Vandra med vagn till Sylarna

Hej alla äventyrare. Jag har börjat att planera en fjällvandring som först var till för mig och min son på 7 år. Men när allt kommer omkring vill jag ha med hela familjen och vi kommer välja den ganska lätta leden jämtlandstrianglen. Nu är det så att nästa år blir mina barn 8, 5 och 1,5. Theo som är äldst klarar det utan problem men Saga och Lillie behöver hjälp. Men jag tänkte använda en bärstol och en Chariot Cugar 2 för att underlätta för barnen.

Frågan är som följer. Går det att dra en Chariot Cuger 2 http://www.outnet.se/chariot/vandringsset.php med hjälp av vandringssettet? Eller är stigarna för små, steniga eller branta. Jag kan tänka mig att enbart gå från storulvån till sylarna och sen gå dagsvandringar om det inte funkar att dra runt allt hela vägen runt. .

Några/någon som har bra erfarenhet om hur stigarna ser ut tacksam för svar så jag inte sitter och planerar allt i onödan.

// Robert
 
Har gått denna fina led. Glöm vagnen skulle jag säga. Ryggsäck eller bärsele av bättre modell är bättre. Jag tror inte du kommer fram med vagn. Vad jag minns var det ibland smala spänger över murar.
Vi har en patapum toddler som kostade ynka 45€ och i den bär man minst 20kg barn bekvämt. Problemet är bara alla barnkläder som skall med. Stor midjeväska kan vara ett alternativ.

De större barnen borde kunna gå utan problem om de är motiverade. Barns förmåga att gå har mycket lite med fysik att göra, det är motivationen som måste finnas.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Tänkte du gå ensam med alla barn? Då kan det nog bli knepigt. Annars kan ju en annan vuxen ha en stor ryggsäck.

På två föräldrar har vi lyckats vandra några kilometer i alperna med alla tre barnen även med en övernattning i två tält. Det går och packningen behöver faktiskt inte bli så tung heller. Jag bar nog inte mer än ca 12kg. Synd bara att minstingen på 1,5år vaknade varannan timme i tältet. Annars var turen riktigt njutbar.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Första biten från Storulvån går uppför och är rejält stenig, spångarna som följer är 30-40cm breda så jag tror det blir tufft med vagnen. dock var det många som gjorde kortare dagsutflykter rung Storulvån nu när vi var där (kom hem i morse)
 
Måste det vara just Sylarna? Var där igår och gick leden från Storulvån mot Sylarna (fram till hängbron) och det är inget jag skulle försöka mig på med vagn. Som någon skrev: stenigt och backigt, smala spänger och "geggamojja" (grabben 2år lärde sig ett nytt ord...). De cyklister jag såg (som såg profsiga ut ;) ) bar cyklarna uppför de steniga backarna...

Sitter här och funderar på hur vägen upp till Helags är. Inte lika illa har jag för mig. Men stenigt är det ju lite här och var. Från Helags kan man göra många fina korta turer. Maila gärna mig om du vill ha tips om området.
 
Kan inte komma på nån led här i jämtlandsfjällen där det skulle funka med vagn. Glömt det och satsa på bärstol istället är mitt råd. Jag tror du skulle få slita ihjäl dig + att barnet skulle få en oharmonisk resa.

På vintern däremot. Klockren lösning.
 
Barn och fjäll hör ihop

Hej!
Vad roligt att du funderar på att komma upp till Sylarna med din familj. Jag arbetar på Sylarnas fjällstation och kan meddela att vi haft riktigt många barn på besök i sommar. Dock ingen med barnvagn - vilket jag heller inte skulle rekommendera.

Om du känner att Sylarna blir en för lång vandring för dina yngsta barn tycker jag att ni istället borde ta med er tält och sovsäckar och utgå ifrån tillexempel Storulvån eller Vålådalen. Gå sedan så långt de små benen bär och låt det hela bli ett äventyr istället för att ge er av på en klassisk "triangel". Jag kan nästan lova att ni kommer att få ut betydligt mer av det allesammans än att ni vuxna ska bära på trötta barn. Dessutom tror jag att barnen kommer att få ut mycket mer av Sylarna om de kommer tillbaka när de har vuxit på sig lite så att de orkar knata upp enda till toppen.

MItt förslag är annars att ringa till Sylarnas fjällstation för att få bästa möjliga tips på hur ni kan få ut det bästa möjliga av vandringen.

MVH
/Jennie
 
Tack för all info

Hej alla!! Tack för all info!!! Utsidan är awsome!

OK med er erfarenhet blir det bara jag och den stora grabben som kör den här vandringen. Han blir 8 år och vi kommer köra triangeln med hjälp av tält. Vi planerar att ta varje etapp på 2 dagar istället för 1 vilket ger fler dagar på fjället. Får avsluta med en 2 veckors resa i Danmark med familjen efter fjällen :)

Planen är troligen storulvån -> Sylarna med en heldag vid sylarna med bestigning av Vaktklumpen sen vidare Sylarna -> Blåhammar -> Storulvån.

Hoppas du jobbar på stationen nästa år med Jennie för då hoppas jag vi ses.

Tack alla för er information.

Nu ska jag fixa kanot till en 3 dagars paddling genom bla tresticklans nationalpark.

// Robert
 
Hej alla!! Tack för all info!!! Utsidan är awsome!

OK med er erfarenhet blir det bara jag och den stora grabben som kör den här vandringen. Han blir 8 år och vi kommer köra triangeln med hjälp av tält. Vi planerar att ta varje etapp på 2 dagar istället för 1 vilket ger fler dagar på fjället. Får avsluta med en 2 veckors resa i Danmark med familjen efter fjällen :)

Planen är troligen storulvån -> Sylarna med en heldag vid sylarna med bestigning av Vaktklumpen sen vidare Sylarna -> Blåhammar -> Storulvån.

Hoppas du jobbar på stationen nästa år med Jennie för då hoppas jag vi ses.

Tack alla för er information.

Nu ska jag fixa kanot till en 3 dagars paddling genom bla tresticklans nationalpark.

// Robert

Jag gick för ett antal år sedan med mina barn när de var ca 9 och11 år ungeför samma sträcka.
Vi tältade första natten vid Storulvån => ulvtjärn => enkälen rastskydd där vi tältade => Gamla sylen och tältade. Gjorde utflyckt därefrån till bl a Sylarnas fjällstation. Gick därefter tillbaka till Storulvån och tältade sista natten där.
Uvtjärn och Gamla Sylen är bra tältplatser.
Går ockaå att tälta vid enkälen men inte lika mysigt som de andra två platserna.
Om det blir för jobbigt eller långtråkigt kan ni allt gena enkälen - ulvtjärn.

lycka till med tur jag hade en bra och trevlig vandring med mina barn.
 
Hej,

har själv gått triangeln med 2-åring på ryggen utan några som helst problem. Mötte under den turen en pappa med en son som nog var 4-5 år. de gick Storulvån - Sylarna med övernattning på vägen. Det gick inte snabbt men det gick. Med bra mutor (godis) (KBT-psykologen skulle säkert prata om uppskattning eller positiv uppmärksamhet eller liknande här) går det utmärkt att gå med barn!

/Tobias
 
Hoppas du får det kul med din åttaåring (och att han får det lika kul). var själv 8 då jag gick i området med mina föräldrar en sen höst (fick ta ledigt i början av 2:an). Jag tror du tar dig till sylarna på en dag, sen kan du slå läger där nånstans i 2 nätter och göa en dagstur, dalen mellan vaktklumpen och sylkarna med avstickare ner mot sjön och glaciären är häftiggt (inte bara för en 8-åring).

Christian
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
redösnoj Var kan man vandra med vagn istället för ryggsäck? Fjällvandring 25
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
elihe1 Vandra i Norge Fjällvandring 0
Vattenvargen Vandra med junior Fjällvandring 2
Cobblepot Vandra i Jämtlandsfjällen-Bästa tiden? Fjällvandring 11
Mandris Vandra över glaciär Fjällvandring 5
Wibrån Vandra frånSkäckerfjällen till norska Skjaekerfjella Fjällvandring 1
Laura_r Vandra i Italien-resesällskap?? Fjällvandring 3
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
fruluftsadam Vandra i Sösjöfjällen Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.