Köpt hoj..

Hej
Jag har nyligen impulshandlat en Schwinn Moab 3. Den var klart trevligast att cykla på av cyklarna i den prisklassen, i den affären... Jag trivs fortfarande på den, efter sadelbyte, även om 19 tumsramen kanske är på gränsen för min 176 cm. Har bara kört lite lugnt i terrängen två tre ggr.
Min fråga handlar främst om vikt..

Den väger 12,83 kg. Med tanke på komponenterna som sitter på tyckte jag inte det var en hög siffra men likväl. Jag vet att det finns ngn ngnstan som plockat ned och vägt ramen. Finns han eller ngn som känner honom här?

Vill veta om det är värt pengarna att succesivt börja uppgradera eller om jag genast skall sälja och få tag på nytt? Hade tänkt att inom ett år ha byggt en sjysst tränings/pendlar/lek/semesterhoj av den.

Kan tilläggas att Moab 1 o 2 ligger på 1,6 kg.

Även tacksam för era åsikter om storlek med mera..

MVH
Jocke
 
mindre ram

Hade du köpt mindre ram hade du blivit av med en del vikt.
Jag är en 7 - 8 cm längre än dig och har en 17" ram och det funkar tokbra.
Thomas.
 
Jag tycker personligen att det verkar va lite stor ram jag är 187cm å kör på en 18"s heldämpat spjälstaket från DBR å tycker att ram storleken är helt kanon.men det är ju en smak sak hur stor ram man vill köra på.åså var för stira sej blind på vikten?
 
Jo det låter stort men när jag provkörde den så kändes den inte alls stor och nu när jag mätte upp den så visar det sig att nästan alla mått är mindre eller lika med min gamla 17". Av annat märke, det enda som var märkbart längre var underröret... Lite märkligt.

Jag tänker att om man skall ha cykeln även som semester/långfärdscykel så är en lite större att föredra. Lite mer allround så att säga.

Du har så klart rätt om vikten men jag är lite anal ibland :) Är mest nyfiken på vad som skiljer min ram från den som kostade 6-7000 mer...

Hej...

Jocke
 
19" verkar stort

19" verkar stort. Beror på vad Du ska ha den till. Jag är 178 och har en 17,5" Fischer som jag stortrivs med. Det beror en del på vad man ska ha cykeln till. För cykling i teknisk terräng där det kan krävas att man kan komma av snabbt som ögat är det viktigt att man har tillräcklig stand-over höjd, alltså att man har minst 4-5 centimeter till grenen när man står över ramen. En kortare ram blir lättare att manövrera men också mer instabil eftersom det är lättare att råka flyga över styret.

Normalt anger tumstorleken längden på sadelröret. Måtten kan variera mkt från ett fabrikat till ett annat. En 19" cykel från en firma kan alltså motsvara en mindre från en annan o s v.

Per

http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
 
Grattis till ditt impulsköp, det är precis den metoden jag brukar använda när jag köper cyklar oxå. Halva nöjet är ju att bygga om och mixtra för att få den optimala cykeln.

Moab 3-ramen har iallafall fått rätt bra recensioner på mtbr.com, men den verkar ha ganska tunga hjul. I den mån man nu ska komma med råd över huvud taget så är mitt råd att du satsar på ett par nya, lätta, hjul. Det är ett effektivt sätt att få bort vikt där den känns som mest, dessutom är det aldrig fel att ha ett par bra hjul, även om du skulle få för dej att köpa en ny hoj. Och som sagt, det finns ungefär en miljon sätt att ange ramstorlek, så känns den bara rätt i storlek är den förmodligen det.

Lycka till!
/Magnus
 
Tack, det är så jag brukar köpa allt :)

Jo hjulen är tunga och sega, första som åker är dock vevpartiet som visserligen är Deore men helt värdelöst. Sen Hjul, broms, växel, dämp... ;)

Jo det är en kanonram och storleken är rätt om dock på gränsen. Var och körde lite tekniskt igår och det blir bra...

Trivs
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.