Vandra hela Kungsleden i Juli. tips och info sökes

Hej, jag planerar att vandra hela Kungsleden, från Hemavan till Abisko i Juli.
Är det någon som har gjort det här som vill dela med sig lite info och tips?

Jag undrar mest om området mellan Ammarnäs och Kvikkjokk. Hur gjorde ni med mat?
Finns det möjligheter att tappa bort leden?

Jag är inte så kräsen med mat och tänker utnyttja alla möjligheter längs leden, stugor och fjällstationer men jag räknar ändå med att behöva bära för typ 10 dagar mellan ovan nämnda platser.
Som sagt, alla kommentarer och tips är välkomna.
Dock är tiden inte möjlig att byta utan den måste vara i Juli samt att jag vill gå i den riktningen - mot norr.

Du kommer att få en fin tur, och juli är en utmärkt månad. Vandringsriktningen är en smaksak. Det finns argument för båda riktningarna.

Jag utgår från att du har tält med dig eftersom det krävs på vissa sträckor mellan Ammarnäs och Kvikkjokk. Säkert vet du också att ett par stugor däremellan kräver nyckel som man hämtar och lämnar på angivna platser.

Mat kan du köpa i Ammarnäs, Adolfström, Jäkkvik och i Kvikkjokk. Därutöver har många STF-stugor proviantförsäljning, se deras katalog. Så du behöver inte bära särskilt tungt.

Du kommer inte att tappa bort leden! Men kanske har du noterat att den fått ny sträckning direkt norr om Jäkkvik inkl. en kort roddled. Möjligen får man vara lite uppmärksam där. Men du har självfallet karta och kompass med dig.

Du kommer att passera ett antal sjöar och vattendrag. I vissa fall kan du välja mellan att ro själv (i värsta fall tre vändor!) och att köpa båtskjuts. I andra fall måste du betala för skjutsen.

Mobiltäckning finns ibland och det är Telia som gäller häruppe.

Lycka till önskar Pelle

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Hej, jag planerar att vandra hela Kungsleden, från Hemavan till Abisko i Juli.
Är det någon som har gjort det här som vill dela med sig lite info och tips?

Jag undrar mest om området mellan Ammarnäs och Kvikkjokk. Hur gjorde ni med mat?
Finns det möjligheter att tappa bort leden?

Jag är inte så kräsen med mat och tänker utnyttja alla möjligheter längs leden, stugor och fjällstationer men jag räknar ändå med att behöva bära för typ 10 dagar mellan ovan nämnda platser.
Som sagt, alla kommentarer och tips är välkomna.
Dock är tiden inte möjlig att byta utan den måste vara i Juli samt att jag vill gå i den riktningen - mot norr.

Vi håller på och förbereder oss för padjelantaleden i sommar och har fått tips här på forumet om olika rätter av frystorkad mat, blå band och real turmat verkar vara de bästa. Tänker oss ha med ett basutbud som backup utifall det blir långt mellan bra ställen för mat, inte kul att gå hungrig. Tips är att ta med en hel del choklad också för att fylla de riktigt akuta energidipparna:)

Hittat BB och Real på www.frystorkadmat.se och www.utemat.se!

Hoppas ni får en fantastisk resa!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips