Val av termos

jag har aldrig förstått det här med färdiga drycker/soppor i termos.. man kör bara rent hetvatten sedan kan man välja mellan alla olika drycker, under min värnförmån tror jag till och med att det blev krigsrätt om man hällde annat än vatten i termosen.

har förövrigt 5 thermosar, 1 annan.. alla funkar skitbra.
 
Upptäckte detta gamla inlägg. Tycker frun att du har för mycket grejer Gunnar? Lider lite själv av motsvarande inställning från min kära hustru. Min strategi är att låta henne använda de nyinköpta grejorna så att hon inser att de är bra.

Thure

Vad tjänar du på det? Det är väl lika illa för dig oavsett om det är Myrorna eller din fru som har prylarna? Du kan ändå inte använda dem... Nej för tusan, göm dem på vinden och smussla med dem när du behöver använda dem...
 
Efter att ha skummat igenom tråden så undrar jag nu när ja ska köpa en termos om jag ska ha en stanley eller en thermos?

vem vinner efter 3 ronder?
 
För mig är Thermos 0.5L light & compact perfekt. Bra för kortare turer.Man bör ju alltid fylla upp en thermos helt för att den ska hålla värmen länge nog och en 0.75/1L. kanske är onödig för en kortare tur då. Men den är ju så klart lagom stor för långturer med. Den är liten och smidig,håller värmen utmärkt och lätt att hantera
 
köpte en från Lifeventure TIV eller va den hette... på någon rea som va kass! Höll knappt 4 timmar

Min noname ståltermos köpt på OJ i åstorp när ja var 10 håller kaffet fortfarande varmt i lätt 10 timmar.. Den är en 0.5 men skulle vilja ja en 1liters också om man ni skulle vara fler på fisketuren eller nått :)

Så det känns om det kvittar vad för tester eller vad för garantier de lämnar så kan man inte lite på någon förrns man själv har fyllt på kaffe å blivit nöjd eller besviken några timmar senare

I vår familj står Stanley högt i kurs då farsan har en gammal termos från dem som håller grymt bra värme än idag. Frågan är då om de nytillverkade är lika bra? de nya väger 1/4 av vikten på farsans termos..
 
Min primus kork hade tappat en av de röda ringarna på korken. Så jag fick mig en HET överaskning när jag plockade upp min termos..... satanstyg. Primus kan ni skicka mig en ny fräsch och fin hand, tack?
 
Fy fasiken vad surt. Ungefär lika kul som när locket på saltkaret lossnar, när man beställt in en varmrätt för 200 spänn.

/M
 
Fy fasiken vad surt. Ungefär lika kul som när locket på saltkaret lossnar, när man beställt in en varmrätt för 200 spänn.
Där ska dem dock erbjuda en ny rätt, om du inte tagit med eget saltkar förstås..


I övrigt sitter jag och försöker bestämma mig för en thermos eller en stanley. Är lite av en sucker för livstidsgarrantier som om jag förstått saken rätt stanley erbjuder men annars verkar det ju som att thermos är håller värmen bättre och är lättare, har dock inte hittat exakt vad halvlitersmodellerna väger, någon som som vet?
 
Thermos light & compact alla dagar i veckan, har aldrig haft en bättre termos!

Glömde lägga till, om termosen fått sig en beläggning, så fyll termosen med hett vatten, i med en ruta maskindiskmedel och låt stå över natten, som ny dagen efter!
 
För rf thermosar kan det vara en för hård tur, maskindiskmedel är det betydligt mera kräm i än handdiskmedel. Däremot är det en fenomenal metod för de som fortfarande har en glasthermos eller gammal ingrodd tv-kanna.
 
Jag har också hört om maskindiskmedel men jag undviker det och kör med Yes för normalsmuts och ett par teskedar bikarbonat i varmt vatten och över natten för ingrodd smuts.

PS. Är fortfarande helt imponerad av min "nya" lilla 0,35 liters Light & Compact. INGET gror fast även om man råkat glömma kaffe med sump i flera dagar. Räcker med borste och Yes så ser den ut som en spegel i botten igen.
 
För rf thermosar kan det vara en för hård tur, maskindiskmedel är det betydligt mera kräm i än handdiskmedel. Däremot är det en fenomenal metod för de som fortfarande har en glasthermos eller gammal ingrodd tv-kanna.

Ptja, nog tror ja att den klarar ett par rengöringar per år alltid, det är trots allt stål vi pratar om ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fråga324 Val av ryggsäck Utrustning allmänt 14
Naeven Val av såg Utrustning allmänt 20
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
Dennon Val av bärstol Utrustning allmänt 12
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
disgruntled Problem med val av sovsäck. Utrustning allmänt 20
rudby Flyttar ut, säng val Utrustning allmänt 3
varg1 Val av vax till Lundhags Syncro High Utrustning allmänt 9
Sarano Val av yxa Utrustning allmänt 9
Snirls Val av pjäxor och bindningar för turåkning Utrustning allmänt 2
alle.samuelsson_hotmail.com Nybörjare - val av dagsvandringssäck Utrustning allmänt 9
Komandoran Val av kamin för tipi Utrustning allmänt 21
arniklasses Val av vandrarstavar Utrustning allmänt 23
Skogsvaktaren Val av batteri + ev solcellsladdare Utrustning allmänt 27
Madou Var mitt val av ryggsäck bra? Utrustning allmänt 19
maanon01 val av ryggsäck Utrustning allmänt 7
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Newton Val av kängor + ev.utrustning Utrustning allmänt 7
Löparn73 Val av 50-60L ryggsäck Utrustning allmänt 11
Maskinisten Val av kikare. Utrustning allmänt 11
McFee Val av vattenrenare Utrustning allmänt 4
tango Fotokromatiska solglasögon, val? Utrustning allmänt 15
md7dani Val av storsko Utrustning allmänt 0
J_Asplund Val av skosmörja Utrustning allmänt 8
tanto Hjälp vid val av ryggsäck Utrustning allmänt 12
krum rygsäcks val Utrustning allmänt 1
Higgis Val av multiverktyg Utrustning allmänt 110
100826 Vandringstövel..val o kval!! Utrustning allmänt 4
larsa Problem med val av ryggsäck Utrustning allmänt 8
Ont Hjälp med val av skor... Utrustning allmänt 1
nitsew Val av GPS? Utrustning allmänt 0
Avslut090305 Val av vattenfilter/vattensäck? Utrustning allmänt 4
F3l1XB Termos med samma dimensioner som Nalgene Utrustning allmänt 10
Livetiskuggan Stor termos Utrustning allmänt 6
Sezziyanen Pytteliten termos? Som ändå är bra? Utrustning allmänt 49
Kanotolle Termos hjälp Utrustning allmänt 6
StenenT Termos Utrustning allmänt 6
marieab Termos/mugg för barn Utrustning allmänt 3
Elvah Vilken termos är bäst? Utrustning allmänt 32
tango General för Vildmark termos? Utrustning allmänt 1
janson Termos Utrustning allmänt 6
pelle.k Termos Utrustning allmänt 13
Noob Mögel i termos Utrustning allmänt 10
kanis Är Primus termos bra? Utrustning allmänt 22
2004-06-16 Termos på sommarfjället Utrustning allmänt 44
Ostmjuk Hamster Termos eller ej Utrustning allmänt 4
sm7vqi Söker efter tips på en ny termos Utrustning allmänt 0
Olaa Termos Utrustning allmänt 1
highlandpark termos = thermos? Utrustning allmänt 11
Fenris Termos luktar illa Utrustning allmänt 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.