Val av MTB

Är på jakt efter en mtb som kommer att användas på grusvägar/stigar till största delen men några dagar per år även i fjällterräng. Såg att Cykelringen säljer cyklar av märket HARO, enligt försäljaren amerikanskt märke med shimano etc. Största anledningen till intresset är priset 50% på 14.000:-. Vad vet du om om HARO? Något att satsa på? Cykelringen är väl inte kända för att satsa på kvalitet i första hand men i det här fallet torde ju prislappen borga för att cykeln är bra, eller.......?
 
Ett bra köp!

Jag är ingen större expert på cyklar, men jag har lite egna erfarenheter att gå efter så mitt svar är väl förhoppningsvis inte helt värdelöst :)

Jag köpte en Haro Escape från Cykelringen i höstas. Priset landade på 6500:- (jag fick 500 kr rabatt då de inte hade modellen jag först tittade på i rätt storlek). Ursprungspriset uppgavs vara 14 000, precis som du säger.

Under hösten cyklade jag med den varje dag, c a 10 mil i veckan, i både regn och snöblask. På såväl asfalt som grusvägar och skogsstigar. Under vintern har jag inte använt den varje dag, men den är fortfarande mitt huvudtransportmedel på alla distanser under två mil. Jag har hittills inte haft några problem med cykeln, bortsett från en enstaka punktering. Den känns stabil och av bra kvalitet.

Omdömet efter 6 månaders användning blir alltså mycket gott. Jag kan nog lugnt rekommendera ett köp!
 
Lögnaktig prisbild

Efter lite surfning visar det sig att Cykelringens "ursprungspris" på 14 000 förmodligen är ren lögn. Jag har inte hittat Haro Escape för det priset någon annanstans i världen.

I Melbourne säljs den exempelvis för $1,399, vilket med dagens växelkurs blir 7 866,86 SEK. Förvisso något högre än Cykelringens "nedsatta" pris på 7000 SEK, men inte i närheten av 14 000.

http://www.bikes.com.au/p/390966/2008-haro-escape-comp.html

I Storbritannien säljs den för 599,99 GBP = 7 240,62 SEK

http://www.bizrate.co.uk/bicycles_cyclingequipment/oid698427874.html

Folk som recenserat cykeln på nätet tycker överlag att det är en helt OK cykel. Men man måste alltså jämföra den med andra cyklar i samma prisklass, vilket är 7000-8000 kronor. Den har aldrig kostat 14 000, den prisbilden är endast dunkel marknadsföring.

Jag har inte tidigare upplevt några personliga problem med Cykelringen, men förstår nu varför mer erfarna cyklister ser ned på affärskedjan!
 
För dom pengarna får du garanterat något bättre om du handlar på någon av web-shopparna.
Dessutom såg i en av länkarna att den har 2 klingor och någon plastig bash-guard.
Om du främst ska cykla grusväg är det nog smart att ha största klingan också, då måste du dessutom modifiera din nya cykel.
 
Happy

Kom över till Happymtb.org vi forunaktiva hjälper gärna till med cykelval. Men ett bra tips är att kolla under läsvärt först och kanske artiklarna som myligen skrevs om nyköp i din prisklass. De bör kunna hjälpa dig i första hand. Glöm CR, du har själv listat ut varför men det finns fler anledningar.
 
Var allmänt försiktig med Cykelringens såkallade ursprungspris. De är i regel minst sagt märkliga.
I regel brukar cyklarna vara värda det såkallade reapriset.
Cykelringens fiiffel med priserna får iallfall mig att undvika det företaget även om det verkliga priset som cyklarna säljs för ofta är bra med svenska förhållanden sett.

På happymtb finns det många trådar om cykelringen....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pomperipossa hjälp med val av cykel Mountainbike 10
md7dani Val av cykel Mountainbike 3
pelle.k Val av cykel ! Mountainbike 6
Smartin Är "Hudson F4 Draken Herr" ett bra val? Mountainbike 2
Drifter Val av sportdryck, funkar hemmagjord? Mountainbike 7
MTBaren Vad tänka på vid val av motionscykel? Mountainbike 3
bergholm Val av cykelpump? Mountainbike 4
maknu Val av sko och pedal? Mountainbike 17
mingves val av xc hoj...?? Mountainbike 4
toxikon sadel val, webbutik? Mountainbike 4
togo Bike Bags. Bästa val? Mountainbike 3
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
Sezziyanen [Fråga] Prisläge beg. MTB? Mountainbike 16
Phreakishe [Fråga] MTB Rockrider ST-520 BB? Mountainbike 4
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
Lansgren Återigen en MTB noob Mountainbike 5
Gemclare1980 Mtb trails Mountainbike 2
IngemarB Bergstoppar möjliga att bestiga med MTB Mountainbike 17
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
majjen MTB med elmotor? Mountainbike 14
Johan123 MTB med elmotor i naturresevat? Mountainbike 215
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
b-axe Köpråd mtb Mountainbike 14
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
thomas.vastervik MTB 29" Peak Mountainbike 11
KLAGER Två MTB-cyklister cyklade in i militär raketövning Mountainbike 19
Micke86 Fälgar mtb Mountainbike 44
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
PixelNoise [Köpråd] Behöver Råd innan min första MTB köp Mountainbike 15
kanis Köpråd beg. första-MTB Grand Canyon AL 29" Mountainbike 36
Kalimera MTB kompis Stockholm Mountainbike 5
fjellinden Riktigt billig första MTB Mountainbike 10
Påveen Mtb norge Mountainbike 4
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
MalinpDahl Stuga i Norge - MTB Mountainbike 2
Joel_80 Mtb kompis i Göteborg Mountainbike 3
majkelsson I västerled med MTB Mountainbike 0
Angeline MTB-kompis i sthlm Mountainbike 2
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
Frisk MTB I Uppsala Mountainbike 1
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Mountainbike 1
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Henkes MTB/hybrid med 3-5 växlar? Mountainbike 11
Niklaski Tänkte köpa en MTB Mountainbike 11
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
emmaskold Vem cyklar MTB i Ängelholm? Mountainbike 3
skogsvakt MTB kompis GBG Mountainbike 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.