Vandra i Alperna

Hej!

Jag och min flickvän hade tänkt vandra i alperna i ungefär en vecka i slutet på juli/början på augusti. Ingen av oss har vandrat förut så därför vill vi gärna ha lite tips. Vi har främst siktat in oss på Schweiz eller Österrike, men är öppna för förslag. Vi undrar även om det är bäst att resa med någon sorts paketresa där allt ingår och man vandrar med guide (eller känns det som att åka på charter där allt är förutbestämt?), eller om vi ska boka stuga och bestämma rutten själva? Vi vill gärna ha tips på orter, vandringsleder, bra stugor/hotell och även annat man bör tänka på, tex utrustning osv. Ett par ingådda vandringskängor är en självklarhet, men om det är något mer vi bör tänka på? Trots att vi aldrig vandrat förut har vi inget emot lite utmaningar! Min flickvän vill gärna komma upp lite i höjd och vill gärna se sjöar och vatten.

OBS! Vi är båda studenter i 20-årsåldern och är därför inte de allra rikaste. :)
 
Zermatt har fina vandringsleder. Många med utsikt över Matterhorn. Dessutom boende i alla prisklasser och man kan åka tåg dit. Jag var där i somras.
 
Kul! Kan varmt rekommendera Zillertal i Österrike (Mayrhofen är huvudort). Där finns en lång trek som heter Berliner Höhenweg. Det som är bra med den är att man väldigt enkelt kan styra hur långt man vill gå eftersom det från nästan varje hytta finns en stig ner till huvuddalen (och vägen).
På den här sidan finns en länkt till en 19 sidor lång beskrivning i pdf-format som är toppen: http://www.mayrhofen.at/de/101006/101011/101038/berliner-hoehenweg-wandertour.html

Tips om toppturer finns också. Vi gick upp på Ahornspitze. Aschaffenburger Höhenweg mellan Edelhütte och Kasselerhütte var lång men kalas!!

// :) Peppe
 
OBS! Vi är båda studenter i 20-årsåldern och är därför inte de allra rikaste. :)

Då ska ni undvika Schweiz...

Fast generellt sett är det oerhört enkelt (och oerhört vackert) att vandra i alperna. Egentligen är det bara att ordna ett "basläger" någonstans och välja och vraka bland vandringslederna. Du kan kolla upp leder hemifrån, men du kommer hitta tio pärlor på plats för varje led som finns online.
 
Jag har inte vandrat speciellt mycket i Alperna sa nagra tips pa korta leder har jag inte. Men vill Ni gora det billigt sa valj ett omrade dar man far talta. Om man gillar guide och att ga i grupp ar ju individuellt men det ar i vilket fall inte gratis.

Kangor, understall, regnklader och ombyte for natten i vattentat pase. Vandrarstavar ar skont.
 
Vill ni hålla igen på övernattnings- mat- och transportkostnaderna, kan det vara värt att snegla lite längre österut. Slovenien har en liten men vacker "andel" i Alperna, och är fortfarande väldigt billigt (för oss). I Triglavs nationalpark finns många mer och mindre högalpina vandringsleder, från scrambling med mycket luft under fötterna till kalkstensgrottor och frodiga dalgångar med vackra sjöar. Man sover enkelt för ett nästintill symboliskt pris på de många fjällstationerna. Själva Triglav är klart värt att komma upp på, nackdelen är att ni inte direkt riskerar att vara ensamma om det i månadsskiftet juli/augusti. Men detta gäller nog minst lika mycket i Österrike/Schweiz under samma tid.
Mina egna minnen från Triglavmassivet är lite gamla vid det laget och jag hade ingen kamera med mig, men här finns i alla fall en sammanfattning med lite praktiska tips.

Om det inte nödvändigtvis måste vara Alperna, finns ju Tatra på betydligt närmare håll - väl så dramatiskt med sina två hundra postglaciala, gröna sjöar i den svarta graniten, och ännu mer prisvärt än Slovenien, men också rejält överbefolkat på sommaren, åtminstone på den polska sidan.
Här finns ett fotoalbum från en kort höstvandring för några år sedan, när jag hade tur med vädret. Tycker ni detta kan vara något att överväga, kan ni få nästan obegränsat med praktiska tips ;).

Kan ni välja tidpunkten för resan, så har ni mycket att vinna på senareläggning till september i alla tre fallen. Mindre folk, mindre kvarliggande snö, slut på sommarens åskregn, ofta generellt stabilare väder och vackra färger.
 
Senast ändrad:
Alperna, såväl östalperna som västalperna, är mycket vackra och vandringsvänliga. Möjligen tycker jag östalperna (Österrike och Sydtyrolen) är ännu lämpligare än västalperna där man lätt springer på en glaciär ifall man vill högt upp.
Som påpekats, billigt är det inte, varken i Schweiz eller annorstädes. På dom flesta håll är camping inte tillåtet. Signaturen Camoscio på detta forum har dock gjort ett stort antal tältturer i alperna som det går att läsa om på hans blogg "Hutochhyfs".
Är ekonomin väldigt viktig så kan det, som påpekats, vara värt att kolla "randområdena" i Slovenien samt Tatrabergen i Polen.
God Tur.
 
Vill ni vandra längre sträckor eller dagsturer?

Om ni är nybörjare med begränsad budget kan det vara en bra idé att upprätta ett basläger på en camping någonstans och göra dagsturer (eller tvådagarsturer) därifrån.

Packa lätt! Det blir stora höjdskillnader och då spelar hektona stor roll.
Kolla väderprognosen och anpassa er efter den.
 
Vandrarhem

finns i många alporter och linbanor är ofta gratis på sommaren vilket gör att det inte behöver bli hutlöst dyrt i Schweiz på sommaren. Logipriserna är betydligt lägre än på vintern generellt i alperna. Tåg är ganska dyrt men bra i Schweiz. Välj gärna en lite mindre ort då blir login billigare. Campingplatser finns i många byar det är fricampingen som är reglerad.

Thure
 
Alperna, såväl östalperna som västalperna, är mycket vackra och vandringsvänliga. Möjligen tycker jag östalperna (Österrike och Sydtyrolen) är ännu lämpligare än västalperna där man lätt springer på en glaciär ifall man vill högt upp.
Som påpekats, billigt är det inte, varken i Schweiz eller annorstädes. På dom flesta håll är camping inte tillåtet. Signaturen Camoscio på detta forum har dock gjort ett stort antal tältturer i alperna som det går att läsa om på hans blogg "Hutochhyfs".
Är ekonomin väldigt viktig så kan det, som påpekats, vara värt att kolla "randområdena" i Slovenien samt Tatrabergen i Polen.
God Tur.

Det är ingen blog, och adressen är http://www.huthyfs.com

Min erfarenhet av tältning är att

1) I Frankrike vet man vad som gäller i naturreservaten, oftast är det tidsregler, utanför dem
( över trädgränsen) kommer man överens.

2) I Schweiz, åtminstone Graubünden, Wallis och Ticino är det tältförbud i alla av mig kända skyddsområden, och relativt problemfritt att komma överens annars.

3) I Italien känner jag regionerna Lombardia, Valle d'Aosta och Piemonte. Det lär gälla regionala lagar, som inte verkar övervakas utanför reservaten. I Valle d'Aosta gäller faktiskt att man bara får tälta fritt över 2500 meters höjd, vilket begränsar möjligheterna kraftigt. Om det finns liknande bestämmelser i Piemonte och Lombardia vet jag inte, men jag har tältat mycket i Piemonte, ofta efter överenskommelse.

4) I Österrike har jag fritältat enbart i Vorarlberg, det västligaste förbundslandet. Där är det, utom i reservaten, problemfritt "im Ödland", dvs. bortom den sista fäboden. Om Tirol och Kärnten vet jag inget.

Man ska inte pröva på detta utan tidigare erfarenhet av trakterna och vissa språkkunskaper kan behövas. Jag har klarat mig bra med god tyska, halvt bortglömd skolfranska och enkel italienska.

Valet verkar stå mellan dagsutflykter och stugturer. Dagsutflykter görs bäst från orter med campingplats, dels är det billigast, dels kommer man iväg tidigt om man vill. Tyvärr kan man vara beroende av allmänna transportmedel för att få ihop tillräckligt med turer. Eller kanske man ska göra en halv vecka på en ort, en halv på en annan. Jag skulle kanske satsa på några av orterna i Oberengadin, t ex Maloja och Silvaplana.

Vid stugturer ska man betänka kostnaden - det går att slå upp på CAIs, SACs och OeAVs siter vad kostnaden är för halvpension. Det kan röra sig om 70 Franken eller 50 Euro OJMR. Dryck och mellanmål tillkommer. Man bokar plats från dag till dag, ofta hjälper personalen till. Skulle jag rekommendera en bra nybörjartur kunde det bli
i Rätikon, som ligger i Vorarlberg, Graubünden, och Liechtenstein. Variationsmöjligeterna är rätt stora, om det räcker till fullt en vecka vet jag inte, men man kan nog kombinera med ett par etapper i Silvrettaområdet. Min site har bilder från
1990, 1993 och 2010.

SAC: http://www.sac-cas.ch/
CAI: http://www.cai.it/
OeAV: http://www.alpenverein.at/
 
Borde kanske kommentera självklarheten i "ingådda" kängor.

Låt er inte luras att lägga 3000 kronor på ett par pansarkängor i viktsklassen 1,6 kg eller rentav mer. Det finns numera ett närmast kontinuerligt spektrum av viktsklasser; speciellt Salomon tycks erbjuda ett stort urval. Själv använder jag ett par vandrarskor som väger c:a 900 gram - de är ungefär som löparskor men med tjockare och styvare sula. De är köpta under pågående tur och behövde alltså inte gås in.

Jag äger även ett par "trailrunner"-skor som väger 8 hg, det är ungefär 1 hg mer än de vanligaste typerna av löparskor (mina Inov-8 väger dock drygt 400 gram, men jag skulle aldrig använda dem i bergsterräng). En del klarar sig med löparskor, för egen del sätter jag frågetecken för sulan.
Och ett par kängor, med skaft upp till fotknölarna, behöver inte väga mer än 1,1 kg.
 
refuge-tur

Jag har vandrat en hel del i franska Alperna och övernattat i refuge (alpstugor). Prisvallen varierar från 37-45 € per natt (ingår bädd & demi-pension) beroende på standard. Det kan vara billigare att övernatta i refuge än att tälta eftersom man måste betala en viss avgift om man övernattar vid stugor eller på campingplatser. Om man ska tälta då behöver man en del utrustning och det är lätt att man småköper innan turen. Har man inget tält eller sovsäck, då kostar det också att skaffa dem....

Övernattar man i refuge då räcker det med ryggsäck med 35-40 liter, vattenflaska, bra skor, reslakan, tvål och kamera. Ev en termos till att ha till lunch. Gärna en kniv för att skära bröd, ost och korv när man lunchar ute i bergen :) Man bör bära lätt som möjligt då det är långa dagar i Alperna och man går ofta över pass. Och så kan det vara varmt också.

Min nästa alpstugtur i sommar blir i Italien - nationalparken Gran Paradiso.

Jag har använt Inov 8 Roclite 139 i Alperna och på Skåneleden - dessa skor fungerar alldeles utmärkt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
robbe33 Vandra i Alperna i sommar Trekking 12
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Pjonta Vandra i Alperna i sommar Trekking 5
gott_och_vackert Alperna - vandra med barn och utan packning Trekking 8
aggol Vandra i början av juni (Alperna) Trekking 10
XPAT Vandra i Alperna, funderingar. Trekking 13
martint Vandra i Alperna Trekking 10
Ida-Susanna Vandra/tälta i Alperna Trekking 10
JohanDanielsson Snabba tips på resebyråer: vandra i alperna/Österrike Trekking 3
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
Fjorr Vandra Alta via 1 eller alternativ (sent ute med att boka boende) Trekking 4
Jumjumjum Vandra stora Alvaret Trekking 9
Djj1927 Vandra 52 mil i Sverige. Trekking 17
MCFM Vandra i Australien Trekking 6
Palmenkott Vandra ensam med hammock i Europa Trekking 10
Michael Jönsson Chamonix - Tälta och vandra med hund. Trekking 3
Emil Stefansson Vart i Europa (inkl. Norden) kan man vandra i slutet av april/början av maj? Trekking 7
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Michael Torslanda Vandra Genoble Trekking 0
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Trekking 4
philipö Vandra Dornbirn, Österrike Trekking 1
callemilla Vandra i Pyreneerna Trekking 3
Christian1 Vandra i Dolomiterna vecka 25!? Trekking 11
Chris66 Vandra hela Sierra Nevada (USA) Trekking 11
Göran6214 Vandra på Sicilien? Trekking 1
labbman Var vandra i Juli? Trekking 1
GoJaa Vandra på Island frågor Trekking 14
Joelgunnarsson Vandra ner i Grand Canyon på sommaren Trekking 7
veni Vandra i Borneo Trekking 15
veni Vandra i Singapore och omgivning Trekking 7
summit.sdi paddla/cyckla/vandra i yellowstone? Trekking 0
sunch Vandra med hund Trekking 3
_winston_ Vandra i december i Asien? (Japan, kina, indien etc) Trekking 0
nuddis Vart vandra och tälta utomlands Trekking 1
Vtapper Vandra i Karpaterna Trekking 7
Magnus H Vandra i Kina. Bilder & info. Trekking 10
tjej_91 Vandra i Österrike Trekking 1
ch_85 Vandra med UCPA Trekking 0
Cocoo Vandra i Nepal oktober Trekking 79
Christian1 Vandra i Dolomiterna - söker tips Trekking 26
frida_n Vandra runt Mont Blanc-massivet Trekking 2
72137 vandra i Patagonien Trekking 5
byggarn Tips för nybörjare som vill vandra i pyreneerna Trekking 3
frimanniska Vandra genom Japan Trekking 16
nordmannen ni som skal vandra i norge.... Trekking 0
Dulsan Vandra i Italien med familjen Trekking 2
Dillesan Vandra/trekka vecka 23 Trekking 4
Polarmannen Vandra på Azorerna i juni Trekking 6
Murklan Var vandra i april? Trekking 9
joask202 Vandra på Island: När var hur? Trekking 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...