Vandra i Jämtland/Östersund

Jag kommer att vara i Östersund hela sommaren, och tar därför tacksamt emot tips på fina vandringsturer i Östersund med omnejd, som räcker en-tre dagar.
Lämpliga kommunala transportmedel till dessa vore även riktigt bra.
Möjligen kommer jag inte ha tillgång till tält, så stugor/vindskydd längs vägen på flerdagarsturerna skulle uppskattas.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Buss fran GIII torg i Ostersund till Hoglekardalen (Forbi Bydalen) ar ganska smidigt. Det tar nog max 1,5 timmar. Darifran kan du vandra ratt in Oviksfjallen som ar ganska trevliga. /Jarl

Ljungdalen/Helags - Vålådalen

ta bussen till Ljungdalen/Helags och knata upp till Vålådalen. Vet inte hur bussarna går, men det borde inte vara nåt problem tycker jag.

Issjödalen

Ta tåget till Undersåker och buss eller taxi till Vallbo där du har perfekt dagsmarschavstånd till Issjödalen eller Pyramiderna. Tälta där och kolla in det fantastiska månlandskapet. Krydda eventuellt med en kvällstopptur upp på Gröngumpen. Finare tvådagarstur får du leta efter!

Re: Issjödalen

matito; sa:
Ta tåget till Undersåker och buss eller taxi till Vallbo där du har perfekt dagsmarschavstånd till Issjödalen eller Pyramiderna. Tälta där och kolla in det fantastiska månlandskapet. Krydda eventuellt med en kvällstopptur upp på Gröngumpen. Finare tvådagarstur får du leta efter!

Instämmer till 100%!!!
Guldtur!!!

Lycka till på vandringen!

vovve.

Så vitt jag känner till får det finnas hund, fast var beredd på att betala halv biljett för jycken...

Plats är längst bak pga allergiker.

Kolla med länstrafiken.

Skogsturer

Om du behöver omväxling till fjällen nästgårds kommer jag med några skogsförslag.

Ta mittlinjen eller buss till Gällö. Gå leden från Camp Viking till Bräcke, ta sedan buss eller tåg åter.

Åk till Pilgrimstad och vandra Forsaleden, buss åter Östersund.

Re: Issjödalen

matito; sa:

Vilket är bäst av Issjödalen eller Pyramiderna? Erbjuder någon av platserna övernattningsmöjligheter utöver tältning?

Re: Re: Issjödalen

d.a.n.i.e.l; sa:
Vilket är bäst av Issjödalen eller Pyramiderna? Erbjuder någon av platserna övernattningsmöjligheter utöver tältning?

Det finns stugor både vid pyramiderna och i issjödalen, men dessa är tyvärr inte öppna för allmänheten (privata). Jag skulle rekommendera att gå upp längs leden till antingen issjödalen eller pyramiderna (kvittar vilket) och sedan fortsätta upp på den stora platån ovanför. Snedda sedan över platån och ned i den andra dalen, så får du se båda ställena. Platåvandringen är dessutom bland det finaste på hela turen. Avståndet mellan issjödalen och pyramiderna är inte mer än ett par kilometer, längs stigen som går uppe på platån. Lätt att hitta, men ta med en karta!

Re: Re: Re: Issjödalen

matito; sa:
d.a.n.i.e.l; sa:

Det finns stugor både vid pyramiderna och i issjödalen, men dessa är tyvärr inte öppna för allmänheten (privata). Jag skulle rekommendera att gå upp längs leden till antingen issjödalen eller pyramiderna (kvittar vilket) och sedan fortsätta upp på den stora platån ovanför. Snedda sedan över platån och ned i den andra dalen, så får du se båda ställena. Platåvandringen är dessutom bland det finaste på hela turen. Avståndet mellan issjödalen och pyramiderna är inte mer än ett par kilometer, längs stigen som går uppe på platån. Lätt att hitta, men ta med en karta!

Kan man möjligtvis utöka vandringen med några kilometer och på så sätt komma till någon stf-stuga eller liknande?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips