Vandra norr om Linköping-Motala?

Jag satt i helgen och tittade på kartorna över Östgötaleden. Av någon anledning ringlar sig nästan hela leden genom södra Östergötland, som i stort sett är helt täckt av skog. Nu råkar jag gilla öppna ytor, jag skulle därför hellre hålla mig i norra Östergötland där terrängen domineras av stora fält och åkermark. Jag har flugit runt en del över Östergötland och tycker att särskilt området väster om Omberg ser trivsamt ut. Dock har jag inte sett de delarna av landskapet på närmare håll. Finns det någon här som har erfarenhet av att vandra i de norra, öppnare delarna av Östergötland?
 
inte själv... men..

Hej!
Har inte testat dom delarna själv, men gå in på
http://www.studorg.liu.se/vild/ - Friluftsföreningen för Linköpings studenter och skriv ett meddelande på anslagstavlan där, eller maila någon. De är ute varje helg, varav många vandringar....

/Hälsn. Niklas
 
Nu måste jag protestera...

Det är ju norra östergötland som verkligen är skogigt. Schlätta ligge ju mitt på, mä skovg i bägge änna. :)

Nå allvarligt talat: Det går utmärkt att sätta ihop en tur runt omberg-alvastra-rök-tåkern-dags mosse, t.ex.
Det är bara att leta på kartan efter småvägar. Slätten har ju den nackdelen att den är helt uppodlad, så det är vägar som gäller.

Annars talar jag mig gärna varm för just området norr om motala ström och skogarna där. Det finns väl inte så mycket ordnade längre leder, men kartan duger bra.
 
Pilgrimsleden

Att vandra väster om Omberg tycker jag verkar lite vått... :)
Om du vill vandra på "Schlätta" så finns Pilgrimsleden mellan Linköping och Vadstena. Jag har inte vandrat själv men jag har sett skyltar i Heda-Rökstens-trakten. Svenska kyrkans hemsidor bör ge mer info.

/Stina
 
Oops...

Så fel det kan bli. Norr om Motala finns det bara skog, det jag menade var ju slättlandet mellan Linköping och Tåkern, typ. Jag får skylla på att jag inte är infödd. :)

Lyckligtvis verkar det som om sidans intelligenta skribenter förstått mig i alla fall, tack för tipsen! Pilgrimsleden låter mycket intressant, ska kolla upp den!

Väster om Omberg förresten, hmm... jag drar mig till minnes en västgöte som förklarade för mig varför Östgötar är Sveriges näst lyckligaste folk: "dåm behöver bare klive opp på Omberg å titte rätt ner i paradisä!"
 
Adam! Den delen av Östgötaleden som går över Blåvik - Malexander ligger förvisso i södra Östergötlands skogsbygd, men området är väldigt trevligt att gå i. Det är mycket åker-äng-hagmark och tätt mellan sjöarna, så det känns aldrig instängt. Dessutom är det snarast andäktigt vackert på sina ställen. Och det är förvånansvärt lite folk som rör sig i området. Fortsättningen åt Kisa- Rimforsahållet är också fin.
Alltihop är ganska lättgånget.hälsningar Lotta
 
hoppsan, glömde andra hälften av inlägget. Slätten är fin, men eftersom man går mycket längs vägar där kan det kännas lite väl trafikerat (det behövs inte så många bilar på en grusväg för att man ska bli både dammig och störd). Pilgrimsleden löper väldigt vackert, om man gillar urgammal odlinggsbygd, men den syftar inte till ostörd naturvandring, snarare historievandring i så fall. Ett varv kring Omberg rekommenderas, särskilt i orkidétider, men det är en dagsutflykt, ska du vara ute längre får du kombinera det med något annat. Vi brukar äta frukostpicknick i Alvastra, gå på Omberg och sen avsluta dagen med pizza i Örtagården i Vadstena. Så blir det både natur och kultur den dagen. trevlig vandring! Lotta
 
CEN; sa:
Pilgrimsleden löper väldigt vackert, om man gillar urgammal odlinggsbygd, men den syftar inte till ostörd naturvandring, snarare historievandring i så fall.

Finns det någon officiell sträckning för nämnda pilgrimsled? Jag har surfat lite på diverse kyrkliga sidor, men jag hittar inga kartuppgifter el dyl.
 
Klosterleden och Omberg

bigfoot; sa:
CEN; sa:
Pilgrimsleden löper väldigt vackert, om man gillar urgammal odlinggsbygd, men den syftar inte till ostörd naturvandring, snarare historievandring i så fall.

Finns det någon officiell sträckning för nämnda pilgrimsled? Jag har surfat lite på diverse kyrkliga sidor, men jag hittar inga kartuppgifter el dyl.
Har bekanta som gått delar av Klosterleden och jag har för mig att den passerar Bjälbo-Skänninge-Normlösa på vägen. Mer schlätt får man leta efter.

Annars kan man mycket väl spendera en helg på Omberg runt. Det blir 3-4 trevliga mil med vyer över både slätt och Vättern. Så här års så slipper du dessutom alla fästingar.
/uffe
 
Tackar!

Tack för tipsen! Egentligen spelar det ju inte så stor roll exakt var pilgrimsleden går, men det är ju alltid roligt att vandra en "officiell" sträcka. Ska införskaffa gröna kartan och studera!
 
Vandra norr om Linköping-Motala

Södra och norra delen av Östergötland består av skog. Slätten ligger i mitten från Östersjön till Vättern. Väster om Omberg kan det vara svårt att vandra om man inte har vattenskidor :)) Där ligger Vättern..ju...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rake Vandra norr om Kalmar Vandringsleder 0
jacobin Att vandra i kulturlandskap Vandringsleder 33
såg Vandra rallarstigen mellan Gällevare och Porjus Vandringsleder 10
Lena1 Vandra som nybörjare, ensam - tips och inspiration önskas Vandringsleder 26
vandrarenDaniel Dags för "Vandra med andra" Vandringsleder 0
Söderhultarn Omberg runt - Östgötaleden Vandringsleder 3
apankullet Vandra för första gången - valt höga kusten Vandringsleder 8
såg Vandra mellan Årrenjarka och Kvikkjokk. Vandringsleder 2
Rune17 Vandra Kiruna-Gällivare Vandringsleder 4
Depay Vandra/fiska två dagar längs Berslagsleden/kilsbergen Vandringsleder 1
Resgladfilur Tälta hela höga kustenleden -fungerar det? Vandringsleder 6
Hogang Vandra mellan Nässjö - Jönköping? Vandringsleder 0
fjällkängan vandra mln stugor Vandringsleder 3
Nosse Vandra 2-3 dagar själv, när det finns så mycket skrämmande folk? Vandringsleder 29
3barninaturen Vandra med barn i södra Sverige Vandringsleder 6
kletterdregg Vandra Höga kusten / Skuleskogen Vandringsleder 13
lisa88 Vandra i Europa Vandringsleder 1
Linnea123 Vandra nära Malmö Vandringsleder 8
Linneaa Vandra från Piteå till Luleå Vandringsleder 3
Eswal Vandra Höga Kustenleden Vandringsleder 2
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Vandringsleder 2
Tobbe C Vandra inlandsbanan Värmland - Dalarna Vandringsleder 6
Robox Vandra genom HELA Sverige Vandringsleder 8
Askel Vandra mellan Finland och Sverige Vandringsleder 1
Seblin99 Vandra och tälta i Skåne, med barn. Vandringsleder 1
Anki56 Vandra på Åland? Vandringsleder 2
Joakimlejon Ponera att jag vill vandra Göteborg - Luleå hur planerar jag resan? Vandringsleder 6
Lea262 Letar efter vandra-kompisar Vandringsleder 4
Elinpotatis Vandra i Jämtlandsfjällen Vandringsleder 10
Arvegil Vandra Bohusleden Etapp 1 Vandringsleder 5
makkan77 Var kan jag vandra och fiska Vandringsleder 0
MikaelHassel Vandra i Kloten, varg?? Vandringsleder 4
Barfoba Vandra från Dalarna till Skåne Vandringsleder 16
Jackiie Vandra Västerås-Stockholm möjligt utan omvägar? Vandringsleder 6
BjörnCalle Vandra Ed-Tresticklan Vandringsleder 5
sentimental22 Vandra Hallandsleden Vandringsleder 14
hjerner vandra på öland Vandringsleder 4
Hardrocker Vandra i Gyllbergen Vandringsleder 2
TheCoachMike Vandra på Skuleberget i oktober Vandringsleder 8
musse592 Vandra snålt, Into the wild style. Vandringsleder 6
SeñorCaca Vandra på Öland Vandringsleder 10
ancaja Vandra Abisko - Nikkaluokta v37 Vandringsleder 2
solsol Vandra runt Vättern i sommar. Vandringsleder 3
Blåbär55 Vandra i västra götaland eller omkring liggande län Vandringsleder 13
ArLan Vandra i Valle Vandringsleder 2
UnderEnTarp Vandra i närheten av Markaryd? Vandringsleder 2
Gorrgel Vandra i Sverige (STF) Vandringsleder 4
Tordnado Vandra marathon på en dag i terräng!? Vandringsleder 42
kraftdjur_vargen Vandra kring hudiksvall. Tips på leder? Vandringsleder 4
Mamma till A Vandra i vättlefjäll med barn? Vandringsleder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.