Val av räggsäck

Halloj!

Ska tillsammans med en kompis vandra 3-4 dar i Jämland i sommar. Det var 18-20 år sen sist och jag behöver lite tips på vilken säck man bör inhandla. För en egen säck vill jag ha. Kommer utveckla vandrandet en del om jag känner mig själv och resten av familjen väl :)

Hur stor säck behöver man?
Vad är det för skillnad på ryggsäckarna när man söker på de olika kategorierna "traditionell vandring" eller "expedition" ?

/Kalalokki
 
Det saknas för många parametrar i din vida fråga.
Tält eller stuga? Vad har du för krav och behov?
Allt mellan 25 och 100l kommer inte att hjälpa dig i praktiken.
Gör om!
go tur
 
Det beror på hur mycket du vill ha med dig.
Ska du ha tält? Kamerautrustning? Fiskeprylar?
Är ni flera som ska dela på kök, tält och dyl?
etc etc

Expedition brukar vara de största ryggsäckarna, 90 liter och uppåt, för turer där du bär mycket eller tungt.

Vanlig vandring brukar ligga mellan 65-90 liter ungefär. Funkar bra för 1-2 veckor lite beroende på hur skrymmande saker man tar med sig.

Exempelvis sommartid med frystorkad mat och god tillgång till vatten i terrängen är två veckor ganska lättpackat, en 65L borde funka utmärkt. Finns det ingen tillgång till vatten behövs en rejäl tungbärarryggsäck även för en veckolång tur.
 
Tack för svaren!

Ja just det, lite fiskeutrustning vill jag allt ha med (ett mindre haspelspö samt ett flugspö+ ganska begränsat med kringutrustning)

Tält och kök delar vi på. Från början var vi bara två men ryktesvägar säger att vi blir 4 ( kompisens morsa råkade försäga sig då hela vandringen och kostnaderna runt den är en 40-årspresent från vännerna)

Krav? Ja, jag är beredd att lägga en del pengar på en bra säck som jag förhoppningsvis har glädje av i många år. Rejäl ska den va då jag räknar med att så småningom få med mig resten av familjen på lite turer. Och då vet jag vem som får bära mest...... :)

Kan det här va nåt? http://www.getout.se/sv/artiklar/bara-forvara/ryggsackar/expedition/alpha-spirit-70-.html
 
Tack för svaren!

Ja just det, lite fiskeutrustning vill jag allt ha med (ett mindre haspelspö samt ett flugspö+ ganska begränsat med kringutrustning)
...
Kan det här va nåt? http://www.getout.se/sv/artiklar/bara-forvara/ryggsackar/expedition/alpha-spirit-70-.html

Säkert skön att bära men oj va tung den var.. Finns en hel del alternativ på ungefär 70 liter under 2 kilo. Jag tycker "rejäla" säckar lätt blir överbyggda och bärsystemen kommer till sin rätt först vid riktigt tunga laster och snarare en begränsing när man bär mer lagom, och det är väl just dom tunga lasterna man vill undvika.
Dessutom blir det väldigt mycket billigare.

Jag har bra erfarenhet av Ospreys säckar, men bäst är väl att du ser till att klämma och prova lite i nån bra butik, den ska ju passa dig också! :)
 
Förslag

Det finns tunga och lätta säcker. Min erfarenhet säger att men tanke på att du vill ha med fiskegrejor så blir packningen något tyngre och en tyngre säck har normalt bättre förutsättningar att bära tyngre med.

Den Lundhagssäck som du förelsår är säkert bra (välj dock herrmodellen Alfa 80 som jag tror passar dig bättre :) ). Ytterligare förslag är Fjällräven Kajka (85 l) eller Klättermusen Granit Classic.

Lycka till!
 
Lätvikts-,medeltunga-, tungaryggsäckar

Riktigt lätta ryggsäckar (UL) 1,5kg och nedåt, lämpar sig bäst för lätta laster, max 15 kg brukar vara vanligt.

Medeltunga ryggsäckar 1,8-2,5 kg ungefär brukar vara gjorda för normal vikter på 25-30kg, dvs de funkar utmärkt för 1-2 veckors vandringar.

Tunga ryggsäckar runt 3kg och uppåt (4+kg är inte ovanligt) är gjorda för laster på 50kg, de är lite overkill om du inte planerar att bära den typen av vikter.

Siktar du på ca 35kg som max vikt vid starten på vandringen klarar du dig alldeles utmärkt med en medeltung ryggsäck. I Norden har vi länge haft en förkärlek för riktigt tunga ryggsäckar och går du in på Naturkompaniet eller motsvarande kommer säljaren med största sannolikhet skicka på dig en 3,5kg ryggsäck, helt ok om du vill ha en tung ryggsäck men om en 2kg rygga klarar jobbet lika bra varför satsa på den tyngre?

Själv har jag en 2,9kg 100L säck från Berghaus sedan gammalt, en gammal slitvarg som klarar 40kg utan problem, helt underbar och ganska lätt för att vara tung så att säga. Förra året skaffade jag en Osprey 65L på 2,2kg som jag använder för alla kortare turer, den ryggsäcken är mycket smidigare och följsammare än min stora ryggsäck men har ändock god komfort vid 30kg last. Ibland kan den lättare typen av ryggsäckar uppfattas som veka, men de är gjorda för att flexa med i kroppens rörelser.
 
http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/golite_quest_72litre_rucksack.html

Riktigt bra ryggsäck, riktigt billig och riktigt bra butik.

Om du har möjlighet att ta dig till en välsorterad butik så är det alltid en fördel om du kan prova säckar först, så rygglängd osv passar. Bla. GetOut som du kollat på har egna välsorterade butiker i de större städerna.

Du skall dock vara medveten om att många (inklusive mig själv) som tar upp sitt friluftsintresse igen ofta börjar intressera sig för lättviktspackning, och då kan du lätt ångra dig om du köper en väldigt tung säck nu.
 
hej
det viktigaste är att säcken sitter riktigt bra och riktigt bekvämt på din rygg/höft.
alla ryggar är olika. den får gärna vara lätt.

det näst viktigaste är att du bantar din packning ner till din lägsta(lättaste) komfortnivå.

det mesta av din packning ska vara i ryggan - inte dingla utanpå.
har du en kort rygg så kanske en 70 liters säck blir bra, annars 85 eller 100 .

att ge sig ut med 35 kg på ryggen är inte njutbart vilket leder till att du tröttnar på utelivet.

köp inget billigt skräp på öb.

gå till flera affärer och lasta ryggan med minst 10-15 kg.
kom ihåg att säljaren vill sälja - det är hans/hennes jobb

vissa ryggar funkar bra med ramsäck.

själv har jag en osprey argon 70, locket utbytt ,för det mesta, mot en fläpp,

även om du senare fastnar i lättpackardjungeln så har man alltid, som familjefar, nytta av en bra rygga.

go tur
vänligen nils
 
Osprey Argon eller Osprey Aether?

själv har jag en osprey argon 70, locket utbytt ,för det mesta, mot en fläpp,

Osprey Argon 70l jämfört med Osprey Aether 70l. Vad är den stora skillnaden? Det är större axelremmarna på Argonen men i övrigt, vilken är att föredra för vandringar i ca 1 vecka (vandring i Sarek)? Jag gissar att min packning kommer att väga mellan 16 och 20 kg. Det är iaf mitt mål. Båda är ju 70L och jag kan räkna ut att Argonen lämpar sig för större vikt än Aethern, men med en vikt kring 20 kg, kommer den att upplevas som klumpigare än Aethern? Har öppet köp på min Aether som sträcker sig till dags datum!

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=OSPREYARGON70_S08

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=OSPREYAETHER70_S10
 
Senast ändrad:
Osprey Argon 70l jämfört med Osprey Aether 70l. Vad är den stora skillnaden? Det är större axelremmarna på Argonen men i övrigt, vilken är att föredra för vandringar i ca 1 vecka (vandring i Sarek)? Jag gissar att min packning kommer att väga mellan 16 och 20 kg. Det är iaf mitt mål. Båda är ju 70L och jag kan räkna ut att Argonen lämpar sig för större vikt än Aethern, men med en vikt kring 20 kg, kommer den att upplevas som klumpigare än Aethern? Har öppet köp på min Aether som sträcker sig till dags datum!

De har olika avbärarbälten, Isofrom och Bioform, Argons avbärarbälte är lite styvare och mer lämpad för tyngre laster. För de laster och den användning du nämner skulle jag köra på Aether.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.