Vandra Kungsleden?

Hej,
vi hade planerat en veckotur i Stora Sjöfallet mot Sarek, men när jag kollade upp saker och ting fick jag veta att det är totalt hundförbud där. Trodde att man fick ha dem kopplade, men icke.

Har nu läst att det är ok med hund på Kungsleden, men eftersom jag aldrig gått där undar jag hur det är? Väldigt mycket folk? Tillrättalagt? Upptrampat/förstört? Hade tänkt undvika hårt "trafikerade" områden.

Vi vandrade en veckotur vid Helags för ett par år sen. Lättvandrat, trevligt, inte för mkt folk. Men nu skulle vi vilja se ngt annat.

Någon som har förslag på trevliga turer/områden där det är ok med hund? Vi kan tänka oss både norr och söder om Stora Sjöfallet/Sarek.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Söderut på Kungleden från Kvikkjokk är det glest mellan vandrarna,dock ofta mycket renar i området mot Parka etc.Det är ingen "motorväg" tvärtom rätt ofta mossa på stigen.
Du får ju gå Tarradalen med hund upp till Sommarlabba,även mot Vaimok antar jag.
Förresten såg vi folk som gick i Ruotesvagge i Sarek och hade klövjade polarhundar med sej i somras,säkert helt otillåtet.

avslutad210712

Gäst
Brimer skrev:
Någon som har förslag på trevliga turer/områden där det är ok med hund? Vi kan tänka oss både norr och söder om Stora Sjöfallet/Sarek.

Hela Abisko/Kebnekaise-området förutom Abisko nationalpark är tillåtet för hund och där är det relativt glest med vandrare i samma ögonblick som du kliver av Kungsleden. Om man vill kan man gå kors och tvärs i hela området och bara gå korta delar efter Kungsleden eller kanske bara korsa den.

Och söderut har du Arjeplogsfjällen som jag inte gått så mycket i men som vi upplevde som en riktigt trevlig del av fjällen när vi gick där förra sommaren. Har gått där en gång för nästan 30 år sedan och antalet vandrare vi såg kunde räknas på ena handens fingrar.

avslutad210712; sa:
larsl; sa:
Man får ha hund längs Padjelantaleden också.....
Icke sa nicke
Sant, jag blandade ihop djurarterna. Det är fiske som är tillåtet i närheten av leden.

Fast man får väl ta med hunden upp till Tarrekaisestugan i alla fall? Och efter den kan man ju ta Nordkalottleden åt väster istället för att fortsätta upp i Padjelanta.
[Ändrat av larsl 2007-05-20 kl 22:24]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips