Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns?

Hej!
Spånar på turalternativ för sommaren och slogs av att gränsen är stängd till Norge fortfarande. Ett alternativ inkluderar annars en tur in i Norge på leden mot Nedalshytta och Storerikvollen.

Men kan det vara något problem uppe i fjällen med stängd gräns? Jag ser inte riktigt framför mig att gränspolisen står på leden och stoppar vandrare, men jag kanske har fel? Någon som vet?
//Daniel
 
Klart det inte är tal om någon gränsbevakning. Men det finns många norska vandrare på deras sida gränsen och du kan nog gissa hur välkommen de skulle få dig att känna dig. Så glöm det om du inte vill skaffa dig problem.

Klart dock att det finns gränsfall, i dubbel betydelse. T ex är (den svenska) leden från Katterjåkk till Unna Allakas inne på norsk mark någon kilometer av sträckningen, men utan koppling till någon norsk led.
 
Jo det är klart, man kanske inte blir lika trevligt bemött som annars - även om jag kan hålla mig undan folk när jag är på vandring.. Men ja man kanske ska undvika Norge ändå just det här året!
 
Så länge Norska gränsen är stängd mot Sverige, är ingen av oss välkomna eller har tillstånd att passera (oavsett gränsvakter eller ej), så planera vandringen så du håller dig på rätt sida gränsen. Att bli ertappad och rapporterad olagligt i Norge är ju en kriminell handling under rådande omständigheter.
 
Så länge Norska gränsen är stängd mot Sverige, är ingen av oss välkomna eller har tillstånd att passera (oavsett gränsvakter eller ej), så planera vandringen så du håller dig på rätt sida gränsen. Att bli ertappad och rapporterad olagligt i Norge är ju en kriminell handling under rådande omständigheter.

Kan bli rejält dyrt att begå lagbrott i Norge, men har för mig att man kan välja att sitta av tiden i fängelse istället. Om man nu har ont om medel men gott om tid.....😁
 
Hej!
Spånar på turalternativ för sommaren och slogs av att gränsen är stängd till Norge fortfarande. Ett alternativ inkluderar annars en tur in i Norge på leden mot Nedalshytta och Storerikvollen.

Men kan det vara något problem uppe i fjällen med stängd gräns? Jag ser inte riktigt framför mig att gränspolisen står på leden och stoppar vandrare, men jag kanske har fel? Någon som vet?
//Daniel

aha du vill gå till historien som den stora svenska virusbomben i fjällen.
 
aha du vill gå till historien som den stora svenska virusbomben i fjällen.

Det är faktiskt den inställningen mot svenskar som råder i Världen och speciellt våra grannländer nu. "Håll utkik efter svenskar" är en realitet i både Finland och Norge, så det lär inte dröja innan det kommer tips till myndigheterna om att en svensk passerat gränsen.
 
Det är faktiskt den inställningen mot svenskar som råder i Världen och speciellt våra grannländer nu. "Håll utkik efter svenskar" är en realitet i både Finland och Norge, så det lär inte dröja innan det kommer tips till myndigheterna om att en svensk passerat gränsen.

Men den märkliga nya svenskskräcken är ologiskt enkelriktad, flera länder tillåter sina medborgare att åka till Sverige men svenskar får inte resa till deras respektive länder. Blir man som utlänning inte smittad om man är omgiven av svenskar i Sverige?
Men en svensk i annat land verkar anses vara en vandrande smitthärd.
Jag begriper inte, men så är varken politiker eller medicinare.

/Patrik
 
Jag råkade av misstag gå in i Norge under påskhelgen, jag hade inte en tanke på att jag var ovälkommen dit. Väl där så blev jag informerad av de norska vandrarna att jag riskerade 20.000kr i böter och 2v i häkte/karantän om jag blev gripen. Det var jag inte så sugen på.
De var dock trevliga och sakliga i sitt bemötande, kändes verkligen inte fientliga eller anmälningsmotiverade.
Jag tror inte att så många bryr sig om du sitter ensam på en norsk fjälltopp. Konsekvenserna om du blir gripen är ju dock tråkiga.
Men håller du bara käften och inte virar in dig i svenska flaggan så blir du svår att nationalitetsbestämma.
 
"Fra 15. juni vil det ikke lenger være et krav om ti dagers karantene ved ankomst til Norge etter besøk i de områdene i Norden som tilfredsstiller FHIs kriterier. Det vil gjelde både nordmenn som har besøkt Finland, Danmark, Island, Færøyene, Grønland eller Åland og borgere derfra som skal på ferie i Norge."

https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/korona_info/id2691821/

Jag tolkar detta som att både danskar och finnar får vandra i Norge i sommar, men än så länge inte svenskar..? Någon som hört annorlunda nyheter?

tråkigt i sånt fall, men det är bara att respektera. DNT:s policy på hytter i sommar gör dock att de blir svåra (svåra som i dyra/fort upptagna) att använda för ensamvandrare över lag. Får kanske bli Sverige i år då :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Punka Vandra i Norge i sommar - första gången. Fjällvandring 5
lindao vandra + norge + sommar + sällskap? Fjällvandring 0
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
elihe1 Vandra i Norge Fjällvandring 0
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
Dr manne Vill du åka MC och vandra i Norge? Fjällvandring 0
sofiah Vandra i Norge v 31 med barn/ungdomar - tips önskas Fjällvandring 0
wistrom Tips. Vandra Sverige till Norge (och havet) Fjällvandring 3
tomhylsan Vandra i Norge, medlem i STF? Fjällvandring 10
bouic Vandra i Norge med barn? Fjällvandring 2
Stordrulen Vandra i Norge Fjällvandring 9
shadowfire Vandra i Norge Fjällvandring 20
lianozovo Vandra i Norge Fjällvandring 1
Igelkotte Vandra från Kebnemassivet till Norge - frågor: Fjällvandring 32
Mopsy Vandra i Norge Fjällvandring 3
Gaion Var vandra i Norge?? Fjällvandring 20
diamondsutra Vandra i Norge + möta lite människor Fjällvandring 2
Charlotte_L Vandra i Norge Fjällvandring 6
i96matgu Vart i Norge skall man vandra? Fjällvandring 12
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.