helt perfekt på alla sätt och vis. Dock har jag en tunn filtsula från Woolpower under den medföljande uppbyggda sulan från Lundhags för att fylla ut den invändiga höjden då det framför allt är den ökade bredden och längden jag är ute efter.

Jag har ännu inga av de problem du nämner med mina kängor, antagligen framför allt beroende på att de än så länge bara har använts vid promenader och vandringar i cirka 20 mil. Däremot slits sulorna, och då framförallt i den främre tådelen, väldigt lätt om/när underlaget är hårt och har relativt hög friktion så som betong, asfalt, hårt packat krossat grus och hårt packad sandblandad jord. Jag förstår att sulornas utformning och materialet i dem är en kompromiss baserad på många delvis motsägelsefulla faktorer. Men en smula fundersam på deras kvalitet är jag trots allt.

/Birger
 
Jag gick tidigare i syncro och var överlag väldigt nöjd med dom. Denna säsongen har jag köpt nya kängor och valet föll då på "Vandra", detta pga att jag får plats med fler/tjockare sockar där än i synkron trotts samma skostorlek. Detta hoppas jag gör att de blir behagligare att använda på vintern än syncron som jag upplevde som väldigt kall när snön la sig. Hur många sockar som får plats beror väl dock till stor del på hur foten är utformad och kanske inte är ett problem för andra i syncron.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
smilfink campus crater - vandrarkänga. Bra? Kläder 2
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
Gandolforf Lundhags Forest II - fel för mig? Kläder 10
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Tarmkatt Lundhags Jaure II Kläder 4
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
Elvah Lundhags Wide Kläder 9
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
Justontime Lundhags Professional II vs Jaure II Kläder 1
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
Kaskar Lundhags cellgummi Kläder 0
Wolfred Lundhags Forest och sulfråga Kläder 2
Knall Woolpower 400 + woolpower 200 halkar ner i Lundhags Forest II Kläder 6
Davva2 Vintervandra i Lundhags Expedition BC? Kläder 10
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Knall Lundhags vs trailskor Kläder 9
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
Ooscar Behålla vilka Lundhags? Kläder 14
Hoogs Skötsel av Lundhags Forest II, både nu och sen Kläder 17
Chris Lind Lundhags Skare Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
FriFågel Hälgreppet i Lundhags Vandra Kläder 5
Tundraman Lundhags Syncro 2 vs Jaure Kläder 1
Sejrla Tåskav från känga Lundhags Kläder 26
kurwi Lundhags Salpe wet-out Kläder 0
stenblock Cellgummikängor i andra länder och andra tillverkare än Lundhags? Kläder 6
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
FruNalleman Lundhags Skare vs Jörn Antifrys vs...? Kläder 16
herbert.m Lundhags kvalitetskontroll Kläder 10
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Uroskur Lundhags Forest - Hälgreppet Kläder 24
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12
tlundberg Alternativ till Lundhags Tanner Chukka Kläder 36
Krax11 Bredd Jörn vs Lundhags opti? Kläder 4
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Nollsjuan Lundhags - spruckna skaft Kläder 1
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
museo12 Hur tänka om jag köper Lundhags Scout/Forest? Kläder 9
Perplex Lundhags Professional - sula som tenderar att släppa Kläder 25
jjonas Minkolja på Lundhags Vandra Kläder 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.