Vandra i Nepal oktober

Håller på att planera en längre resa med start i slutet av september. Resan börjar med Nepal och sikte på vandring till everest bc. Jag undrar om det är någon som har vandrat i området i oktober och vill dela med sig av sina erfarenheter? Allt från sovsäck och kläder till tidsåtgång. Jag har själv vandrat mycket i sverige och norge och vet att "erfarna" vandrare och arrangörer inte alltid ger en riktigt sanningsenlig bild av vad som krävs för en del vandringar. Har exempelvis hört personer säga att man måste vara en mycket erfaren vandrare för att gå kungsleden i sverige vilket inte stämmer. Önskar bara lite tips och iformation av er som kan detta.
Då resan ska fortsätta efter Nepal till Kina undrar jag en del över utrustning och om det är smartare att köpa detta i nepal för att sedan göra sig av med det när resan bär vidare. Hur viktig är kvaliten i detta sammanhang? Ibland funkar det med bugdet prylar, exempelvis vid sommarvandring i Sverige men gör det det i Nepal?
Tacksam för tips!
 
Hej,

jag och min fru är också på väg till Nepal i oktober. Vi skall också vandra och hälsa på min mor som jobbar med att filma olika biståndsprojekt. Jag hinner inte skriva så mycket mer nu men vi kan ju ha kontakt angående väder, utrustning med mera.

Med vänlig hälsning, Jesper.
 
Jag har inte varit där i oktober men jag har gjort två ensamvandringar i slutet av mars-början av maj 2009 och 2011, och jag hoppas vara där igen om ett år. I oktober lär det vara ungefär dubbelt så mycket turister där som i mars-april. Det innebär att det är rätt fullt på övernattningsställena (tehusen), men det går att hitta en ledig säng även då. En fördel med att vandra i april är att Everestexpeditionerna är där, om man är intresserad av att se Everests basläger när det är bebott. Annars lär luften vara klarare på hösten och vyerna ännu mer fantastiska än på våren.

Jag rekommenderar boken Jamie McGuinness: Trekking in the Everest Region (125 kr hos Adlibris). Där hittar du allt du behöver veta både för vistelsen i Kathmandu och Everestvandringen. Om sovsäck kan man säga kort: varm! På de flesta ställen går det att få ett täcke att lägga över sovsäcken; rummen är ouppvärmda och ofta dragiga. Annars brukar jag ha med mig ungefär samma utrustning som på fjällvandringar här hemma (tält, kök, liggunderlag och mat bär jag inte med mig i Himalaya). Många hyr eller köper utrustning i Nepal som de sedan gör sig av med efter vandringen.

Jag svarar gärna på frågor, här eller om du skickar ett meddelande.
 
Tack! Jaha så det är mer turister på hösten? Jag hade fått uppfattningen att det var tvärt om. Bra att veta. Jag har kollat in boken du rekommenderade, har redan planerat att köpa den. Jag trodde inte man fick komma ända fram till bc i vilket fall så vi har inte funderat krig huruvida det finns pågående expeditioner. självklart vore det lite extra häftigt att vara i närheten närman vet att folk ska ge sig i kast med den stora och svåra utmaningen att ge sig upp på berget. Vi valde hösten då vi ska vidare till kina och asien, samt att det som du skrev ska vara klarare och större chans till bra väder på hösten. Jag tror vi kommer köpa mycket på plats, men jag vet av erfarenhet att säckens kvalite är viktig så kankse drar jag med mig min egen, vi får se.

Kan man köpa mat på vägen eller bör man dra med sig mycket på vandringen?

Mvh Madeleine
 
Det går att gå ända till baslägret, åtminstone så att man kan få en bild av tältstaden. Däremot är expeditionerna inte alltid så förtjusta i att ha kontakt med turister för att inte riskera att bli smittade av förkylning eller annat. All läkning sker långsamt på den höjden och kylan.

Det är byar med matställen längs hela vandringen så du stannar när du blir hungrig. Det är bara vatten du behöver bära på, för det går åt mycket.
 
Hej,
Har inte varit vid Everest BC, men väl Annapurna, för tretton år sedan (nov 99). Även om jag kom dit med otaktiskt klimatanpassad uppladdning (10 veckors backpackande i östafrika & Indien), så måste jag hålla med tidigare inlägg om sovsäck (och även tillämpbart för klädseln): Det blir duktigt kyligt om kvällarna - både ute och inne.
Beträffande utrustning: Finns det en efterfrågan så finns det ett utbud. Tror nog du kan finna det du behöver, även om jag personligen hade tagit med mig min egen ryggsäck, kängor och regnkläder. Utifrån att det finns gott om serveringar längs vandringsvägen och man sover i stugor, så är det väl inte så våldsamt mycket ”onödigt” man behöver packa med sig hemifrån, eller köpa lokalt? Men nu har jag ju haft tretton år på mig att glömma detaljer. Tror inte ens att jag bar på så mycket mat som en banan… En sak som jag däremot kommer ihåg var att jag var alldeles för lättpackad och förhållandevis vältränad. Höll mig inte riktigt till rekommendationen om antalet höjdmeter mellan övernattningstillfällena. Skuttade på uppåt som en bergsget de första dagarna och fick sedan höjdsjuka (åtminstone stämde symptomen - och botemedlet, klockrent). Låg till sängs i en testuga med yrsel och kräktes som en kalv knappt två dagar, tills en vänlig sherpa förbarmade sig över min ryggsäck. Så fort vi kom ner en bit mådde man strax som fina fisken igen. Men då hade jag fått nog av frossa och köpte en biljett till värmen i Thailand istället.
 
Du behöver inte vara särskilt erfaren för att gå till Everest Base Camp. De stora skillnaderna är höjden och att det är en tea house-trek.

Höjdsjukan undviker du genom att helt enkelt följa programmet i guideboken (en vilodag i namche bazaar och en i dingboche/pheriche). Och om du mår dåligt så är det bara att gå ner i höjd.

Att det finns tea houses utmed vägen betyder att du inte behöver laga mat eller ha tält med dig alls. Som någon sagt så har tehusen/hotellen (det finns ganska varierad standard) filtar som de lånar ut till de som behöver, men eftersom guiderna ofta inte har med sig sovsäck så behöver de låna dem, så det är nog bättre att du tar med en sovsäck själv, även om du kan klara det utan. Jag träffade flera personer som gick till Base camp i mars utan eller med en riktig dålig sovsäck. Samma sovsäck som du har i svenska fjällen under sommartid borde absolut räcka, annars kan du köpa dunsäckar i kathmandu för ett par hundra. Men det viktigaste är sköna skor som du är bekväm att gå i. Kängor är absolut inte nödvändigt!

Jag skulle säga att en lagom packad väska inte väger mer än 7-8 kilo exklusive ett par liter vatten. Och allt finns utmed vägen. I namche bazaar kan man köpa sovsäckar, kängor, vattenreningstabletter, sololja, böcker och allt annat du kan tänkas behöva som du glömt köpa i Kathmandu. Så, en köpt sovsäck i kathmandu skulle absolut räcka om du inte kommer behöva den sen, men om du ändå behöver en för hela resan så ta med en hemifrån. På kvällarna eldas det ofta i matsalarna på hotellen, så du behöver inte så mycket varma kläder heller.

Ett tips är att gå från Junbesi istället för att flyga till Lukla om du har tid. Då blir det lite fler varma dagar och så får du lite mer varierad natur. Dessutom lite mindre turister där nere.

Ska du åka till Tibet? Jag träffade en kinesisk turist som berättade att det hade kostat 70kr för honom att åka buss från Lhasa till Kathmandu, jag vet inte om det går att åka så billigt för utländska turister, men försök! :)
 
Det är bara vatten du behöver bära på, för det går åt mycket.

Värt att nämna i sammanhanget : det finns en myt om att högt vattenintag skulle skydda mot höjdsjuka : detta stämmer inte , och i värsta fall så kan det leda till exakt samma symptom som svår höjdsjuka.

Ska du åka till Tibet? Jag träffade en kinesisk turist som berättade att det hade kostat 70kr för honom att åka buss från Lhasa till Kathmandu, jag vet inte om det går att åka så billigt för utländska turister, men försök! :)

Multiplicera med mycket : det finns ingen busslinje öppen för utländska turister , och att resa till Tibet är förknippat med andra villkor än för resten av Kina :

* Tibet (TAR ) har stängts varje år i mars sedan upproret 2008 . Det har nyss öppnats igen , med kravet på att alla i varje grupp måste tillhöra samma nationalitet. Det kravet har plockats bort efter en tid föregående år.
* Grupper ja : det går inte att resa självständigt. Omöjligt åtminstone sista två decennierna från Nepal , omöjligt från den kinesiska sidan sedan mars 2008. Det här betyder att det är dyrare att resa än i övriga Kina - tänk storleksordningen 500 dollar för standardturen Kathmandu-Lhasa.
* Det går inte att resa in på ett vanligt turistvisum från Nepal , och har man ett sånt så blir det ogiltigt när du kommer från Nepal . Du reser på ett gruppvisum , som ger dig max fyra veckor totalt i Kina - inklusive Tibet. Du kan kringgå detta med att flyga in till Chengdu , eller skaffa nytt visum i Hongkong.
* stora tibetanska områden utanför TAR ( Amdo & Kham ) är i dag centrum för protester , och fortfarande stängda.
 
Oj, okej! Då är bussen ingen bra idé. :)

Angående höjdsjuka och vatten; såklart man inte ska dricka kopiösa mängder vatten, det är bara att använda sunt förnuft, och vatten hjälper säkert inte mot höjdsjuka, men på hög höjd finns det många saker som gör att kroppen konsumerar mer vatten än annars, (kall tunn luft är väl den främsta) och om du dessutom vandrar 5-6 timmar per dag så är 2-3 liter vatten ganska behövligt. Drick lagom, helt enkelt.
 
Mera urin är mesta vätskeförlusten på hög höjd : för att kunna öka andningen måste man sänka pH i blodet , vilket ordnas med mera bikarbonat ut via njurarna. Titta när man kissar ger en bra uppfattning om behovet : inte kraftigt gulfärgat , och inte heller klart som just under en pubrunda.
 
Tack för all information!

Vi kommer nog packa lätt och främst satsa på bra basgrejer, så som regnkläder underställ ryggsäck och sovsäck, självklart bra skor också. Sen får man väl se om det är något ytterliggare som vi måste komplettera med senare.

Vi ska inte åka till Tibet utan vidare till Kina efter vandringen i Nepal. Det svåra nu är att veta hu lång tid vi behöver i nepal. Hur lån tid tar det att vandra till BC och tillbaka? Om man håller en bra takt men utan att riskera höghöjdssjuka? Vi hade tänkt 2,5 vecka i nepal, räcker det?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Matcho Vandra i Nepal (wwoof) Trekking 1
tovalova Tryggt att vandra i Nepal Trekking 0
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
Fjorr Vandra Alta via 1 eller alternativ (sent ute med att boka boende) Trekking 4
Jumjumjum Vandra stora Alvaret Trekking 9
Djj1927 Vandra 52 mil i Sverige. Trekking 17
MCFM Vandra i Australien Trekking 6
Palmenkott Vandra ensam med hammock i Europa Trekking 10
Michael Jönsson Chamonix - Tälta och vandra med hund. Trekking 3
Emil Stefansson Vart i Europa (inkl. Norden) kan man vandra i slutet av april/början av maj? Trekking 7
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Michael Torslanda Vandra Genoble Trekking 0
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Trekking 4
philipö Vandra Dornbirn, Österrike Trekking 1
robbe33 Vandra i Alperna i sommar Trekking 12
callemilla Vandra i Pyreneerna Trekking 3
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Christian1 Vandra i Dolomiterna vecka 25!? Trekking 11
Pjonta Vandra i Alperna i sommar Trekking 5
Chris66 Vandra hela Sierra Nevada (USA) Trekking 11
Göran6214 Vandra på Sicilien? Trekking 1
labbman Var vandra i Juli? Trekking 1
gott_och_vackert Alperna - vandra med barn och utan packning Trekking 8
GoJaa Vandra på Island frågor Trekking 14
aggol Vandra i början av juni (Alperna) Trekking 10
Joelgunnarsson Vandra ner i Grand Canyon på sommaren Trekking 7
veni Vandra i Borneo Trekking 15
veni Vandra i Singapore och omgivning Trekking 7
summit.sdi paddla/cyckla/vandra i yellowstone? Trekking 0
sunch Vandra med hund Trekking 3
_winston_ Vandra i december i Asien? (Japan, kina, indien etc) Trekking 0
nuddis Vart vandra och tälta utomlands Trekking 1
Vtapper Vandra i Karpaterna Trekking 7
Magnus H Vandra i Kina. Bilder & info. Trekking 10
tjej_91 Vandra i Österrike Trekking 1
ch_85 Vandra med UCPA Trekking 0
Julrik Vandra i Alperna Trekking 13
Christian1 Vandra i Dolomiterna - söker tips Trekking 26
frida_n Vandra runt Mont Blanc-massivet Trekking 2
72137 vandra i Patagonien Trekking 5
XPAT Vandra i Alperna, funderingar. Trekking 13
byggarn Tips för nybörjare som vill vandra i pyreneerna Trekking 3
frimanniska Vandra genom Japan Trekking 16
nordmannen ni som skal vandra i norge.... Trekking 0
Dulsan Vandra i Italien med familjen Trekking 2
Dillesan Vandra/trekka vecka 23 Trekking 4
Polarmannen Vandra på Azorerna i juni Trekking 6
Murklan Var vandra i april? Trekking 9
joask202 Vandra på Island: När var hur? Trekking 6
_winston_ Vandra i sydøstra Europa??? Trekking 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...