Val av Tegsnässkidor

Jag tror inte att bristen på stålkanter är det stora problemet. Jag tror att bredden och att skidorna är korta är det som ställer till det.

Jag har haft lössnöskidor som var lika breda under foten (120 mm). De var besvärliga att kantställa med alpinpjäxor med 130 i flex. Så pass breda skidor torde vara i princip omöjliga att få upp på kant med vanliga turpjäxor. Att OAC är korta bör göra det hela ännu mer svåråkt.

Stålkanter hjälper när det är isigt, och gör skidorna mer hållbara. I "vanligt" turföre tillför de inte mycket i övrigt.

Vi får se om någon som åkt på skidorna har en annan uppfattning. :cool:

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Vad är det som gör att det inte går att bromsa eller svänga med de? Bristen på stålkanter?

Nu har jag bara provat OAC-skidan vid ett tillfälle, en kompis hade med sig dom på en liten 3-dagars tur förra vintern. Han upplevde dom som väldigt svåra att ta sig fram med i den ganska kuperade terrängen som vi skidade i, så jag blev lite nyfiken på typ hur svårt kan det vara?

Så jag testade dom lite upp och ner för en typ "Grön" backe i vårsnö när vi hade en liten fika paus = kanske 20 minuters erfarenhet!

Och jo OAC är nog den mest odugliga skida jag provat i dessa förhållanden. Det går att både svänga och bromsa, men lätt är det inte. Kändes mest som man hade på sig stora snöskor med belag på. Och inte var de speciellt bra uppförs heller, man hade överraskande uselt fäste med tanke på de inbyggda stighudarna. Min slutsats efter denna korta lilla test var att de kanske kan vara lämpliga att ha på vinterjakt i tät skog i lössnö, för man borde ha helt ok bärighet med tanke på hur breda de är. Men vill man ta sig fram på tur finns det massor av skidor som är mycket bättre.

Är dock inte säker på om det är bredden eller skidans konstruktion som gör den så svår att åka på utförs. Bristen på stålkanter är ett minus, men mina Tegsnässkidor har inga stålkanter och de upplever jag för det mesta som helt ok utförs, åtminstone i så flack backe som jag testade OAC i.

/ Stefan

Nu har jag bara provat OAC-skidan vid ett tillfälle, en kompis hade med sig dom på en liten 3-dagars tur förra vintern. Han upplevde dom som väldigt svåra att ta sig fram med i den ganska kuperade terrängen som vi skidade i, så jag blev lite nyfiken på typ hur svårt kan det vara?

Så jag testade dom lite upp och ner för en typ "Grön" backe i vårsnö när vi hade en liten fika paus = kanske 20 minuters erfarenhet!

Och jo OAC är nog den mest odugliga skida jag provat i dessa förhållanden. Det går att både svänga och bromsa, men lätt är det inte. Kändes mest som man hade på sig stora snöskor med belag på. Och inte var de speciellt bra uppförs heller, man hade överraskande uselt fäste med tanke på de inbyggda stighudarna. Min slutsats efter denna korta lilla test var att de kanske kan vara lämpliga att ha på vinterjakt i tät skog i lössnö, för man borde ha helt ok bärighet med tanke på hur breda de är. Men vill man ta sig fram på tur finns det massor av skidor som är mycket bättre.

Är dock inte säker på om det är bredden eller skidans konstruktion som gör den så svår att åka på utförs. Bristen på stålkanter är ett minus, men mina Tegsnässkidor har inga stålkanter och de upplever jag för det mesta som helt ok utförs, åtminstone i så flack backe som jag testade OAC i.

/ Stefan
Vilken längd var det på OAC-skidorna som du testade?

Hmm, vet inte. Testade dom som sagt var bara typ 20 minuter. Men baserat på hur jag vill minnas att de såg ut kan det ha varit deras WAP CAMO och de är 129 cm långa.

Som extra minus (enligt mig!) hade kompisen även deras EA 2.0 Universal Binding, vilken precis som Tegsnäs Epok bindning enbart har fördelen att man kan använda vilka kängor som helst. Men skidkänslan är oerhört mycket bättre i en klassisk kabel-bindning.

/ Stefan

Hmm, vet inte. Testade dom som sagt var bara typ 20 minuter. Men baserat på hur jag vill minnas att de såg ut kan det ha varit deras WAP CAMO och de är 129 cm långa.

Som extra minus (enligt mig!) hade kompisen även deras EA 2.0 Universal Binding, vilken precis som Tegsnäs Epok bindning enbart har fördelen att man kan använda vilka kängor som helst. Men skidkänslan är oerhört mycket bättre i en klassisk kabel-bindning.

/ Stefan
OACs 160 cm skida skall gå att svänga med. Jag har dock ingen erfarenhet av dem.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips