Vandra i södra Småland – fråga Niklas Kämpargård!

utsidanred

Forumvärd
Utsidan har intervjuat författaren och vandraren Niklas Kämpargård, som är aktuell med boken Vandra i södra Småland, på Calazo förlag. Här kan du läsa intervjun!

Är du nyfiken på södra Smålands vandring? Vill du ha tips på smultronställen, leder, lägerplatser eller utrustning?

Ställ dina frågor till Niklas Kämpargård här!

Under två veckor (fram till den 2 juli) kommer Niklas att svara på era frågor här i tråden.

Hej!

Jag har några frågor om Småland-boken men också en om Blekingeleden eftersom författaren, Niklas Kämpargård, har också skrivit en bok om vandring på Blekingeleden.

1) Jag planerar att vandra på Blekingeleden nu i sommar. Kommer att passera Ronneby och ska proviantera, vet du om det finns något ställe i Ronneby där man kan köpa gas?

2) Jag och min kompis vandrade en helg i Småland för ett par veckor sedan. Vi använde boken och övernattade på Korrö. Jättefint ställe, god mat och bra frukost! Bra tips! Vi gjorde totalt tre rundor, en runt Krokfjorden, Kulturstigen vid Stenfors och slutligen Kyrkö mosse. En fundering, är dessa rundor förutom Kulturstigen skapade av dig? När vi följde rutten tex Kyrkö mosse som du beskrev i boken. Det var ingen speciellt att gå rutten. Hur tänkte du dig den där rundan tex?

Vi kommer att göra fler utflykter i Småland. Boken blir en bra grund för oss att utforska naturen där.

/Jonas

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Hej!

Jag har några frågor om Småland-boken men också en om Blekingeleden eftersom författaren, Niklas Kämpargård, har också skrivit en bok om vandring på Blekingeleden.

1) Jag planerar att vandra på Blekingeleden nu i sommar. Kommer att passera Ronneby och ska proviantera, vet du om det finns något ställe i Ronneby där man kan köpa gas?

2) Jag och min kompis vandrade en helg i Småland för ett par veckor sedan. Vi använde boken och övernattade på Korrö. Jättefint ställe, god mat och bra frukost! Bra tips! Vi gjorde totalt tre rundor, en runt Krokfjorden, Kulturstigen vid Stenfors och slutligen Kyrkö mosse. En fundering, är dessa rundor förutom Kulturstigen skapade av dig? När vi följde rutten tex Kyrkö mosse som du beskrev i boken. Det var ingen speciellt att gå rutten. Hur tänkte du dig den där rundan tex?

Vi kommer att göra fler utflykter i Småland. Boken blir en bra grund för oss att utforska naturen där.

/Jonas
Nu bor jag 3 mil österut men biltema har säkert gas men det blir en avstickare från Blekingeleden då det ligger i köpområdet Viggen på precis norr om E22 vid infarten Ronneby Västra. Vet inte om det finns någon butik mer centralt, närmare leden som säljer gas.
Följer du leden så passerar du Naturrum i Brunnsparken, värt ett besök om de har öppet då du passerar.

/Patrik

Senast ändrad:
Tack @tango :) Det ska helst vara inne i Ronneby då jag räknar med att vandra in i stan. Ja, ska kolla runt i Ronneby, det står några tips i Blekinge-boken :) Jag kommer se till att ha tillräckligt med gas men fördelen med att kunna köpa gas är att slippa ta med extra. Vill gärna utnyttja samhällsservice längs leden.

/Jonas

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.