val av xc hoj...??

Skall köpa en ny XC MTB ev denna veckan.
Dock behöver jag tips på vad jag skall köpa.
Hojen får kostya max 18000kr och skall vara lätt. Ej mer än 11kg med dämp fram.
Har kollat på avanti och easton för ev bygga en hoj. På färdigbyggda så har jag tittat på Kona och specialized. Kona och spec är dock dyra med tanke på utr och vikt....

Har ev tänkt följande.
Köpa en fullt LX eller XT utr Easton Whiskey Pete eller Avanti competitor med någon trevlig dämpare marzocchio eller Rockshock.

Vad skulle ni välja för 16000-18000kr. En med XT eller med LX? man sparar bara 2kkr...är det värt det? Eller skall man välja LX och finare bromsar såsom skivor?
Vilken dämpare skall man ta? MX comp ETC från marzocchi eller Rockshock DUKE


Maila mig gärna tips på mats.ingves@spray.se

///Mats
 
Nybörjare eller...?

Har du någon erfarenhet av MTB alls eller är du bara laddad me stålar? Asså nästan va du än köper för 16000 eller över är BRA. Iaf om du bara ska ha den att motionera på eller köra några tävlingar.
Jag kan inte påstå att jag är nån x-pert på finare cyklar eller har x-tremt mycket erfarenhet men visst, om du har viss erfarenhet av MTB och detta är typ din andra eller tredje hoj så kan jag förstå att du vill ha nåt BRA. Men om det är så att du är nybörjare på detta tycker jag nog att en hoj för 8-10000 duger gott.
I det fall att du är rookie så se för allt i världen till att dú får med SPD-pedaler och tillhörande skor. Va gäller drivlina, bromsar och växlar ska det va Shimanos Deorekomponenter eller bättre.
Ang dämpning...är det så att du BEHÖVER det eller vill du bara att hojjen ska se kool ut? Asså är du från skåne kan du strunta i dämpare. Är det däremot så att det finns rötter och en massa sten överallt ska du ha en. Då dämparen väger, och kostar en del, är det bra att överväga om du vill lägga pengar på en eller få bättre komponenter till åket i övrigt. Det värsta är iof inte mervikten utan att det svajjar lite när du trampar.....
Jag är inne på min tredje hoj. Alla i prisklassen 10-15000. Två med dämpare. Alla med SPD.
Jaja, kanske du vet all detta redan. Isf bara ignorera vad jag skrivit.
Lycka till med köpet!//Kim.
 
Kanske skulle skriva att detta är min andra seriösa MTB.
Hojen skall vara till seriös träning samt för att köra enklare tävlingar såsom finnmarksturen med. Alltså ingen VM-satsning:)
///Mats
 
..får väl montera av dämparen och köpa en stel gaffel istället då.

/Anders som bor i skåne (Helsingborg)

Det finns faktiskt skog och trixiga stigar även i skåne ;)
 
Kona Kula

Kona Kula hade ju varit mitt val. Eller Kona Explosif.
Rätt prisklass båda två, den ena med Easton och den andra med True Temper-rör. Bra speccade båda två.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.