Val av termos

Thermos läcker...

Gammal tråd men ibland tar de ju fart igen... Vill bara hålla med om Thermos förnämliga värmeegenskaper men att de där snabbkorkarna har en tendens att läcka... oavsett tillverkare.
Undrar ibland om det kan bero på att det faktiskt uppstår ett undertryck i termosen när temperaturen sjunker och att det innebär att den fjäderbelastade plattan sugs inåt...?
Själv föredrar jag skruvkork. Har en Hammarplast sedan sent 80-tal som fortfarande håller tätt OCH värmen...

Hittade en bortglömd "Thermos" termos i garaget idag. Glömde kvar den där inför en skridskotur i januari förra året då jag fick klara mig utan kaffe p.g.a. mitt slarv. Öppnade och hällde upp en kopp mest på skoj men kaffet i den var precis som nybryggt, smakade gott och höll fortfarande ca 80 Celsius drygt ett år efter ihällningen.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Gammal tråd men ibland tar de ju fart igen... Vill bara hålla med om Thermos förnämliga värmeegenskaper men att de där snabbkorkarna har en tendens att läcka... oavsett tillverkare.
Undrar ibland om det kan bero på att det faktiskt uppstår ett undertryck i termosen när temperaturen sjunker och att det innebär att den fjäderbelastade plattan sugs inåt...?
Själv föredrar jag skruvkork. Har en Hammarplast sedan sent 80-tal som fortfarande håller tätt OCH värmen...

Är det så med Thermos också? Min med snabbkork har fungerat felfritt, sedan typ -00. Fast de finns med skruvkork också, i nån sorts retrostil. Köpte en i julklapp i fjor. 1,2-liters. Det fanns 0,7?-liters också.

Hittade en bortglömd "Thermos" termos i garaget idag. Glömde kvar den där inför en skridskotur i januari förra året då jag fick klara mig utan kaffe p.g.a. mitt slarv. Öppnade och hällde upp en kopp mest på skoj men kaffet i den var precis som nybryggt, smakade gott och höll fortfarande ca 80 Celsius drygt ett år efter ihällningen.

Kan du dra den me rödluvan o vargen oxå...

Vilken modell har du, mitt kaffe höll bara 70 grader efter ett halvår?

Jag tjatar vidare om att mina båda Thermos-snabbkorkar funkar prima. Har haft den större 0,75 länge och den andra kanske tre år. Jag upplever också att om jag häller i 95-gradigt kaffe så är det ca 96 grader ett dygn senare.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips