Bruten axel och paddling

För två månader sedan halkade jag baklänges och fick en tuberculum majusfraktur i höger axel. Jag har gått hos en sjukgymnast några gånger och tränar dagligen enligt ett program jag fått.
Har också på eget bevåg lagt luftpaddlling med grönlandspaddel på programmet
Frakturen läker tydligen som den ska enl. röntgen men jag har inte märkt av någon nämnvärd rörelseförbättring hittills. Armen kan jag lyfta till axelhöjd, sen är det stopp på grund av smärta.
Sjukgymnasten säger att jag ska undvika övningar som gör ont, medan röntgenläkaren menar att viss smärta är acceptabel men att jag skall vara försiktig (?)
Undrar om någon har tips och erfarenheter att dela med sig ? Vill börja paddla och rollträna igen så fort som möjligt men också förstås undvika skadliga övningar.
 
På en smärtskala 0-10 där 10 är värst tänkbara bör du kunna träna upp till en 2:a eller 3:a (max 5:a) och det ska inte vara kvarvarande smärta dagen efter pga träningen du gjort. Kanske har du fått ett suspensionsdrag av sjukgymnasten för att träna ledrörligheten utan belastning? Om inte så är det lätt att tillverka själv. 2 linor och en trissa, upp över en dörrkarm och fäst i dörrhandtaget på andra sidan. Sedan har du 2 linändor där du passivt kan dra upp skadade armen med hjälp av den andra. Mitt emot dörren när rörligheten är mycket inskränkt och sittande med ryggen mot när du successivt kommer längre. Tror att detta går att förstå även om det var enkelt beskrivet? Vad gäller paddling och roll så ska du ju egentligen inte behöva komma i stort ytterläge för axeln, tror Björn T beskriver detta ganska bra någonstans på sin hemsida?
 
Gör inga egna tillägg till sjukgymnastens program. De kan verka banala och kännas som om de inte gör nytta men du kommer förmodligen tillfriskna mycket snabbare om du följer det till punkt och pricka.

Skulle inte heller lyssna allt för mycket på läkare heller. De flesta sjukgymnaster har större kunskap om rehabilitering än läkare.
 
Tackar för svaren. Övningen där man lyfter ena armen med hjälp av den andra klarar jag.utan problem, men allmänt ligger jag nog över smärtskalan du beskriver. Är för otålig förstås. Ska försöka ta det lite lugnare.
Sen är det naturligtvis så att man bör lyssna på sin sjukgymnast och ta en röntgenläkares ord med en nypa salt.

Bra tips, Tack igen
 
Är för otålig förstås.

Från en otålig till en annan: för lite tålamod kan pröva tålamodet än mer. Senare. Ta det lugnt. Lagom sa Bill tll Bull.

Och gällande paddling så är roterande och stabiliserande muskler i nedre bålen himla bra. Så istället: Träna låg rygg och mage, rakt och vridning? På styrka, balans och smidighet? Ryggresningar, situpst, balansbollar, strech eller yoga? En tanke bara. Mycket kan säkert göras utan tyngder i armar
 
För två år sedan genomgick jag en rejäl operation och det tog relativt lång tid innan jag var back in buisness.

Det är otroligt lätt att man tar i för mycket. Dock måste man också bygga upp sig så det gäller att lyssna på kroppen och hitta balansen.

Hans Friedel
 
Frakturen läker på ca 6 veckor men man kan ha ont av annat i området. På Tuberculum major fäster muskeln supraspinatus som säkert har blivit skadat (blödning, liten bit gått av etc). Ovanför muskeln sitter en bursa (slemsäck) som lätt blir inflamerad.
När man lyfter en sådan arm till ca 90 grader så gör det ont pga att dessa strukturer kläms mot ett annat ben (acromion). Så är man i det läget för ofta och med för stor kraft så förvärras problemet. Googla på impingment så kan du se bilder.
För att kolla om det är inflammation i slemsäcken (bursit) kan läkaren sätta en bedövningsspruta i säcken. Kan du sen lyfta armen högre och utan smärta så är det där problemet sitter.

Sjukgymnast
 
Goda tankar, råd och varningar jag tar till mig och tackar för. Tror ej det rör sig om en inflammation eftersom axeln inte värker i vila. Upplever heller ingen smärta när jag lyfter den högra armen i olika positioner med hjälp av den vänstra. Ska i alla fall ta det vackert med övningarna. Det finns ju också som Patric påpekar andra muskelgrupper att hålla i trim.
Träningen med grönlandspaddel är snarlik den vedsågarrörelse jag blivit ordinerad att göra, så jag kan inte tro att den är skadlig. Tycker dessutom den lindrar abstinensen en smula :)
 
Ja, det Patric sagt om andra muskelgrupper är också bra även vid axelskador. Finns något som kallas "core shoulder concept" som en del frågar efter numer. Mycket av träningen utgår här från bålen för att successivt lägga till mer med axlarna. Min tanke med suspensionsdraget var ffa att upprätthålla själva ledrörligheten (kanske inte så aktuellt i ditt fall). Som tidigare sjukgymnast nämnt så ligger ofta supraspinatus risigt till vid sådana här skador. Träning ska ju då också inriktas på att få den att läkas så optimalt som möjligt och jag gissar att det bla är det du tränar hos den sjukgymnast du har. Jag tror att risken med att ställa sådana frågor här är att man kan få hur många olika svar som möjligt. En del av sakerna som du får svar på här kan du kanske ta till dig och också diskutera dem med din sjukgymnast om det kan vara bra just i ditt fall?
Bertil - "grönlandspaddlare" och också sjukgymnast...
 
Fyra månader med daglig träning var i mitt fall tillräckligt för att komma ut på vattnet igen. Lyckligtvis tycks paddling med grönlandspinne vara passande sjukgymnastik för min typ av skada. Efter fyra milslånga utflykter har rörligheten i min axel förbättrats avsevärt.

Härligt att vara på banan igen. Tackar igen för alla goda råd.

/Rune
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango bruten paddel - skarvhylsa 30mm? Paddling allmänt 8
razorbill Ont i axel av vingpaddel Paddling allmänt 8
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
-Ruff- Säkerhetstänk vid kraftverk/dammar? Paddling allmänt 6
Sven S Paddling i Vännäs? Paddling allmänt 2
Snödrivan Poncho för cykling och fika vid paddling Paddling allmänt 2
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 16
aldrigsur Paddling med vildmarkskänsla Paddling allmänt 24
TazzRat Parkering Kloten (Långvattnet) för paddling Paddling allmänt 14
cheeredy Nekad paddling, hävdar att förenings regler går över allemansrätten Paddling allmänt 89
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Wibrån Preben Mortensen, en inspiratör inom paddling, är död Paddling allmänt 4
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Urban packrafter Prisberömt packrafting film Earning a River Paddling allmänt 2
Wibrån Paddling genom Ålands å Åbolands skärgård Paddling allmänt 12
EricL Paddling ger bättre längd baksida lår? Paddling allmänt 16
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Paddling i Finland större sjöar Paddling allmänt 3
GertF Paddling och åska. Paddling allmänt 13
Rinte Förbudsområden Paddling allmänt 3
Musiktoken Paddling Stekenjokk - Ransarån - Marsån - Malgomaj - Vilhelmina Paddling allmänt 7
Urban packrafter Ny film Paddling i Tresticklans National Park Paddling allmänt 1
Hylje Paddling Backe/Rossön/Fjällsjö Paddling allmänt 0
Hanna76 Paddling med barn i Rogen naturreservat Paddling allmänt 8
G.Kraft Å paddling kring Stockholm? Paddling allmänt 4
Zlagge Nikkaluokta - Kalix paddling längs Kalixälven Paddling allmänt 2
igs Paddling i Polen Paddling allmänt 0
hirro Avdomnad hand efter 30 minuters paddling Paddling allmänt 12
Peter_Östberg Paddling Helsingfors-Prangli-Pedassaar-Helsingfors, samt SKEG Paddling allmänt 0
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
ekaterina paddling med barn Paddling allmänt 9
Willetjåkkå Paddling Norr om Stockholm Paddling allmänt 3
igs Paddling runt Siljan Paddling allmänt 3
ackepacke Kajakfilm om paddling Marstrand - Fjällbacka Paddling allmänt 0
avslutmedlemskap0904 Kläder för paddling Paddling allmänt 14
calmelon Paddling med fiske norrut Paddling allmänt 2
Kal-P-Dal Paddling och prylar Paddling allmänt 10
Elin75 Söker snabbt svar om paddling vid Ingarö/Björnö Paddling allmänt 0
calypso63 Fira Nationaldagen med paddling Paddling allmänt 0
YvonneJson Paddling på Nya Zeeland? Paddling allmänt 2
parber Paddling med möjlighet att klättra Paddling allmänt 9
Sam Andersson Längre paddling i sommar helt novice... Än så länge Paddling allmänt 3
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
davst Paddling i Misterhults skärgård - trailer :-) Paddling allmänt 7
rois Paddling i Ivösjön Paddling allmänt 0
Kangos123 Paddling från Kanogs till Luleå sommaren 2015 Paddling allmänt 0
utesälen Paddling i lä vid Orust/Tjörn Paddling allmänt 4
ElNisso Paddling i Sjaunja Paddling allmänt 12
Snuggles88 Enklare paddling i värmland Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.