Val av paddel 2021

Behöver köpa en kajakpaddel och hittar endast gamla trådar. Vill ha en prisvärd paddel, helst under 2000 sek. Söderkajak säljer en glasfiberpaddel för ca 1000 sek. 2-delad. Är det bara skräp eller kan den duga som nybörjarpaddel för dagsutflykter och övernattningsturer i Mälaren och i Stockholms mellanskärgård?

Är det bättre att köpa en odelad paddel för att slippa glapp?
Är det värt 1500-2500 sek mer för en kolfiberpaddel? Viktskillnaden verkar endast vara ca 200g.
Vilken form/storlek är att föredra?
Längd på paddel om jag är 180 och kajaken är 57cm bred? Vill hålla in/ner paddlingsrörelsen pga en gammal skada i axeln...

Min ambition är att kunna paddla ca 1-2 mil per dag ca 7-8km i timmen.

Tacksam för tips. Vill vara startklar när isen ger med sig.
 
Min inställning är : Köp det dyraste paddeln du har råd med. Jämfört med kajaken där man måste gå upp i många 1000 kronor för att märka en skillnad, så gör 2-3000 på paddeln en helt otroligt skillnad.
Sen, 7-8 km i timmen och en gammal axelskada går inte riktig ihop, sänk ambitionsnivån och framförallt lär dig en bra paddelteknik. Att rekommendera form/storlek går inte, eftersom jag inte vet vilken stil du paddlar.
Generellt säger man att längre, smalare blad och längre skaft är att föredra vid låg paddelföring som används av de flesta tur paddlare. Vid högt paddelföring och bra teknik är det mer dropformade blad eller vingpaddel med kortare skaft som gäller.
Testa en bra grönlandspaddel, de är snällare mot kroppen utan att det blir (mycket) långsammare för det. Men den paddeln kräver en hyfsat teknik för att fungera. Har dessutom fördelen att man kan bygga själv paddeln relativt enkelt om man är lite händig.
Tvådelat är inget problem med en bra paddel och se till att du kan ändra vinklingen mellan bladen till den du föredrar.
Jag rekommenderar starkt att testa paddeln under en längre paddling för att få en känsla hur den funkar för dig.
Seriösa handlare brukar kunna tillhandahålla test paddlar som går att låna.
 
Min inställning är : Köp det dyraste paddeln du har råd med. Jämfört med kajaken där man måste gå upp i många 1000 kronor för att märka en skillnad, så gör 2-3000 på paddeln en helt otroligt skillnad.
Sen, 7-8 km i timmen och en gammal axelskada går inte riktig ihop, sänk ambitionsnivån och framförallt lär dig en bra paddelteknik. Att rekommendera form/storlek går inte, eftersom jag inte vet vilken stil du paddlar.
Generellt säger man att längre, smalare blad och längre skaft är att föredra vid låg paddelföring som används av de flesta tur paddlare. Vid högt paddelföring och bra teknik är det mer dropformade blad eller vingpaddel med kortare skaft som gäller.
Testa en bra grönlandspaddel, de är snällare mot kroppen utan att det blir (mycket) långsammare för det. Men den paddeln kräver en hyfsat teknik för att fungera. Har dessutom fördelen att man kan bygga själv paddeln relativt enkelt om man är lite händig.
Tvådelat är inget problem med en bra paddel och se till att du kan ändra vinklingen mellan bladen till den du föredrar.
Jag rekommenderar starkt att testa paddeln under en längre paddling för att få en känsla hur den funkar för dig.
Seriösa handlare brukar kunna tillhandahålla test paddlar som går att låna.

7-8km/h är kanske lite högt men jag låg i ca 7 när jag hyrde förra året. Endast en mil dock. Siktar mer på behaglig fart än hög fart.

Kan hålla med om ditt resonemang angående pris/kvalitet. Tänkte att man kanske vill ha en reservpaddel i framtiden. Då kanske man kan börja med en billig paddel och sedan köpa en bättre när man vet vad man vill ha. Angående stil så är jag nog stillös/formbar. Har inte paddlat så mycket än. Märkte dock att när jag flaxade med hög armbåge så kände jag av skadan. Blev bättre när jag höll in/ner armbågen samt att jag försökte använda hela kroppen (tittade på en instruktionsvideo innan jag gav mig ut. Kajaksidan.se tror jag hade lagt ut instruktioner).
 
Det viktigaste är att lära sig en bra paddelteknik, så att man använder kraften ur kroppsrotationen istället för armarna.
Sen är det antagligen låg paddelföring som gäller för dig, dvs. långsmala blad och ca. 215-220 längd.
Din tanke med reservpaddel är bra.
När jag paddlar tur, har jag oftast min grönlandspaddel, en Gearlab Kalleq som favorit. Då har jag min LendalNA Storm Europaddel på akterdäck som reserv. När det gäller lek, surf eller träningspaddling, är det tvärt om. Bra att ha två olika paddeltyper, då kan man anpassa efter förhållanden och hur trött man är. De belastar också kroppen lite olika och man får kanske lite fler mil ut per dag innan man kroknar.
Sen en tanke till ang. reservpaddel. Många har en billig sunk paddel som reservpaddel. Problemet är bara det att är det såpass jobbiga förhållanden att min huvudpaddel går sönder, hur ska jag då lita på att sunkpaddeln håller. Så enligt min uppfattning ska reservpaddeln vara minst lika bra och tillförlitlig som den vanliga paddeln.
 
Det viktigaste är att lära sig en bra paddelteknik, så att man använder kraften ur kroppsrotationen istället för armarna.
Sen är det antagligen låg paddelföring som gäller för dig, dvs. långsmala blad och ca. 215-220 längd.
Din tanke med reservpaddel är bra.
När jag paddlar tur, har jag oftast min grönlandspaddel, en Gearlab Kalleq som favorit. Då har jag min LendalNA Storm Europaddel på akterdäck som reserv. När det gäller lek, surf eller träningspaddling, är det tvärt om. Bra att ha två olika paddeltyper, då kan man anpassa efter förhållanden och hur trött man är. De belastar också kroppen lite olika och man får kanske lite fler mil ut per dag innan man kroknar.
Sen en tanke till ang. reservpaddel. Många har en billig sunk paddel som reservpaddel. Problemet är bara det att är det såpass jobbiga förhållanden att min huvudpaddel går sönder, hur ska jag då lita på att sunkpaddeln håller. Så enligt min uppfattning ska reservpaddeln vara minst lika bra och tillförlitlig som den vanliga paddeln.
Låter som bra råd. Kan du rekommendera de paddlarna även för en nybörjare? Försöker hitta grönlandspaddeln men hittar ingen försäljning i Sverige.
 
Låter som bra råd. Kan du rekommendera de paddlarna även för en nybörjare? Försöker hitta grönlandspaddeln men hittar ingen försäljning i Sverige.
Gearlab säljs av Seakayak Billdal här på västkusten. De brukar ha de flesta modeller hemma. De funkar även för nybörjare. Jag rekommenderar Kalleq över den lite äldre Akiak, även om priset är lite högre.
LendalNA Storm är overkill för en nybörjare, det finns säkert en hel del vettiga Euro paddlar i mellanprissegmentet hos handlare närmare dig.
 
Vill hålla in/ner paddlingsrörelsen pga en gammal skada i axeln...
Min ambition är att kunna paddla ca 1-2 mil per dag ca 7-8km i timmen.

Lite off topic men jag paddlade bort det mesta av besvären med en axelfraktur (Tuberculum Majus) under några månader 2009. Jag har sällan känningar av skadan numera. Använder endast grönlandspaddel sedan 15 år. Fart och distanser brukar ligga i spannet du nämner.
https://www.utsidan.se/forum/threads/bruten-axel-och-paddling.54078/#post-420967
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rideyounger Val av paddel. Paddling allmänt 40
KajakPaddlaren123 Val av paddel och väst Paddling allmänt 5
Welsh Val av paddel? Paddling allmänt 1
Joakim Ambrosson Val av paddel Paddling allmänt 17
Greup Val av Paddel Paddling allmänt 18
Knall Val av torrdräkt Paddling allmänt 23
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
thocar Val av skor - paddlingstur med kanadensare? Paddling allmänt 5
pingo Val av kanot Paddling allmänt 6
Jokkmokkguiderna Val av kanadensare Paddling allmänt 0
Niklasx Hjälp med val av kajak Paddling allmänt 5
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
Kajsa-Warg Val av kajakpaddel/åra. Paddling allmänt 19
Agadesign Val av kajak Paddling allmänt 2
Noahspappa Val av Kajak Wilderness Systems Paddling allmänt 5
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
MagnusBroden Material val på kajak Paddling allmänt 47
iena val av dubbel kajak? Paddling allmänt 13
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
jensah Val av GPS Paddling allmänt 7
Spiken val av kajak ?? Paddling allmänt 16
niklas33 faltkajak K1, val av kajak?? Paddling allmänt 20
LAB76 Val av kajak? Paddling allmänt 2
mr_samson Val av kajak! Paddling allmänt 16
Max Magnusson Val av vingpaddel Paddling allmänt 4
surfban Val av fotbeklädnad vintertid Paddling allmänt 8
Stenis49 Val av kajak Paddling allmänt 11
Fisch val av kajak? Paddling allmänt 7
Ollee Val av kajak Paddling allmänt 4
Nordenman Val av kajak? Paddling allmänt 7
perra_pop Val av kajak/kanot för eget bruk och familje bruk !? Paddling allmänt 10
Oregon Val av kanadensare Paddling allmänt 3
prylManne Val av kajak Paddling allmänt 0
bikerrog Val av kajak? Paddling allmänt 10
csj Val av havsracer Paddling allmänt 16
rannug Val av snabb motionskajak med skott Paddling allmänt 15
Calles Val av K2:a Paddling allmänt 8
Valgrinden Val av kajak Paddling allmänt 4
Roffan -65 Ännu en fråga om val av kajak Paddling allmänt 16
andersle Val av kajak? Paddling allmänt 0
leonsson Val av paddeljacka Paddling allmänt 5
dpea Val av K2 havskajak Paddling allmänt 0
storfiskarn? Val av kajak Paddling allmänt 1
HaNo Svårt val? Paddling allmänt 8
sergeant Val av kajak? Paddling allmänt 4
abh Val av havskajak Paddling allmänt 1
eriksjos Kajak-Val Paddling allmänt 2
Harry.S Vad blir det för skillnad, dyr/billig paddel? Paddling allmänt 3
AxelSthlm Extra paddel, hur viktigt? Paddling allmänt 46

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.