Val av MTB

Är på jakt efter en mtb som kommer att användas på grusvägar/stigar till största delen men några dagar per år även i fjällterräng. Såg att Cykelringen säljer cyklar av märket HARO, enligt försäljaren amerikanskt märke med shimano etc. Största anledningen till intresset är priset 50% på 14.000:-. Vad vet du om om HARO? Något att satsa på? Cykelringen är väl inte kända för att satsa på kvalitet i första hand men i det här fallet torde ju prislappen borga för att cykeln är bra, eller.......?

Ett bra köp!

Jag är ingen större expert på cyklar, men jag har lite egna erfarenheter att gå efter så mitt svar är väl förhoppningsvis inte helt värdelöst :)

Jag köpte en Haro Escape från Cykelringen i höstas. Priset landade på 6500:- (jag fick 500 kr rabatt då de inte hade modellen jag först tittade på i rätt storlek). Ursprungspriset uppgavs vara 14 000, precis som du säger.

Under hösten cyklade jag med den varje dag, c a 10 mil i veckan, i både regn och snöblask. På såväl asfalt som grusvägar och skogsstigar. Under vintern har jag inte använt den varje dag, men den är fortfarande mitt huvudtransportmedel på alla distanser under två mil. Jag har hittills inte haft några problem med cykeln, bortsett från en enstaka punktering. Den känns stabil och av bra kvalitet.

Omdömet efter 6 månaders användning blir alltså mycket gott. Jag kan nog lugnt rekommendera ett köp!

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Lögnaktig prisbild

Efter lite surfning visar det sig att Cykelringens "ursprungspris" på 14 000 förmodligen är ren lögn. Jag har inte hittat Haro Escape för det priset någon annanstans i världen.

I Melbourne säljs den exempelvis för $1,399, vilket med dagens växelkurs blir 7 866,86 SEK. Förvisso något högre än Cykelringens "nedsatta" pris på 7000 SEK, men inte i närheten av 14 000.

http://www.bikes.com.au/p/390966/2008-haro-escape-comp.html

I Storbritannien säljs den för 599,99 GBP = 7 240,62 SEK

http://www.bizrate.co.uk/bicycles_cyclingequipment/oid698427874.html

Folk som recenserat cykeln på nätet tycker överlag att det är en helt OK cykel. Men man måste alltså jämföra den med andra cyklar i samma prisklass, vilket är 7000-8000 kronor. Den har aldrig kostat 14 000, den prisbilden är endast dunkel marknadsföring.

Jag har inte tidigare upplevt några personliga problem med Cykelringen, men förstår nu varför mer erfarna cyklister ser ned på affärskedjan!

För dom pengarna får du garanterat något bättre om du handlar på någon av web-shopparna.
Dessutom såg i en av länkarna att den har 2 klingor och någon plastig bash-guard.
Om du främst ska cykla grusväg är det nog smart att ha största klingan också, då måste du dessutom modifiera din nya cykel.

Happy

Kom över till Happymtb.org vi forunaktiva hjälper gärna till med cykelval. Men ett bra tips är att kolla under läsvärt först och kanske artiklarna som myligen skrevs om nyköp i din prisklass. De bör kunna hjälpa dig i första hand. Glöm CR, du har själv listat ut varför men det finns fler anledningar.

Var allmänt försiktig med Cykelringens såkallade ursprungspris. De är i regel minst sagt märkliga.
I regel brukar cyklarna vara värda det såkallade reapriset.
Cykelringens fiiffel med priserna får iallfall mig att undvika det företaget även om det verkliga priset som cyklarna säljs för ofta är bra med svenska förhållanden sett.

På happymtb finns det många trådar om cykelringen....

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips