Vandra Kungsleden?

Hej,
vi hade planerat en veckotur i Stora Sjöfallet mot Sarek, men när jag kollade upp saker och ting fick jag veta att det är totalt hundförbud där. Trodde att man fick ha dem kopplade, men icke.

Har nu läst att det är ok med hund på Kungsleden, men eftersom jag aldrig gått där undar jag hur det är? Väldigt mycket folk? Tillrättalagt? Upptrampat/förstört? Hade tänkt undvika hårt "trafikerade" områden.

Vi vandrade en veckotur vid Helags för ett par år sen. Lättvandrat, trevligt, inte för mkt folk. Men nu skulle vi vilja se ngt annat.

Någon som har förslag på trevliga turer/områden där det är ok med hund? Vi kan tänka oss både norr och söder om Stora Sjöfallet/Sarek.

Söderut på Kungleden från Kvikkjokk är det glest mellan vandrarna,dock ofta mycket renar i området mot Parka etc.Det är ingen "motorväg" tvärtom rätt ofta mossa på stigen.
Du får ju gå Tarradalen med hund upp till Sommarlabba,även mot Vaimok antar jag.
Förresten såg vi folk som gick i Ruotesvagge i Sarek och hade klövjade polarhundar med sej i somras,säkert helt otillåtet.

avslutad210712

Gäst
Brimer skrev:
Någon som har förslag på trevliga turer/områden där det är ok med hund? Vi kan tänka oss både norr och söder om Stora Sjöfallet/Sarek.

Hela Abisko/Kebnekaise-området förutom Abisko nationalpark är tillåtet för hund och där är det relativt glest med vandrare i samma ögonblick som du kliver av Kungsleden. Om man vill kan man gå kors och tvärs i hela området och bara gå korta delar efter Kungsleden eller kanske bara korsa den.

Och söderut har du Arjeplogsfjällen som jag inte gått så mycket i men som vi upplevde som en riktigt trevlig del av fjällen när vi gick där förra sommaren. Har gått där en gång för nästan 30 år sedan och antalet vandrare vi såg kunde räknas på ena handens fingrar.

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.
avslutad210712; sa:
larsl; sa:
Man får ha hund längs Padjelantaleden också.....
Icke sa nicke
Sant, jag blandade ihop djurarterna. Det är fiske som är tillåtet i närheten av leden.

Fast man får väl ta med hunden upp till Tarrekaisestugan i alla fall? Och efter den kan man ju ta Nordkalottleden åt väster istället för att fortsätta upp i Padjelanta.
[Ändrat av larsl 2007-05-20 kl 22:24]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips