Val av kamin för tipi

Hej allihop!
Jag har ett tentipi safir 9 b/p och har hittat "four dogs"-kaminerna, som verkar vara superbra! Det enda problemet är att de endast kan leverera "two dog" (den minsta) till Sverige.
Jag är övertygad om att ni sitter på massor av erfarenhet av dessa kaminer. Berätta gärna allt ni vet!
Tror ni att two dog är lagom för en safir 9? Eller behöver jag three dog?

/Christoffer

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har läst igenom trådarna. Men jag jag behöver veta om en two dog fungerar väl med en safir 9 b/p. Hittade du något om det?

Min kaminkunskap

från hus stugor och militärtält får mig att anta att effekten räcker men att volymen ställer krav på vedbitarnas format. Bekvämare att elda i större kamin.

Baffelplåt bör du beställa.

Inte sugen på titanmodellen?

Thure

Hur många kubikmeter luft håller den kåtan?

Jag är för kass på matte för att räkna ut det. Men den är 15,6 m2, och 3,1 m hög i nock, och 5,3 i diameter. Räknar man r x r x pi / 2?

Det står på four dogs hemsida att den lilla kaminen värmer upp en "8 x 10 walltent" och en "10 x 10 tipi". Jag antar att det är fot dom räknar i?

från hus stugor och militärtält får mig att anta att effekten räcker men att volymen ställer krav på vedbitarnas format. Bekvämare att elda i större kamin.

Baffelplåt bör du beställa.

Inte sugen på titanmodellen?

Thure

Ja effekten kanske räcker? Men som du säger är det ju skönt att kunna lägga in många och särskilt långa vedträn, så att man slipper att såga ihjäl sig.
Jag är skitkåt på titanmodellen, men det blir lite för mycket pengar för mig. Trist, men jag får se till att inte vandra så långa sträckor, och slå till på en vanlig stålis.

Vet ni om man kan få tag på 3 dog modellen här i Sverige? Eller om man på något vis kan kringgå deras bestämmelser och ändå lyckas med att få en importerad?
Är det vanligt att företag endast väljer ut en modell för export? Varför?

22 m3 säger http://www.raknaut.se/raknavolym.aspx#kon formeln är Volym = (π · r² · h) / 3
Det vill säga ungefär som ett tält 20 (vilket står för 20 m3) som förlägger 1/2 pluton minus poster. Ca 15-16man.
Med hjälp av tabellen i HB Kvm kan man då vid olika temperaturer få vedbehovet och via det hur många kKal eller W som bör åtgå.
Enklast är väl att köpa en begagnad kamin till tält 20 av den modernare modellen, den har baffelplåt för omvänd förbränning, är plan på ovansidan för kokkärl. Har sett dem både på Blocket och Trattis, även överskottsbutiker borde ha dem.
Volym och vikt är helt ok för bil och båttransport.
go tur

Jag skall väga min 63a idag, men med sidbord, baffel, värmeskydd, frakt blev det ju ca+1400$ för Ti II-modellen. 63an fyller mindre och tar längre ved.
När min svåger köpte en lång Jøtul var det många som skojade med honom, men jag som insåg vinsten med en kamin som tar 90 ved höll med honom. Men lite tung för tältbruk.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips