Giant MPH-3 skivbromsar - funkar inte bra!

Köpte min Giant XTC 860 i Juni och kände redan då att bromsarna (Giant MPH-3) inte alls tog lika bra som brorsans Deore skivbromsar.

Förra veckan luftade jag bromsarna och vips så fick jag riktigt grymma bromsar, typ som Shimanos Deore.
Men nu när jag känner på dem, speciellt den bakre så är den dålig nu igen.
De e nåt knasigt med dem, har inte märkt att de läcker olja, kan knappast tro det heller.

Någon som också har märkt det eller kan ge tips på åtgärder?

En annan sak är att när man svänger cykeln i någorlunda hasighet så cykeln lutar så klingar det i skivan (den främre), dvs på någotvis så tar bromsklossarna visst i skivan när jag svänger. Grymt störigt.

Hur kan det bli så?? Kan det vara ekrarna som är lite lösa???

Mvh Mattias
 
Broder Tuck...har du snott min hockeypuck?

Hur gick det med skruvarna som var lösa? Det lät inte hälsosamt när jag provade den häromdan...det small rätt bra! Jag tycker du skall snacka med dom du köpte hojjen av. Eller gå in på BigBike...men det kanske du har gjort redan?

Apropå sviktningarna i däcket när det låter i skivan så tror jag att det kan bero på att ekrarna är lite ospända...jag har samma problem jag med...ibland...

Vi ses...kommer hem igen på imorron kväll!
 
Det där med skruvarna är löst, var bara att dra åt dem och sätta dit lite locktite eller vad det nu heter.

Har inte snackat med dem, får väl göra det då.

Men vet fortfarande inte varför bromsarna blir sämre efter ett tag.
 
Bromsarna måste alltid köras in, så att dom kändes sämre från första början var inte så konstigt. Hur körde du in bromsarna?

Du säger att dom känns "dåliga" vad menar du med det? Är det bromshandtagen som känns mjuka och svampiga när du bromsar, eller vad är det?

/Mattias
 
Jo precis, den handtaget känns mjukt, svampigt, och bromsverkan är sämre än alldeles efter det att jag luftade dem. Dvs man måste ta i lite extra för att få däcket att låsa sig.

hmm, hur körde jag in dem?? jo inte på någe speciellt sätt antar jag, cyklade på som vanligt och bromsade som man brukar göra.
 
Jag kör på MPH bromsar

Jag hade liknande problem med mina MPH3 bromsar.

Dels avtog bromsförmågan något samt att handtagen kändes svampiga.

Ett problem jag fann var ett liten spricka i bromsslangen, något som jag inte kunde se i början.

Ett annat vanligt problem är tätningbrickorna vid bromsslang fästena, har dom dragits för hårt åt kan dom bli skeva och skapa luftläcka eller oljeläcka.

Jag bytte ut tätningsbrickorna och slangen och vips blev bromsarna underbara. Nu har jag kört med min broms i ett år utan minsta problem.
 
SAMSare; sa:
Jag hade liknande problem med mina MPH3 bromsar.

Dels avtog bromsförmågan något samt att handtagen kändes svampiga.

Ett problem jag fann var ett liten spricka i bromsslangen, något som jag inte kunde se i början.

Ett annat vanligt problem är tätningbrickorna vid bromsslang fästena, har dom dragits för hårt åt kan dom bli skeva och skapa luftläcka eller oljeläcka.

Jag bytte ut tätningsbrickorna och slangen och vips blev bromsarna underbara. Nu har jag kört med min broms i ett år utan minsta problem.

Ojdå. Det låter som nåt jag skall kolla.
Tack för tipset!!
Om jag inte skriver nåt svar (om det funkar bättre) på länge beror det på att jag åkt till Grekland en vecka och sedan till Norge en vecka direkt efter det.

/Mvh Mattias
 
verkligen gått.....

Har du verkligen gått igenom hela sysstemet och verkligen kollat att d inte finns någon luft kvar???
när jag skulle göra iordning mina hayes skivor i sommras stog vi i timmar med fram skivan för att d kom så mkt luft.
om du inte får ordning på dem så tycker jag att du lämmnar in hojen till närmsta cykelaffär som kan skivbromsar
 
jo, får göra en riktig genomgång någon dag framöver här. annars får jag snacka med Jaguarverken i Sundsvall. De är Giant försäljare, tror ni att de kan fixa justera cykeln på garanti trots att jag inte köpte cykeln hos dem? Eftersom de är "generalagent" (importör) för Giant.
 
Mathew; sa:
jo, får göra en riktig genomgång någon dag framöver här. annars får jag snacka med Jaguarverken i Sundsvall. De är Giant försäljare, tror ni att de kan fixa justera cykeln på garanti trots att jag inte köpte cykeln hos dem? Eftersom de är "generalagent" (importör) för Giant.

Jaguarverken kan hänvisa dig till närmaste återförsäljare som kan fixa't..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.