val av stor ryggsäck

Haglöfs Alaska är helt super bärkomfort och klarar tunga packningar. Den är på 90L men är lite svårpackad pga sin utformning, väldigt smal och hög, men det är å andra sidan det som gör den så bra att bära med. Den kan varmt rekommenderas!
 
Fjällräven/Haglöfs

Ett bra tips är en gammal Fjällräven med den längre ramen och lämplig säck (brukar vara mellan 70 och 90 liter). Finns en uppsjö med modeller, en man ofta ser på blocket/Tradera är den på 70 L med fyra ytterfickor (+plats för packpåse på ca 30L). Dessa är lätta och i korresponderande grad också ömtåligare än konkurrenten Haglöfs.

Haglöfs Alaska och Grönland är två andra äldre modeller, samma upplägg som fjällrävensäckarna men lite kraftigare (och tyngre) utförande.
Dock lång ifrån så tunga som dagens ramsäckar runt 4kg.

Var höjden av funktionalitet för 30 år sedan och eftersom den mänskliga anatomin fortfarande ser ungefär likadan ut som då, så fungerar de fortfarande ;).

//J
 
Den är ju innovativ men den expanderar bakåt och utan ordentliga packsäckar och extra remmar kan man inte få den att växa på höjden och inte bakåt.
Då ökar ryggsäckens vikt och då börjar Bergans Alpinistsäckar inte vara så tunga ändå.

Säkert ett bra val för många särskilt för dom som korta distanser skall kunna ta extra vikt , men nån ramsäck eller Bergans Alpinist är nog bättre

Konsten att bära ultratungt långa distanser handlar om att ha vikten nära ryggen smalt och högt upp - man balanserar omkring.

När jag är fullt utrustad och ryggan smackad till max kommer inte jag in inomhus,får akta mig för kraftledningar och finns med i NOTAM aviseringar för flyget...haha
 
Måste slå ett slag för:
https://store.seekoutside.com/revolution-backpacks/

1.8kg och pallar för 50 kg enligt dom som bär ut vilt ur skogarna i Alaska;)
Har en själv och är grymt nöjd, även om jag inte bär 50kg direkt.
Kan bära vad som helst som ryms inom kompressionssystem.
https://flic.kr/p/FBSRea

Jag instämmer i hyllningskören men med brasklapp ;).

Den är mkt bra för vikter som är riktigt kompakta (t ex kött från jakt) men för tung och omfångsrik utrustning är det som redan skrivits betydligt bättre med en ryggsäck som tillåter att bära platt och nära ryggen dvs bygger uppåt istället för utåt bakåt.

Att bära riktigt tungt i den är inte heller optimalt tycker jag, för mig går gränsen vid ca 23-24 kilo, sedan väljer jag alla dagar i veckan min critical mass från Mchalepacks, trots att den väger kilot mer än Seekoutsides alternativ. Mchalen har helt enkelt både kraftigare höftbälte och remmar, med fästen och dimensioner som tål tung last på ett uthålligt och komfortabelt sätt.

Använder min Revo för helg till veckoturer där jag bär upp till dryga 20 och till pulkturer (där min Revo med Peregrine-säcken är dragsele/ryggsäck). Just att den är superflexibel och samtidigt bekväm och rimligt lätt är dess främsta fördel :).

//J
 
Ang seekoutside säcken
Kul att det finns fler i Swedala som kör med samma säck:)
Tycker du prickar in vad ryggan klarar av.
 
Ang seekoutside säcken
Kul att det finns fler i Swedala som kör med samma säck:)
Tycker du prickar in vad ryggan klarar av.

Vill minnas att det var din beskrivning och dina bilder som fick mig att trycka på köpknappen :). Min evo som kom hit förra sommaren fick
jag inte behålla länge, kärestan lade snabbt beslag på den ;) så nu fick jag skaffa en Revo åt mig själv. Evo/Revo är helt klart det mest flexibla system jag haft, går ju t o m att korta av så den passar i handbagaget på flyget.

Och som sagt, riktigt bärsystem utan att vara för tungt, svårslaget!

//J
 
Äldre ryggor

joru: "Var höjden av funktionalitet för 30 år sedan och eftersom den mänskliga anatomin fortfarande ser ungefär likadan ut som då, så fungerar de fortfarande"

Vet inte svaret på den, men min "Oldtimer" är inte helt gripet ur luften. Min ryggsäck är en 80 l ca. 30 år gammal Caravan ramryggsäck. Också min Caravan-sovsäck och Trangia-kök är ca 30 år gamla, och INTE särskilt lätta. Jag är absolut ingen lättpackare - än. Jag är en dinosaur som (fortfarande) förknippar fjällvandringar med TUNG ryggsäck.

Hur som helst, vad jag vill säga är, att min gamla ryggsäck har precis den utformning med yttre fack som jag vill ha. Det enda jag saknar är lättillgängliga sidofickor för vattenflaska/"godis" i midjebältet. Jag inser mer än väl att jag av bekvämlighetsskäl borde prova nya anatomiska ryggsäckar - men de har ju inte den suveräna dispositionen av yttre fack som min Caravan. Och ramverket tillåter ju en del speciella lösningar för att fästa både det ena och andra. Så därför läser jag med intresse alla diskussioner om ryggsäckar för lite tyngre laster. för att förhoppningsvis hitta något som motsvarar mina preferenser.
 
klipp Så därför läser jag med intresse alla diskussioner om ryggsäckar för lite tyngre laster. för att förhoppningsvis hitta något som motsvarar mina preferenser.

En tillverkare som av förklarliga skäl nästan aldrig diskuteras här är Mchalepacks.com

Han syr anatomiska säckar i alla storlekar. Hans stora säckar är legendariska (en del anser hypade) för att de är lätta, stryktåliga och riktigt sköna att bära. Hans hemsida är rörig men efter lite kikande förstår man bättre.

Egentligen inte så krångligt som det kan verka att beställa, jag mejlade honom och diskuterade mig fram till vilken modell som kunde vara lämplig. Jag fick hem min demo-säck som jag testade i två månader och sen visste jag vad jag ville beställa. Min säck tog ca 2 månader att färdigställa och den sitter som en smäck. Den bästa stora anatomiska jag någonsin provat (och jag har använt de flesta storsäckarna).

Så Mchale bör kanske också nämnas i denna diskussion, även om det inte är en hyllprodukt. Men den som har letat ett tag och testat mer lättillgängliga säckar (utan att hitta "rätt") kan kanske bli inspirerad.

//J
 
Vill man ha ett proffsigt anatomiskt ryggsäckesystem med enormkapacitet, kombinationsmöjligheter och losstagbara fickor i olika så skaffa en bra råvara

Bergans viking90 för kortare personer,Alpinist 110 för normallånga och Alpinist 130 för långa.
Gör inte reklam för dom haha men det är miytt förslag bara.

Sedan skaffar du extrafickor och fack från militära källor , finns billiga för airsoftspelare som.Rödastjärnan säljer utrustningsfickor med bra kvalite - typ från 101.Helt ok.
Dessa har fästesystem så man kan plocka av dom från ryggsäcken och ha dom i bältet eller nån väst eller sättas fast i en liten updragsäck om man skall iväg från basläger eller bara tar med lillsäcken.

Magasinfickor med lock av M4 typ , finns i enkel utförande och uppåt 3 fack.
För knivar,hopfällbara sågar, treorör med kaffe,vattereningskem,energidryck,,solbrillor,ficklampor och liknande.
Finns även långssmala magaisnfickor för typ mp5or,pistolmag , multiverktyg,vattereningsugrör och långsmalare grejer.

Magasindumpningsfickor,sjv utr fickor,gasmaskfickor och diverse flerbruksfickor finns också för annat lite större.

Så inga problem och fixa strukturerade facksystem som desutom snabbt kan lossas.
 
Norröna para ranger synkron Pack 120L (långt namn...) väger in under 4 kg, nästan lätt i sammanhanget :) Går att banta vid behov. Helt underbar att bära omkring på. Dyr ja... skön ja. Väldigt förtjust i den säcken och lyckades få den en tusing billigare. Men som alltid, prova vad som är rätt för din rygg och anatomi. Finns fortfarande i produktion.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Avarage Val av ryggsäck 65-75 liter för kvinna Transportera 17
fredrik91 val av ryggsäck, vad skall man titta efter/undvika mm. Transportera 42
Hadoque Val av dagturssäck! Transportera 30
Zarquon Val av ryggsäck: Golite Quest (och några till) Transportera 21
latin_weps Val av ryggsäck!!! Transportera 11
da_flower Val av ryggsäck utredning a la Kungsleden Transportera 12
pikehunter81 val av ryggsäck?? Transportera 2
pikehunter81 val av ryggsäck?? Transportera 2
Val av ryggsäck... Transportera 0
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
utesälen Stor och lätt? Transportera 2
wima Hur stor ryggsäck? Transportera 8
Vindskydd Stor ryggsäck till liten person Transportera 19
monedula hur stor plats tar maten? (hjälp en nybörjare välja ryggsäck) Transportera 4
williek Hur stor ryggsäck? Transportera 13
plawsworth stor och billig ryggsäck Transportera 33
68678 Stor dry packliner för ryggsäck! Transportera 13
Markholm Ryggsäck med stor frontöppning, tips Transportera 2
desireman Hur stor ryggsäck behöver jag? Transportera 19
oj77 Stor ramryggsäck Transportera 39
Durandal Stor ryggsäck för vardagligt bruk? Transportera 9
J_B Stor dagssäck Transportera 5
Iggle hur stor rygga? Transportera 12
hansthomas Stor ryggsäck till normalsmal person Transportera 12
Schneeberger Berghaus Vulcan huvudsäck - hur stor? Transportera 9
braindead Liten ryggsäck för stor person Transportera 1
Norris Söker stor ryggsäck Transportera 6
Carl_Z Stor rygga Transportera 12
pewe Sovsäck för små vart får jag tag på en stor som inte Transportera 6
lisah Stor damryggsäck? Transportera 2
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.