Jag satt i helgen och tittade på kartorna över Östgötaleden. Av någon anledning ringlar sig nästan hela leden genom södra Östergötland, som i stort sett är helt täckt av skog. Nu råkar jag gilla öppna ytor, jag skulle därför hellre hålla mig i norra Östergötland där terrängen domineras av stora fält och åkermark. Jag har flugit runt en del över Östergötland och tycker att särskilt området väster om Omberg ser trivsamt ut. Dock har jag inte sett de delarna av landskapet på närmare håll. Finns det någon här som har erfarenhet av att vandra i de norra, öppnare delarna av Östergötland?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vandra norr om Linköping-Motala?
- Trådstartare bigfoot
- Start datum
inte själv... men..
Hej!
Har inte testat dom delarna själv, men gå in på
http://www.studorg.liu.se/vild/ - Friluftsföreningen för Linköpings studenter och skriv ett meddelande på anslagstavlan där, eller maila någon. De är ute varje helg, varav många vandringar....
/Hälsn. Niklas
Hej!
Har inte testat dom delarna själv, men gå in på
http://www.studorg.liu.se/vild/ - Friluftsföreningen för Linköpings studenter och skriv ett meddelande på anslagstavlan där, eller maila någon. De är ute varje helg, varav många vandringar....
/Hälsn. Niklas
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Nu måste jag protestera...
Det är ju norra östergötland som verkligen är skogigt. Schlätta ligge ju mitt på, mä skovg i bägge änna.
Nå allvarligt talat: Det går utmärkt att sätta ihop en tur runt omberg-alvastra-rök-tåkern-dags mosse, t.ex.
Det är bara att leta på kartan efter småvägar. Slätten har ju den nackdelen att den är helt uppodlad, så det är vägar som gäller.
Annars talar jag mig gärna varm för just området norr om motala ström och skogarna där. Det finns väl inte så mycket ordnade längre leder, men kartan duger bra.
Det är ju norra östergötland som verkligen är skogigt. Schlätta ligge ju mitt på, mä skovg i bägge änna.
Nå allvarligt talat: Det går utmärkt att sätta ihop en tur runt omberg-alvastra-rök-tåkern-dags mosse, t.ex.
Det är bara att leta på kartan efter småvägar. Slätten har ju den nackdelen att den är helt uppodlad, så det är vägar som gäller.
Annars talar jag mig gärna varm för just området norr om motala ström och skogarna där. Det finns väl inte så mycket ordnade längre leder, men kartan duger bra.
Pilgrimsleden
Att vandra väster om Omberg tycker jag verkar lite vått...
Om du vill vandra på "Schlätta" så finns Pilgrimsleden mellan Linköping och Vadstena. Jag har inte vandrat själv men jag har sett skyltar i Heda-Rökstens-trakten. Svenska kyrkans hemsidor bör ge mer info.
/Stina
Att vandra väster om Omberg tycker jag verkar lite vått...
Om du vill vandra på "Schlätta" så finns Pilgrimsleden mellan Linköping och Vadstena. Jag har inte vandrat själv men jag har sett skyltar i Heda-Rökstens-trakten. Svenska kyrkans hemsidor bör ge mer info.
/Stina
Oops...
Så fel det kan bli. Norr om Motala finns det bara skog, det jag menade var ju slättlandet mellan Linköping och Tåkern, typ. Jag får skylla på att jag inte är infödd.
Lyckligtvis verkar det som om sidans intelligenta skribenter förstått mig i alla fall, tack för tipsen! Pilgrimsleden låter mycket intressant, ska kolla upp den!
Väster om Omberg förresten, hmm... jag drar mig till minnes en västgöte som förklarade för mig varför Östgötar är Sveriges näst lyckligaste folk: "dåm behöver bare klive opp på Omberg å titte rätt ner i paradisä!"
Så fel det kan bli. Norr om Motala finns det bara skog, det jag menade var ju slättlandet mellan Linköping och Tåkern, typ. Jag får skylla på att jag inte är infödd.
Lyckligtvis verkar det som om sidans intelligenta skribenter förstått mig i alla fall, tack för tipsen! Pilgrimsleden låter mycket intressant, ska kolla upp den!
Väster om Omberg förresten, hmm... jag drar mig till minnes en västgöte som förklarade för mig varför Östgötar är Sveriges näst lyckligaste folk: "dåm behöver bare klive opp på Omberg å titte rätt ner i paradisä!"
Adam! Den delen av Östgötaleden som går över Blåvik - Malexander ligger förvisso i södra Östergötlands skogsbygd, men området är väldigt trevligt att gå i. Det är mycket åker-äng-hagmark och tätt mellan sjöarna, så det känns aldrig instängt. Dessutom är det snarast andäktigt vackert på sina ställen. Och det är förvånansvärt lite folk som rör sig i området. Fortsättningen åt Kisa- Rimforsahållet är också fin.
Alltihop är ganska lättgånget.hälsningar Lotta
Alltihop är ganska lättgånget.hälsningar Lotta
hoppsan, glömde andra hälften av inlägget. Slätten är fin, men eftersom man går mycket längs vägar där kan det kännas lite väl trafikerat (det behövs inte så många bilar på en grusväg för att man ska bli både dammig och störd). Pilgrimsleden löper väldigt vackert, om man gillar urgammal odlinggsbygd, men den syftar inte till ostörd naturvandring, snarare historievandring i så fall. Ett varv kring Omberg rekommenderas, särskilt i orkidétider, men det är en dagsutflykt, ska du vara ute längre får du kombinera det med något annat. Vi brukar äta frukostpicknick i Alvastra, gå på Omberg och sen avsluta dagen med pizza i Örtagården i Vadstena. Så blir det både natur och kultur den dagen. trevlig vandring! Lotta
CEN; sa:Pilgrimsleden löper väldigt vackert, om man gillar urgammal odlinggsbygd, men den syftar inte till ostörd naturvandring, snarare historievandring i så fall.
Finns det någon officiell sträckning för nämnda pilgrimsled? Jag har surfat lite på diverse kyrkliga sidor, men jag hittar inga kartuppgifter el dyl.
Klosterleden
... heter den del av leden som går mellan Linköping och Alvastra. Se http://www.pilgrimscentrum.org/Klosterleden/index.htm
De har har tomma länkar till kartor (ska nog läggas upp så småningom) och en adress till en person om man inte har tålamod att vänta.
/Stina
... heter den del av leden som går mellan Linköping och Alvastra. Se http://www.pilgrimscentrum.org/Klosterleden/index.htm
De har har tomma länkar till kartor (ska nog läggas upp så småningom) och en adress till en person om man inte har tålamod att vänta.
/Stina
Klosterleden och Omberg
Annars kan man mycket väl spendera en helg på Omberg runt. Det blir 3-4 trevliga mil med vyer över både slätt och Vättern. Så här års så slipper du dessutom alla fästingar.
/uffe
Har bekanta som gått delar av Klosterleden och jag har för mig att den passerar Bjälbo-Skänninge-Normlösa på vägen. Mer schlätt får man leta efter.bigfoot; sa:CEN; sa:Pilgrimsleden löper väldigt vackert, om man gillar urgammal odlinggsbygd, men den syftar inte till ostörd naturvandring, snarare historievandring i så fall.
Finns det någon officiell sträckning för nämnda pilgrimsled? Jag har surfat lite på diverse kyrkliga sidor, men jag hittar inga kartuppgifter el dyl.
Annars kan man mycket väl spendera en helg på Omberg runt. Det blir 3-4 trevliga mil med vyer över både slätt och Vättern. Så här års så slipper du dessutom alla fästingar.
/uffe
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg