Val av termos

Korkar

Jag har bland annat en termos av det amerikanska märket Thermos. Köpte den i början på 80-talet och jag använder den fortfarande när jag är ute på fisketurer med båten eller andra tillfällen när jag inte ska bära min packning på ryggen några längre sträckor. Den väger nämligen 980g tom! Min Thermos håller värmen mycket bra fortfarande och jag är mycket nöjd med den! Priset har jag dock ingen koll på.


Vet du någon som har korkar till dessa stridsvagnar som är underbara som termos ?
Äger två stycken och den ena korken börjar plasten i korken falla sönder. Blir som pulver.
 
Efter ett par loppisfynd

utan kork, skickade jag ett mail och fick reservdelar leverade. Tror inte att att China och Biltemas substitut har den servicen. Ibland är bara orginal juvliga.
Primus thermos den jag fick fungerar mycket väl. Primus påstår att de har reservdelar.
 
det finns ett fåtal varumärken som lyckats få sitt namn så etablerat att det få ge namn för hela företelsen.

thermos (termos) är ett sådant.

kanske inte den bästa, men helt klart ändå förtjänt.

09:00 i morse fyllde jag min ståltermos, från dom, med kokande vatten. när det som var kvar hälldes ut, 23:00, var det fortfarande ångande hett.

jag har tre; 1,0L 0,5L men den som alltid används och passar perefekt till två-tre personers fikande är 0.75L.



för den helt oinvigde: glöm inte att värma upp thermosen med en första omgång hett vatten

kanon är också att ha en påse klar med; the, fryskaffe, färdig-pås-choklad, cappucino-mjölk-pulver. tror tom det ligger nån varma-koppen-soppa i påsen.

på så vis behöver man bara ta med varmt vatten; ingen disk, alla får välja vad dom vill ha, noll tid för förberedelser.
 
Appappapp, stanley är också i rostfritt, men snyggare. Jag köper inget på biltema längre, allt (utom epoxyn) är fan undermåligt. Thermosar är viktiga saker, därav viktigt att de är snygga. Tyvärr är ju inte stil nåt man kan lära sig, antingen så har man det eller inte. En hemmalackad thermos med biltema-hammarlack kan in inte mäta sig med:
classic-1qt.gif


Att de dessutom säljer samma reservdelar som de alltid gjort, har skruvkork och livstidsgaranti tycker jag överväger alla eventuella fördelar man kan se hos en original thermos.

Såg ni inte när knatte-konsumentprogramet i SVT ("REA"?) testade termosar? Den där från Stanley var överlägset sämst på att hålla värmen, samtidigt som den var störst, tyngst och dyrast. Och apropå stridsvagn så testade de just att köra över den med en sån också. Den höll inte..

Satsa på en mordern t(h)ermos i stället om den ska användads till nåt annat än att pryda soffbordet!

Per
 
Thermos tilhör de klart bästa vad gäller att hålla värmen. Men tänk på att lättviktsvarianterna är ömtåliga. Tappas den på något hårt blir det en buckla, och isoleringen kan försämras. Eller som undertecknad gjorde i ett svagt ogenomtänkt ögonblick; bankade lite på termosen med ett vedträ för att få bort isen som bildats. Det är verkligen skillnad på hur tålig en vanlig ståltermos och en lättviktstermos är.

Raskesven
 
Thermos är egentligen ett varumärke för en variant av dewar-flaskan, uppfunnen av skotsk kemist.

En termos värmehållningsförmåga beror till största delen på hur bra vakum det är i dessa - och det är nästa i klassen radiorörsvakum[1] om det skall hålla värmen bra och det är hur bra vakum man har åstakommit före förslutning vid tillverkning som ger dom stora skillnaderna mellan bra och dålig termos. - och glas är lättare att få riktigt tätt gentemot metalltermosar, som kan innehålla porer och/eller sprickor i metallen efter utstansningen och bearbetningen, för att inte säga svetsarnas täthet, vilket gör att en metalltermos kanske fungerar bra som ny men tappar orken ju äldre den är pga. sakta inläckande luft.

finns egentligen bara ett sätt att kolla detta för privatpersonen och det är genom avkylningsprov - dvs. hur många grader sjunker ihälld precis kokande vatten efter ett antal timmar... och det är ganska konstig att sådant inte deklareras noggrant på alla termosar då detta är en kvalitetsmarkör som ganska enkelt kan kollas upp av var och en....

...men det kanske blir för dålig yield på pallen från kina då...


Den stora värmeläckan utöver själva termosen är just korken - och förmodligen är naturkork fortfarande den bästa och mest värmeisolerande förslutningen.

I metalltermosar har man övergången mellan insidan och utsidan som en minus-post i jämförelse med riktiga glas då glas leder värme dåligt i jämförelse med stål - även om stålet görs så tunt som möjligt just där vid övergången.

---

En termos där kokvarm innehåll blir för sval på ett par timmar har tagit in luft, då redan vid 10 mBar (ca 7.5 torr) absoluttryck (-0.99 Bar relativt atmosfärstryck) så är isolationen ungefär samma nivå som om det var fullt med luft med atmosfärstryck mellan väggarna. skall vakum isolera så måste det vara väldigt djup vakum.

Hittils har jag har råkat ut för två (billigare) metalltermosar som ganska plötsligt verkade tappa vakum och värmehållningen gick ned till ca 2-3 timmars nivå med klar märkbar uppvärmning av termos utsidan kort efter man hällt i kokande varan....

[1]
minimunivån av vakum för en användbar termos startar vid ca 0.001 mBar - helst bör det vara 0.00001 mBar och lägre...
 
Senast ändrad:
Thermos är egentligen ett varumärke för en variant av dewar-flaskan, uppfunnen av skotsk kemist.

En termos värmehållningsförmåga beror till största delen på hur bra vakum det är i dessa - och det är nästa i klassen radiorörsvakum[1] om det skall hålla värmen bra och det är hur bra vakum man har åstakommit före förslutning vid tillverkning som ger dom stora skillnaderna mellan bra och dålig termos. - och glas är lättare att få riktigt tätt gentemot metalltermosar, som kan innehålla porer och/eller sprickor i metallen efter utstansningen och bearbetningen, för att inte säga svetsarnas täthet, vilket gör att en metalltermos kanske fungerar bra som ny men tappar orken ju äldre den är pga. sakta inläckande luft.

finns egentligen bara ett sätt att kolla detta för privatpersonen och det är genom avkylningsprov - dvs. hur många grader sjunker ihälld precis kokande vatten efter ett antal timmar... och det är ganska konstig att sådant inte deklareras noggrant på alla termosar då detta är en kvalitetsmarkör som ganska enkelt kan kollas upp av var och en....

...men det kanske blir för dålig yield på pallen från kina då...


Den stora värmeläckan utöver själva termosen är just korken - och förmodligen är naturkork fortfarande den bästa och mest värmeisolerande förslutningen.

I metalltermosar har man övergången mellan insidan och utsidan som en minus-post i jämförelse med riktiga glas då glas leder värme dåligt i jämförelse med stål - även om stålet görs så tunt som möjligt just där vid övergången.

---

En termos där kokvarm innehåll blir för sval på ett par timmar har tagit in luft, då redan vid 10 mBar (ca 7.5 torr) absoluttryck (-0.99 Bar relativt atmosfärstryck) så är isolationen ungefär samma nivå som om det var fullt med luft med atmosfärstryck mellan väggarna. skall vakum isolera så måste det vara väldigt djup vakum.

Hittils har jag har råkat ut för två (billigare) metalltermosar som ganska plötsligt verkade tappa vakum och värmehållningen gick ned till ca 2-3 timmars nivå med klar märkbar uppvärmning av termos utsidan kort efter man hällt i kokande varan....

[1]
minimunivån av vakum för en användbar termos startar vid ca 0.001 mBar - helst bör det vara 0.00001 mBar och lägre...


sällan man ser sådana här intressanta inlägg, som ger information man tar med sig resten av livet.

mycket uppskattad läsning

tack för att du delade med dig!
 
Termos med skruvkork

Jag hittade idag termosar med hederlig skruvkork på Citygross för 99 kr. Vill minnas att det var någon som efterlyste sådana.
 
Såg ni inte när knatte-konsumentprogramet i SVT ("REA"?) testade termosar? Den där från Stanley var överlägset sämst på att hålla värmen, samtidigt som den var störst, tyngst och dyrast. Och apropå stridsvagn så testade de just att köra över den med en sån också. Den höll inte..

Satsa på en mordern t(h)ermos i stället om den ska användads till nåt annat än att pryda soffbordet!

Per

Den var näst bäst i ett test i utemagasinet.
 
Ok - efter den 3:e ståltermosen som tappat vakum på ganska kort tid och undrat vad i he**** -så har jag nu troligen kommit på varför...

Kort sagt ha inte stark saltad mat eller saltlake i termosarna under någon längre tids förvaring (typ 3 veckor - för så fort gick det för mig med saltlake), det blir genomgående porer i den rostfria stålplåten på insidan av termosen pga. korrision... obs vi pratar inte om rödrost utan på sin höjd en vag mörktoning av lätt korrision på en fläck i innerytorna.

Dom som havererat har jag nämligen använts för 'teknisk bruk' - dvs. för att förvara köldblandningar (frusen saltlakeisbitar ger nämligen ca -18 grader smälttemperatur) och då har termosarna av lathet stått med saltlake i ett bra tag efter användandet... - bägare som bägare, eller...

Är det vanlig 'diskbänkrostfristålplåt' i termosen så tål plåten inte mekansik belastning i saltvatten, beroende att belastningen ger sträckning och mikroskopiska sprickor i oxidytan som normalt skyddar plåtytan från korrision. I sprickorna i oxidskiktet kommer klorjonerna från saltet in under oxiden och börja lyfta ut järnet efter olika kristallgränser i legeringen och det blir sakta djupare spricka, hållfastigheten sjunker just där och sprickan växer av spänningen och går ännu djupare, ungefär som en påbörjad spricka på bilens vindruta efter stenskott där spetsen på sprickan har väldigt höga dragkrafter... och så håller det på in i plåten tills det blir ett stickhål...

- och i en termos så är ytorna sträckta med tämligen hög belastning mot vakumet i mellanväggen (1 kg/cm^2) och finns det minsta lilla fel i ytorna efter svetsning mm. så blir det lätt en angreppspunkt - resten är bara en tidsfråga och farten beroende av salthalten..

---

Jaha - blir att skaffa nya mattermosar _igen_ - men nu förstår jag orsaken bättre - och den här gången syntes korrisionspunkten som var i en svetsfals nere i botten - saltet och dess lätta svärtning av ytan av korrisionen gjorde man nu såg att det överhuvudtaget var svetsat där - annars har dom gjort den delen väldigt bra med nästan helt osynlig fog på dessa 3 termosar som har havererat för mig
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fråga324 Val av ryggsäck Utrustning allmänt 14
Naeven Val av såg Utrustning allmänt 20
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
Dennon Val av bärstol Utrustning allmänt 12
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
disgruntled Problem med val av sovsäck. Utrustning allmänt 20
rudby Flyttar ut, säng val Utrustning allmänt 3
varg1 Val av vax till Lundhags Syncro High Utrustning allmänt 9
Sarano Val av yxa Utrustning allmänt 9
Snirls Val av pjäxor och bindningar för turåkning Utrustning allmänt 2
alle.samuelsson_hotmail.com Nybörjare - val av dagsvandringssäck Utrustning allmänt 9
Komandoran Val av kamin för tipi Utrustning allmänt 21
arniklasses Val av vandrarstavar Utrustning allmänt 23
Skogsvaktaren Val av batteri + ev solcellsladdare Utrustning allmänt 27
Madou Var mitt val av ryggsäck bra? Utrustning allmänt 19
maanon01 val av ryggsäck Utrustning allmänt 7
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Newton Val av kängor + ev.utrustning Utrustning allmänt 7
Löparn73 Val av 50-60L ryggsäck Utrustning allmänt 11
Maskinisten Val av kikare. Utrustning allmänt 11
McFee Val av vattenrenare Utrustning allmänt 4
tango Fotokromatiska solglasögon, val? Utrustning allmänt 15
md7dani Val av storsko Utrustning allmänt 0
J_Asplund Val av skosmörja Utrustning allmänt 8
tanto Hjälp vid val av ryggsäck Utrustning allmänt 12
krum rygsäcks val Utrustning allmänt 1
Higgis Val av multiverktyg Utrustning allmänt 110
100826 Vandringstövel..val o kval!! Utrustning allmänt 4
larsa Problem med val av ryggsäck Utrustning allmänt 8
Ont Hjälp med val av skor... Utrustning allmänt 1
nitsew Val av GPS? Utrustning allmänt 0
Avslut090305 Val av vattenfilter/vattensäck? Utrustning allmänt 4
F3l1XB Termos med samma dimensioner som Nalgene Utrustning allmänt 10
Livetiskuggan Stor termos Utrustning allmänt 6
Sezziyanen Pytteliten termos? Som ändå är bra? Utrustning allmänt 49
Kanotolle Termos hjälp Utrustning allmänt 6
StenenT Termos Utrustning allmänt 6
marieab Termos/mugg för barn Utrustning allmänt 3
Elvah Vilken termos är bäst? Utrustning allmänt 32
tango General för Vildmark termos? Utrustning allmänt 1
janson Termos Utrustning allmänt 6
pelle.k Termos Utrustning allmänt 13
Noob Mögel i termos Utrustning allmänt 10
kanis Är Primus termos bra? Utrustning allmänt 22
2004-06-16 Termos på sommarfjället Utrustning allmänt 44
Ostmjuk Hamster Termos eller ej Utrustning allmänt 4
sm7vqi Söker efter tips på en ny termos Utrustning allmänt 0
Olaa Termos Utrustning allmänt 1
highlandpark termos = thermos? Utrustning allmänt 11
Fenris Termos luktar illa Utrustning allmänt 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.