Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan. Om du inte vill slå av annons­blockering kan du istället stödja oss genom att teckna ett Plusmedlemskap - då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!

Vandra på Gotland

Jag har aldrig varit på Gotland och funderar nu på att se ön till fots. Någon som har vandrat där och kan föreslå var man ska vandra om man vill vara ute i fem-sex dagar och övernatta i stugor eller liknande?

Hej

Något som jag varmt kan rekommendera är Fårö... Var där och cyklade i somras.
Du tar dig över med färjan som går från norra delen av Gotland (tar ca 15min och är gratis)

Där finns underbara "rauk" områden efter kusten, och små mysiga stigar som går runt hela Fårö.
Är verkligen som att vara utomlands.... Finns även några campingplatser där du kan hyra stuga, annars brukar man stöta på en del "rum uthyres" åxå.

Nu tältade jag förvisso, så jag höll inte direkt koll på stugor och rum så värst mkt....

Dock tror jag att fem dar på Fårö kanske är lite mkt, då kan du nog gå runt i cirklar :)

Annars är den södra delen av Gotlandskusten åxå väldigt trevlig.

Vilken sida du än väljer så får du nog en fin tur, Gotland är vackert överallt :)

//MD

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Kan du undvika värsta turistsäsongen så blir det mycket lugnare, tyvärr är mycket stängt utanför turistsäsongen. Hösten är varmare och bättre än våren på en ö i havet.

Tack för svaren!

Jag kanske ska kombinera Fårö och södra Gotland då? Ett par dagar på Fårö och några på södra Gotland, hur låter det?

Värsta turistsäsongen blir det inte, men maj hade jag tänkt mig. Eftersom det inte är någon riktig vår här där jag bor, längtar jag alltid söderut till blommande fruktträd mm då. Hur är det på Gotland i maj?

Tack för svaren!

Jag kanske ska kombinera Fårö och södra Gotland då? Ett par dagar på Fårö och några på södra Gotland, hur låter det?

Värsta turistsäsongen blir det inte, men maj hade jag tänkt mig. Eftersom det inte är någon riktig vår här där jag bor, längtar jag alltid söderut till blommande fruktträd mm då. Hur är det på Gotland i maj?

Det är varmare än norra Sverige, men ändå förhållandevis kallt, eftersom havet är kallt. Därför är hösten bättre.

Det är varmare än norra Sverige, men ändå förhållandevis kallt, eftersom havet är kallt. Därför är hösten bättre.

Håller med dig, jag var där andra veckan i Augusti, och det var varmt och behagligt.
På kvällarna kan det bli lite kyligt.....

Däremot så blåste väldigt mkt, men det var då varma vindar iaf....och det är ju faktist en ö :)

Kan inte svara hur det är i Maj men troligtvis kallare iaf

//MD

Det är inte sommarvärme jag söker. Jag vill se Gotland i behagligt vandringsväder, dvs inte för varmt och inte för blåsigt.
Om man jämför med exempelvis Mellansverige i maj; menar ni alltså att det är mycket kallare på Gotland?

Det är inte sommarvärme jag söker. Jag vill se Gotland i behagligt vandringsväder, dvs inte för varmt och inte för blåsigt.
Om man jämför med exempelvis Mellansverige i maj; menar ni alltså att det är mycket kallare på Gotland?
Hej,
Jag har inte vandrat på Gotland, men jag och min hustru gjorde en bilsemester där 2004.
Vi var där mellan 2 och 10 juni. Då var det härlig försommar. Härlig blomstertid. Vi var ute på Stora Karlsö där det på morgonen var absolut lugnt. Havet låg som en spegel. På St Karlsö får man inte tälta. Det gjorde vi emellertid på Gotland och vi uppskattade att vara i stort sett ensamma på varenda campingplats.
Jag tror inte det är fel tid att vandra i maj månad. Jag tycker personligen bara det är skönt att vandra när det inte är högsommarvärme. Men temperatur och vind kan naturligtvis variera.
En vecka i maj kan vara lugn och varm men lika gärna blåsig, regnig och kall.
Personligen skulle jag inte välja augusti om jag åker dit igen. Jag skulle välja maj eller juni.
/ Bertil

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips