Val av vardags/brukscykel

Jag har flyttat och kommer inte längre ha gångavstånd till jobbet och behöver då en cykel för att cykla de ca 4km till jobbet. Då jag är allergisk mog skitsaker så vill jag gärna har tipps på en prisvärd cykel som tar mig mellan A och B utan bekymmer. Jag åker hellre en 0-växlad gubbcykel än en 21-vxl räcer som bara krånglar.

Har sneglat på Kronan men efter en del forumläsande visade sig att den var skräp och nu behöver jag tipps och råd på bra alternativ. Får man en vettig brukscykel för max 4.500kr eller är det på tok för snålt tilltaget?

Monark, REX, Mustang, Skeppshult Cressent... listan är lång men vilken cykel är ett säkert kort?
Begagnad är inget allternativ då jag inte är rätt person att bedömma om lager m.m är i bra skick eller har ork att serva cykeln direkt efter inköp.
 
Skall du cykla hela året? Vintern sliter minst 3-4 ggr så mycket på en cykel. Grova däck skyddar inte bara mot punktering, utan ger också fjädring på trottoarkanter.
 
Japp, blir till att cykla året om så länge det är barmark.
Har cykelförvaring inomhus både på jobbet och hemma så det kommer ju inte stå ute i regn och snö några längre tider.

Idag har jag en Cressent Oden från -98 med stålram. Jättebra cykel men nu börjar växlar krångla och kjedja och lagren behöver säkert bytas dem med. Känns som jag lika gärna kan köpa en ny cykel då den blivit så pass sliten.

Min sambo letar liknande brukscykel hon med så ni får gärna tippsa om damcyklar också. Hon vill iaf ha minst 3-vxl och gärna en cykelkorg.
 
Jag kan inte säga hur prisläget är nu, men min Batavus Legato har gått 1,2 mil så gott som varje arbetsdag året om i 9 års tid. Utan service… Jag har bytt däck och sadel. Samt monterat en navdynamo. Men kedjan är fortfarande original (sitter väl skyddad innanför ett helkapslat skydd).

Vilket betyder att för 9 år sedan gjorde Batavus bra cyklar...
 
Ett alternativ kan kanske vara en cykel av märket Pilen som gör riktigt snygga klassiska cyklar med bra komponenter, har för mig att deras oväxlade alternativ hamnar strax under 4000kr.

Kolla in deras hemsida pilencykel.se

Mvh Steff
 
Pilen var ju riktigt snygg. Jag har skickat iväg några mail om prisuppgifter. Jag såg Cirkapris fr. 3795 kr på en hemsida så det är nog Pilen Standard 0-vxl och det är nog den modellen jag är ute efter. Ser ut att vara en robust cykel som håller länge.
 
Jag är inne på min andra Skeppshult Elit (heter nu Skeppshult STC Elit). Den första köpte jag 2000 och har använt den nästan varje dag året runt. Den har stått ute i regn, snö och slask. Jag har varit elak och inte vårdat den som den förtjänat. Den blev snodd nu i vinter och jag köpte en likadan, men nyare.

Den gamla har varit suverän, den nya har jag inte hunnit misshandla än. Ett kedjebyte på alla åren (ska man väl egentligen göra vartannat år), några fixade ekrar, några punkteringar. Aldrig skruvat med växlarna (7 st, 8 på den nya), aldrig skruvat med bromsarna.

Den kostar i och för sig 7000 idag, men med tanke på att jag har sparat 500-700 kr per månad genom att inte köpa månadskort på lokaltrafiken så var ju inköpet av första cykeln avskrivet för många många år sen, och den nya kostade mig 1500 kr i självrisk. Det har jag sparat in om en månad.

Jag har dessutom fri service på cykeln till 2043. :)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...