Val av rutt. Storulvån eller Vålådalen?

Mors!

Sitter och funderar lite över vilken rutt jag jag ska välja i år.
Hade tänkt mig 4-6 nätter beroende på väder och vind.

Alt. 1:
Vålådalen - Stensdalen - Vålåstugan - Gåsen - Helags - Kläppen
Fördelar: Det ser ut på kartan som att Härjångsdalen ger en större upplevelse om man går in från Vålåstugan än från Gåsen. Stensdalen lär vara vackert.
Nackdelar: All j***a skog vid Vålådalen.

Alt. 2:
Storulvån - Tjallingen - Gåsen - Vålåstugan - Helags - Kläppen
Fördelar: Mindre skog.
Nackdelar: Tråkig sträcka Storulvån - Gåsen. Härjångsdalen från Gåsen?

Vad tycker ni? Vilken väg är att föredra?
 
Hej, personligen föredrar jag fjäll framför skog så jag skulle tagit alt.2

Jag har funderat på liknande rutter men varit mer inne på Blåhammaren- in i Norge-Sylarnas baksida-Helags-Kläppen med någon toppbestigning, gjorde ungefär det förra sommaren.

Fast nu börjar jag fundera längre: Storulvån-Grövelsjön på 7 nätter. Är det rimligt?
 
Förra gången vi var uppe gick vi Storulvån-Gåsen, och på den vandringen var just den sträckan den klart tråkigaste, om man får vara så negativ. Den var fin, men inte särskilt spännande. Inga höga fjäll i närheten. Hm. Nu kan jag vara kraftigt färgad av att vi där upptäckte att vi hade gått hela den biten med felinställda ryggsäckar, både jag och sambon, och därför var rätt möra redan efter halva vägen.

Så i år testar vi Vålådalen-Stensdalen-Gåsen. Jag har hört att det ska vara en fin tur, inte minst när man kommit så långt som till stensdalen. Det lär ju vara en dag i skog, men det får ändå vara värt det.
 
Jag skulle helt klart välja vålådalen på grund av mindre människor. Nu gillar jag skog också. Förstår inte vad folk ha emot träd.
 
Och jag skulle välja Vålådalen men i stället gå mot Storådörren/Lunndörren/Anaris för att sedan komma tillbaka till Vallbo eller Vålådalen. Mycket mindre folk och mäktiga dalgångar.
Om nu inte Kläppen är ett "måste" slutmål.

/Göran
 
Senast ändrad:
Förra gången vi var uppe gick vi Storulvån-Gåsen, och på den vandringen var just den sträckan den klart tråkigaste, om man får vara så negativ. Den var fin, men inte särskilt spännande. Inga höga fjäll i närheten. Hm. Nu kan jag vara kraftigt färgad av att vi där upptäckte att vi hade gått hela den biten med felinställda ryggsäckar, både jag och sambon, och därför var rätt möra redan efter halva vägen.

Så i år testar vi Vålådalen-Stensdalen-Gåsen. Jag har hört att det ska vara en fin tur, inte minst när man kommit så långt som till stensdalen. Det lär ju vara en dag i skog, men det får ändå vara värt det.

Jo, jag har gått Storulvån - Gåsen - Helags - Sylarna - Storlulvån tidigare (1993, oj vad åren går...)
Rätt trist fram till Tjallingen, men efter "lapplägret" så finns det ju superfina tältplatser. Mest sten upp till Gåsen sedan vill jag minnas.

Det blir Vålådalen i år.

/H
 
Jag skulle helt klart välja vålådalen på grund av mindre människor. Nu gillar jag skog också. Förstår inte vad folk ha emot träd.

Har inget alls mot träd. Älskar träd. Men...när jag åker till fjällen så vill jag ha just det, fjäll...gå på sörmlandsleden kan jag göra här hemma... :)

/H
 
Och jag skulle välja Vålådalen men i stället gå mot Storådörren/Lunndörren/Anaris för att sedan komma tillbaka till Vallbo eller Vålådalen. Mycket mindre folk och mäktiga dalgångar.
Om nu inte Kläppen är ett "måste" slutmål.

/Göran

Pyramiderna, Anaris och Lunndörrsfjällen står på "att se-listan", men inte i år.

/H
 
Visst är det fin skog kring Storulvån, men lika fin skog finns det kring Luleå där jag är uppfödd och utanför Råneå där vi har stuga... Så jag kan bara instämma med Hasse, ska det fjällvandras så ska det inte vara skog ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Charlotte J Bunnerfjällen nästa vecka - val av tur Fjällvandring 2
Linus97 Frågor om val av väg Fjällvandring 21
Merckx Val av tält Fjällvandring 54
Orkanödlan Hjälp av val till lättviktssovsäck samt lättviktsryggsäck! Fjällvandring 17
makar519 Val av känga Fjällvandring 22
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
josefibacken Val av vandringskängor. Fjällvandring 2
Utetant Val av färdväg Fjällvandring 3
bombuspolaris Val av regnkläder vid fjällvandring? Fjällvandring 30
Avarage Val av väg upp för Ö Bunnerstöten Fjällvandring 4
veni Val av ryggsäck, Osprey Ariel 65 kontra Arkteryx Altra 62-65 Fjällvandring 4
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
kalalokki Val av kängor..... Fjällvandring 10
incitus Val av tält Marmot Grid Plus 2P Fjällvandring 9
kalalokki Val av räggsäck Fjällvandring 13
Insektsnyckel Val av nybörjartur Fjällvandring 3
oskarlin Katterat-Ritsem, val av skor Fjällvandring 0
freke07 Jag behöver hjälp med val av ryggsäck! Fjällvandring 20
pjh891013 Hjälp med val av ryggsäck!! Fjällvandring 20
lisastar Hjälp till val av vandringsmål och led, tack. Fjällvandring 8
Sundber9 val av ryggsäck Fjällvandring 1
lupus jag behöver hjälp men halsduks val! Fjällvandring 4
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Pohman Njåtjosvagge rutt Fjällvandring 4
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
Kringl_n Feedback på rutt i jämtlandsfjällen Fjällvandring 6
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Anders.Appelqvist Njoatsosvagge, Luottholahko, Bårdetjåhkkå. Synpunkter på rutt. Fjällvandring 15
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
alindahl Grövelsjön: Åsikter om rutt? Fjällvandring 6
TNFlimejuice Sarek - Tips på rutt? Fjällvandring 1
marusken Bra rutt för lång vandring i Kungsleden? Fjällvandring 5
azog Önskar kritik på ännu en rutt i Sarek Fjällvandring 20
DanielK Synpunkter på rutt för premiärsolotur i Sarek? Fjällvandring 22
Kajsamy Rutt som slutar där den börjar Fjällvandring 12
PetterT Feedback på rutt i Sarek Fjällvandring 2
fannsan Ensam i Sarek - vilken rutt? Fjällvandring 32
-Ruff- Önskar kommentarer om vår planerade rutt Fjällvandring 10
mkruse Padjelanta - förslag på rutt önskas! Fjällvandring 4
gjnn Nikkaloukta och Kebnekaise rutt, samt tältfrågor Fjällvandring 12
Johan.H Grövelsjön v26, dricksvatten och rutt? Fjällvandring 2
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.