Val av sportdryck, funkar hemmagjord?

Jag har sökt runt lite på webben för att hitta lite fakta om sportdrycker. Jag tränar 8 ggr/vecka och cyklar mellan 1-3h varje gång. Funkar det med att blanda 1L vatten, 2msk druvsocker och ett krm salt, eller är det värt att lägga ut pengarna på Maxim eller Vitargo?

Någon som har erfarenhet av olika sportdrycker?
 
Drifter; sa:
Jag har sökt runt lite på webben för att hitta lite fakta om sportdrycker. Jag tränar 8 ggr/vecka och cyklar mellan 1-3h varje gång. Funkar det med att blanda 1L vatten, 2msk druvsocker och ett krm salt, eller är det värt att lägga ut pengarna på Maxim eller Vitargo?

Någon som har erfarenhet av olika sportdrycker?

Gör din egen dryck!!
Med rätt ingredienser i rätt mängd är den lika bra eller bättre än tex Maxim, Vitargo. Äter du ordentligt
mellan träningarna och innan kommer du inte behöva
sportdryck eftersom du kör max 3 timmar. Sportdryck gör nytta först när dina glykogenlager är slut och det är dom förmodligen inte efter 3 timmars cykling om du laddat rätt innan. Men nu tränar du ju ofta och har du tex inte laddat riktigt optimalt innan ett visst pass så kan drycken komma till nytta. Kom ihåg att ladda på med massor av kolhydrater direkt efter
dina träningspass för att optimera glykogenlagren/återhämtningen inför nästa gång. Använd med fördel druvsocker och ät gärna lite protein oxå. Inget fett direkt efter träningen.

Eventuell sportdryck ska innehålla 6-8% kolhydrater och ca 0.5 kryddmått salt/liter. Använd druvsocker och grönt jozo salt. Det innehåller allt du behöver.
 
Drifter; sa:
Jag har sökt runt lite på webben för att hitta lite fakta om sportdrycker. Jag tränar 8 ggr/vecka och cyklar mellan 1-3h varje gång. Funkar det med att blanda 1L vatten, 2msk druvsocker och ett krm salt, eller är det värt att lägga ut pengarna på Maxim eller Vitargo?

Någon som har erfarenhet av olika sportdrycker?

Släng in lite honung med vet jag. Det gör att det smakar något bättre, sen kan du ju smaksätta med andra saker med. Varför inte en skvätt citron.

Av ren lathet kör jag dock ofta på inhandlade produkter men har testat att göra egna och det funkar väldigt bra det med. Däremot så tycker jag att vatten funkar bäst under själva träningspasset, om det nu inte är riktigt långt. Sen tar jag gärna en sportdryck när jag kört färdigt, speciellt om man ska köra två pass på en dag.

/
 

avslutad210712

Gäst
Drifter; sa:
Jag har sökt runt lite på webben för att hitta lite fakta om sportdrycker. Jag tränar 8 ggr/vecka och cyklar mellan 1-3h varje gång. Funkar det med att blanda 1L vatten, 2msk druvsocker och ett krm salt, eller är det värt att lägga ut pengarna på Maxim eller Vitargo?

Någon som har erfarenhet av olika sportdrycker?

Funkar hur bra som helst. Brukar blanda till själv att ha med mig när jag går på fjällen och vill dricka något annat än rent vatten vilket dock är förstahandsvalet. Brukar smaksätta med citronsyra i SMÅ mängder men där är halsbrännevarning på plats om man har problem med sånt.
 
Sportdrycker

Mitt första inlägg här, hoppas jag gör rätt ;)

Det här med sportdrycker är ganska enkelt. Det beror dock lite på vad man ska ha dem till. Är det att ha som snabb energi under ett pass så är socker eller standardenergidrycker att föredra. Och här blandar man lättast en egen (1 l vatten, 0,75 dl strösocker/druvsocker, 0,5-1 krm salt beroende på hur mycket man svettas, mycket svett, mer salt) till 1/20 av priset för den i affären. När det gäller att resyntetisera glykogen efter ett pass och snabbare återhämta sig så verkar faktiskt Vitargo vara ett alternativ, då det består av lite långsammare kolhydrater, men har faktiskt visats de senare åren snabbare återuppbygga kolhydratförråden i musklerna, vilket är lite rakt mot vad man alltid trott.
 
Behöver du verkligen sportdryck?

För pass under en timme så är det meningslöst. Skall du cykla längre så är det minst lika viktigt att "ladda" med bra mat till frukost lunch och middag som vad du petar i dig under passet. Jag brukar ha med mig vatten och lite torkad frukt, kanske lite choklad och lite annat smått och gott. Har bland annat testat "Rune-kakan" med recept härifrån med oerhört bra resultat.

Med bra mat, "tilltugg" och vatten kör jag upp till 5 timmar utan problem. Iofs beror det ju på belastningen under passet, men på ett långpass (ca 10h) i våras hade jag ingen sportdryck alls.

Men var och en blir "salig" på sin religion. Hitta det som funkar för dig och kör på det.

/Mattias
 
Tack för alla råd!!

Jag har köpt dextropur som jag kör med på de kortare passen. På de längre passen kör jag med dextropur och hemmagjorda energikakor. Funkar bra för mig=)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.