Vandra 52 mil i Sverige.

Hej jag har fått en fix idé om att jag ska vandra från Växjö upp till Gävle. En respektabel sträcka på dryga 50 mil.
Är nybörjare inom vandring och har aldrig vandrat ens i närheten av en sådan sträcka tidigare men känner att det skulle vara rolig att testa sig själv.
Planen är att tälta och proviantera längs vägen.
Men hur ska man lägga upp det? Vad bör man tänka på.
Dela gärna med er av era erfarenheter av längre vandringar, hur la ni upp det ? Hur såg era förberedelser ut?

Ta hand om er!

Skickat från min HD1903 via Tapatalk
 
Vad du skall tänka på är, som en början, följande:
- se till att ha vandrat kortare sträckor innan din 50-milavandring, med full packning
- se till att ha gått minst 10 mil med de kängor du vill ha på långvandringen innan du ger dig av. Om kängorna känns minsta lilla fel så måste du åtgärda det på något sätt (modifiera kängorna, byta kängor, använda andra strumpor....)
- se till att kunna använda alla prylar du bär med dig på ett vettigt sätt
- se till att inte bära med dig prylar du inte kommer att använda. Med andra ord: provvandra först, och banta ner packningen med de saker du upptäcker att du inte använder

Vad gäller vägval:
- du har (förenklat) två val att göra: antingen småvägar/vandringsleder, eller stora vägar. Båda har för- och nackdelar, och du bör ha tänkt igenom båda alternativen innan du bestämmer något.
- Undersök så noga du kan var du kan fylla på med mat och vatten. Och ha gärna reservplaner, ifall det visar sig att något av detta har ändrats när du kommer fram till platsen.
- Reservplaner gäller också vägvalet i sig: vad skall du göra om det visar sig att en del av din tänkta rutt är oframkomlig när du kommer dit?
- behöver du något speciellt bränsle till dit kök? Var på vägen kan du köpa det, om du måste?

Vad gäller tidsåtgång:
- jag skulle inte räkna med att kunna vandra mer än två mil om dagen. Och kanske helst bara 1,5 mil, men det beror på din fysik, på terrängen, på hur mycket du bär på och så vidare
- du kommer nog att vilja ha en vilodag då och då, under vilken du ägnar dig åt att vila, vårda dig själv och din utrustning, samt tvätt av kläder och dig själv.
- du kan komma att tvingas ligga still dagar då och då, pga vädret. Har du marginal för det? Och då tänker jag både på tid, mat och vatten.

Vad gäller navigation:
- fundera på om du vill ha karta och kompass, eller GPS-navigator eller både och. Alla alternativen har för- och nackdelar.
- Vilka kartskalor kommer du att behöva på vandringen? Mer detaljerade kartor innebär att de täcker mindre ytor, och då går det åt fler kartor. Mindre detaljerade kartor innebär färre kartor.
 
Prioriteterna är vatten och mat, bär inte för mycket av något, men se till att du kan proviantera innan dina resurser tar slut. Nu när lanthandlarna har sinat måste du med jämna mellanrum ta dig till tätorter där butiker finns.
Vatten vi bor i ett grönt och blått land men vatten av driksvatten kvalitet är vi bortskämda med, går du på småvägar kan du be om vatten i bebodda hus, kyrkogårdsvatten tas ofta ur egna brunnar och bör undvikas utom i tätorter där de brukar ha kommunalt vatten, finns även på bensinstationer. Handpumpar du ser från vägen skulle jag undvika, medan pumpar som står <50 m från kan efter renpumpning av stående vatten ge drickbart vatten.
Egenhygien slutar inte för att du saknar duschen hemma, tvätta dig med tvättlapp på de utsatta ställena dagligen, gå på badhus där de finns, tag vilodagen på campingplats med hygienhus.

go tur
 
Jag har själv aldrig gjort något liknande men vill ändå peka ut vikten av vilodagar och periodisering av belastningen(antal timmar du går per dag), både i träningsfasen och under själva marschen. Att gå t.ex 3-5h per dag 7 dagar i veckan under flera veckor är ett perfekt sätt att skada sig själv med.

Marcus Nilsson har skrivit en bok som heter träning mitt i livet, den är visserligen riktad mot löpning men jag tror att konceptet om periodisering av översättas till alla typer av långvarig fysisk belastning.
 
Jag har för mig det finns flera gamla trådar med liknande frågeställning.

Den främsta skillnaden gentemot kortare vandringar är att du behöver planera in vilodagar eller viloperioder, precis som Per nämner. Det blir mycket mer förslitningsskador än man kan tro. Folk som bara är vana vid dagsturer kan få rejäla problem bara med en veckas vandring. Vi snackar då inte bara om skavsår lite här och var utan även t.ex. leder som inte är vana vid aktiviteten.

Om du ska proviantera längs vägen så behöver du då vara nära civilisation, och där har man problemet med att hitta tältplats. Det krävs alltså troligen en rätt omfattande planering.

Ett annat problem med att proviantera längs vägen är att de flesta livsmedelsbutiker har rätt dåligt sortiment med mat som passar för vandring. Men det är klart att man kan proviantera tillräckligt ofta så kan man köpa färska kylvaror (eller frysta grejer) som håller till kvällen eller nästa dag, och kanske även släpa på nån konserv (om man inte behöver släpa med sig mat för mer än 2-3 dagar).
 
När jag stod inför att planera en egen långvandring fick jag mest information från bloggar från andra som hade gjort samma typ av vandring (Norge på langs). Kanske du kan hitta någon blogg på Gröna Bandets hemsida eller på http://norgepaalangs.info/. Skicka pm om du vill ha länkar dem som jag tycker är läsvärda.

Som de flesta ovan skriver är det viktigt att inte sätta målen i km för högt. Att bli besviken på sig själv är inget man vill ha på en tur när man är ensam. Men med det sagt, så kan man ha ganska hög fart på låglandsvandring på väg. 6-7 timmar vandring varje dag är inget konstigt och har du då en hastighet på 5km/h så är det en god sträcka. Man kan tänka sig att man är "på jobb" mellan 09-10 till 16-19 varje dag, vilket borde ge minst 4-5 h ren vandring.

Förslitningsskador är nog en reell risk om du inte är en van vandrare eller idrottsman/kvinna. Nu tänkte jag säga att det faktiskt blir mindre förslitningsskador än man kan tro, men när jag tänker efter så har nog lite över hälften av alla långvandrare jag känner haft problem under en vandring. Skavsår måste man i och för sig ta bort från statistiken - det är så onödigt och de kan (ska) lätt avvärjas med rätt sko- och strumpval. Och så går det alltid att gå med skav, leder är värre.

Jag tror till sist att det vore bra om du satsade på en lättviktsutrustning. Nu förutsätter jag att du går på sommaren, såklart. Vädret är ganska oproblematiskt i södra Sverige - då får du lägre krav på tältet. Eftersom du är nära civilisationen kan du kosta på dig att ha ett väldigt litet rep-kit och utrustning som är lättare (men med högre risk att slitas ut). Det är en smaksak om man vill ta den risken, men jag själv, efter att insett saker slits ganska långsamt och att hjälp sällan är längre bort än 24 timmar, har lovat mig att vara lite mindre neurotisk när det gäller den biten.

Angående proviantering så är matbutikernas sortiment oftast, för mig, helt ok. Det går såklart an på vad man vill laga. Jag gillar att hålla det enkelt och rotera 3-4 rätter hellre än att laga något nytt varje dag. Lunsj är norsk lunch med fröknäckebröd och pålägg, frukost är havregrynsgröt. Ett större problem med matbutikerna är att de ligger i byar eller städer och därmed drar en utanför de finaste platserna att gå, och gör att man måste gå mer på asfalt i ointressanta omgivelser än vad man kanske önskar.
En sista ting är att det är bra att lära sig lite om energiinnehåll i olika matvaror, så att du kan komponera en brukbar meny medan du går inne i butiken. Många äter också mindre än vad de bör när de är på långtur. Att veta hur många kalorier man stoppar i sig hjälper att undvika ett underskott på energi. Det leder oftast bara till trötthet, irritation och dåligt omdöme.
 
Packa lätt och minimalistiskt. Det funkar bra att stånka på med tung packning några dagar, men ska man gå långt är det bättre ju mindre man bär på.
Ska du gå på sommaren? Om möjlighet finns, se till att din packning håller sig kring 5-6 kg så att den inte blir så tung när du lägger till maten. Proviantera minst en gång i veckan.

Ska man vara ute så länge funkar det nog inte så bra att ligga på kaloriunderskott. 3500-4000 kcal/dag både skrymmer och väger. Räkna med att ett matpaket väger uppemot 1 kg/dag, och att du bör passa på att äta ordentligt när du ändå är inne i bebyggelse och provianterar.
Tänk också på att äta så "bra" mat som möjligt när du får chansen. Skräpmat är visserligen energirik, men kroppen ska må bra i en månad också.

Skippa kängor och använd ett par bra gympaskor. Du kommer förmodligen röra dig mycket på hårdgjorda ytor. Dämpning är bra.

Kolla lite på "thru hiking" på Youtube.
 
Många kloka inlägg, det om att äta tillräckligt skall du inte missa. Ätit allt för lite har många gjort och Collin Fletcher erkände sina dumheter och sina överätningsbehov på vilodagar som ibland blev fler än en. Å andra sidan var han en tungvandrare. Ju lättare ju snabbare och mera njutningsfullt.

go tur
 
Senast ändrad:
Jag vill också understryka vikten av att æta tillræckligt en gång till och att det inte ær något underligt att ha dagsrationer uppemot kilot. Men du kommer att høra från sjælvspækare som har 3-400 gram per dag och tycker det går jættefint.
Jag sjælv bar endast torkad mat och det vægde ændå ca 8-900 gram per dag. Det innehøll ca 3800-4500 kcal och jag gick bara ned 0,5 kg øver 3,5 månad. Men jag var och ær en tungvandrare, min sæcks basvikt var på rætt under 12 kg. Men då gick jag också upp till 10 dagar sjælv, en del utanfør markerad led i kuperad terræng, så jag inbillar mig att det førsvarar det...
 
Vill du gå sträckan i naturen eller följa de vägar som låter dig gå snabbast?
Vilken slags natur är du mest intresserad av att uppleva?
Hur lång tid har du på dig?
Finns det ställen på vägen där du vill stanna extra länge så att du kan planera in några längre stopp för att vila kropp & själ? Så kan du ju planera resten av turen kring det.

Du behöver packa lätt och ha bra skor och bra rygga. Detta måste testas i god tid innan du startar, för en rygga som är obekväm eller skor som sitter en aning dåligt blir oerhört jobbigt efter många dagar/veckor.

Gör minst några helgturer innan, i varierande väder, för att testa din utrustning. Och för att se vad du inte använder så du slipper bära med det hela vägen till Gävle..
 
Hej alla och tack för all input! Jag läser och tar till mig varenda ord. jag inser att detta kommer att bli en monumental utmaning som kommer att kräva en hel del förberedelser.
Jag tänker att mitt första steg på denna resa kommer att bestå av att genomföra ett antal till en början kortare vandringar som jag sedan utökar.
Så jag kan testa dels mig själv men även upptäcka vilken utrustning som funkar och inte.
Provpackade ryggen (gnaur 60) med de grejer jag har för tillfället och det landade på strax över 15kg så där finns lite att jobba på. Även om 15kg inte alls känns tungt nu så kanske det blir det över lång tid.

Min plan för resan till Gävle så småningom är att i huvudsak hålla mig till leder och småvägar men
tänkte inte på att proviantering i städer kommer tvinga mig till mycket asfalt. Vilket jag gärna undviker.
Såg en youtuber som planerade sin thru hike som någon nämnde innan och denna planerade ett antal supply drops långa vägen.
Han packade och postade proviant till sig själv som han då hämtade ut på postkontor längs med vägen.
Kanske vore en idé? Någon som testat?
 
Jag tror det blir lika mycket asfalt att nå postkontoren som att nå butiker.

De som gör en thru hike går ju rätt långa sträckor mellan provianteringarna, och det lär du inte behöva.

Däremot är det ju relativt enkelt att mha Google Maps ta reda på var längst vägen det finns livsmedelsbutiker som går enkelt att ta sig till.

Generellt är det ju så att även om det går en motorväg mellan platserna så finns det också stigar och småvägar man kan ta istället för asfalten. Det är dock viktigt att vara medveten om att det kan bli ganska mycket snirkliga vägar. Så sträckan du behöver gå bli kanske inte 52 mil utan närmare 70-80 mil (50% längre sträcka är inget ovanligt tror jag).

Vandrar man så kan man ju också gena genom terrängen, klättra över en mur eller hoppa över ett dike.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
Fjorr Vandra Alta via 1 eller alternativ (sent ute med att boka boende) Trekking 4
Jumjumjum Vandra stora Alvaret Trekking 9
MCFM Vandra i Australien Trekking 6
Palmenkott Vandra ensam med hammock i Europa Trekking 10
Michael Jönsson Chamonix - Tälta och vandra med hund. Trekking 3
Emil Stefansson Vart i Europa (inkl. Norden) kan man vandra i slutet av april/början av maj? Trekking 7
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Michael Torslanda Vandra Genoble Trekking 0
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Trekking 4
philipö Vandra Dornbirn, Österrike Trekking 1
robbe33 Vandra i Alperna i sommar Trekking 12
callemilla Vandra i Pyreneerna Trekking 3
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Christian1 Vandra i Dolomiterna vecka 25!? Trekking 11
Pjonta Vandra i Alperna i sommar Trekking 5
Chris66 Vandra hela Sierra Nevada (USA) Trekking 11
Göran6214 Vandra på Sicilien? Trekking 1
labbman Var vandra i Juli? Trekking 1
gott_och_vackert Alperna - vandra med barn och utan packning Trekking 8
GoJaa Vandra på Island frågor Trekking 14
aggol Vandra i början av juni (Alperna) Trekking 10
Joelgunnarsson Vandra ner i Grand Canyon på sommaren Trekking 7
veni Vandra i Borneo Trekking 15
veni Vandra i Singapore och omgivning Trekking 7
summit.sdi paddla/cyckla/vandra i yellowstone? Trekking 0
sunch Vandra med hund Trekking 3
_winston_ Vandra i december i Asien? (Japan, kina, indien etc) Trekking 0
nuddis Vart vandra och tälta utomlands Trekking 1
Vtapper Vandra i Karpaterna Trekking 7
Magnus H Vandra i Kina. Bilder & info. Trekking 10
tjej_91 Vandra i Österrike Trekking 1
ch_85 Vandra med UCPA Trekking 0
Julrik Vandra i Alperna Trekking 13
Cocoo Vandra i Nepal oktober Trekking 79
Christian1 Vandra i Dolomiterna - söker tips Trekking 26
frida_n Vandra runt Mont Blanc-massivet Trekking 2
72137 vandra i Patagonien Trekking 5
XPAT Vandra i Alperna, funderingar. Trekking 13
byggarn Tips för nybörjare som vill vandra i pyreneerna Trekking 3
frimanniska Vandra genom Japan Trekking 16
nordmannen ni som skal vandra i norge.... Trekking 0
Dulsan Vandra i Italien med familjen Trekking 2
Dillesan Vandra/trekka vecka 23 Trekking 4
Polarmannen Vandra på Azorerna i juni Trekking 6
Murklan Var vandra i april? Trekking 9
joask202 Vandra på Island: När var hur? Trekking 6
_winston_ Vandra i sydøstra Europa??? Trekking 2
zzeezz Vandra i Kina Trekking 2
martint Vandra i Alperna Trekking 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.