Vandra från Treriksröset till Kiruna?

Hej gott folk. Har i sommar för avsikt att dedikera min semester till att besöka treriksröset och därifrån vandra ner till kiruna. Då jag inte har varit riktigt så långt norr över så är det lite jag undrar över. Hur pass lång tid bör man räkna med att det kan ta (är skapligt vältränad), och hur ser miljön ut där emellan. Finns det möjligheter till lite fiske på vägen? Hur tar jag mig från Karesuando till treriksröset lämpligast? Tacksam för all hjälp jag kan få. Mvh Jonathan

Buss!

Det går buss men du missar den med 1 timma eller 2.

Jag hade flugit till Tromsö, kostar inte mer än tåget då du spar 1-2 dagar du behöver mat.

Sedan tar du morgonbussen från Tromsö till Kilpisjärvi. Finns affär i Kilpisjärvi.

Inlandsbanan är trevligt för den som inte har bråttom.

Stefan

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det lät ju ganska smart faktiskt. Flyg till Tromsö kostade inte många kronor såg jag. Hur mycket kostar bussfärden där ifrån till Kilpisjärvi och går de så ofta att man slipper ev. övernattning i norge?

1gång om dan om jag mins rätt.

Jag tror bussen går vid 6 snåret på morgonen. Jag hade rullat ut säcken vid busstationen och sparat en slant och sedan tar det ca 4 timmar till Kilpisjärvi.

Du får googla så hitttarn du tidtabellen.

Bussen kostade ca 200 när jag åkte.

I kilpisjärvi slog jag upp tältet bak en buske vid parkeringen, var inte ensam om det tilltaget.

Annars är det inte tillåtet att tälta hursom i Finland men sköter man det snyggt så.

Dom har det mesta i affären i Kilpisjärvi även starköl.

Å glöm inte myggmedel, dom var många när jag var där.

Stefan

Från Karre går det buss till Kilpisjärvi. Vanligtvis får man sova över i Karre. Om du betraktar sik som fisk, är fisket underbart. Många och lättfångade, du behöver inte ta med dig middagsmat. Landskapet är tämligen lättgånget, på sandåsar. Kallas Sandåslandet. Mycket besvärlig vandring sista biten dock, om du väljer att gå öster om Torneträsk.

1 tur om dagen tydligen

Hittade detta på nätet.
To Finland
Bus Tromsø – Kilpisjärvi (apx.3.5h) – Rovaniemi (apx.10h) - Oulu (apx.14h)
1 daily departure from June to September at 7:30am. At other times of the year, no bus service is available in direction towards Kilpisjärvi. Alternative is travelling by bus to Narvik and train to Haparanda, then bus to Rovaniemi, Kemi and Oulu.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips