vandra på egen hand?

Hejhej.
Imorgon skulle jag och två vänner åkt ut och fjällvandrat (nikkaloukta-vakkotavare). Tyvärr har en av dem blivit ordentligt sjuk vilket fick den andra att tappa lusten och ställa in. Jag vill inte ställa in utan har sett fram emot den här resan jättelänge. Jag funderar nu på att åka upp och ensamvandra.

Är det okej för mig att göra detta själv? Problemet blev att packningen ökade mycket i vikt (från 17 till 23kilo) i och med att jag fick ta både tält, kök och bränsle själv. Jag är mycket aktiv och har elitidottat i hela mitt liv men har inte fjällvandrat innan. Jag funderar även på alternativet att ta mig upp till kebenekaise fjällstation, slå läger där och sedan ägna mig åt dagsturer. På så sätt behöver jag inte släpa på hela utrustningen.
Ytterligare en fundering är huruvida det är lätt att träffa andra, haka på någon dag och sådär. Jag uppskattar ensamtid men det hade varit skönt att ha någon ibland, jag tänker närmare på toppbestigningen etc. Dessutom, är det säkert för mig att gå själv? Det är ju inte direkt någon svår vandring...

Så vad tycker ni? Ska jag fara upp själv? Jag vill ju så gärna
Tacksam för snabba svar, imorgon går tåget... =)

jo just det ja... hur regnsäkra brukar tält vara?
har ett äldre kupoltält från fjällräven... väderleken ser ju inte så lovande ut heller =)

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Självklart ska du åka! Jag har ingen erfarenhet av nämnda fjäll men stugtur vore ju ett bra alternativ, eller så går du mellan stugorna men väljer att tälta på andra ställen. På så sätt kommer du att gå där andra människor går (kan vara tryggt ifall det händer nåt), du kan stanna och prata med nån i stugan (för att du behöver umgås med nån eller för att du behöver nåt råd).

Tältet borde vara regntätt. Fjällräven tillverkar säkert bra grejer.

Det här sa en vän till mig när mitt semestersällskap blev sjukt i början av vår semester och jag fick planera om allting: "Att kunna anpassa sig efter nya situationer är nog den främsta mänskliga egenskapen. Dessutom blir det roligare om inte allt går som på räls!". Och det stämde precis.

God tur!

Stugtur är ett bra alternativ, då kan du dra ner på vikten ordentligt. Du behöver inte oroa dig för att det blir fullt i stugorna. Det går ju inte att boka sängplats innan utan det är först till kvarn som gäller. Samt det brukar ordna sig. Stugvärdar brukar vara trevliga.

Men vill du ändå trots allt använda tält. Då får du se till att följa leden, använd kartan! Det går ju Kungsleden och stigen torde vara vältrampad. Jag tycker du ska fara iväg och vandra. Ta ett lugnt tempo. Att du är vältränad hjälper en hel del.

Att slå läger och göra dagsturer från Kebnekaise kan bli tråkigt i längden. Roligare att ha ett mål att vandra mot varje dag.

Du kan ju lämna kök hemma och bara ha tält - då kan du övernatta vid stugorna och laga mat därinne. Det kostar men ändå billigare än bara stugur. Du träffar folk i fjällstugorna. Men hurdan folket är - varierar mycket.

Go tur!

det låter som ett bra alternativ att tälta vid fjällstugorna. då kan jag ju ändå använda deras faciliteter.
hur mycket brukar det kosta ungefär? går det att tälta även vid nikkaloukta fjällanläggning?
tack för all hjälp

Om du ska tälta vid Storulvån kostar det 130 kr för icke-medlem och 90 kronor för medlem, borde vara ungefär samma pris på alla ställen (kolla svenskaturistforeningen.se).

Åk iväg. Det är relativt välvandrade områden. Tält eller inte är en smaksak, jag gillar tält men som sagt, vikten kanske blir för stor. Kolla om det går att ta bort annat för att minska på totalen.
Jag drömmer om att göra en ensamvandring men det har inte blivit av.

//PW

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips