Val av GPS, användning etc

Några frågor från en nybörjare:

1) Garmin eTrex venture Cx eller Legend Cx?? Vad säger ni som kan och har erfarenhet? Är det nödvändigt att köpa till en karta typå Friluftskartan?

2) Hur är den medföljande kartan till dessa GPS:er, är den användbar till något eller blir funktionen att likställas med en vanlig plotter såsom eTrex Venture?

3) Om jag vill planera en rutt i förväg hemma, hur gör jag? Hur får jag fram rätta koordinater för tex ett visst berg i Sarek?
 
Martin24; sa:
1) Garmin eTrex venture Cx eller Legend Cx?? Vad säger ni som kan och har erfarenhet?
Nu har jag inte erfarenhet av de specifika modellerna men om jag förstår saken rätt så är skillnaden bara färg, pris och att med den ena följer ett 64 MB minneskort. 64 MB räcker i de flesta fall bra om man står ut med att ladda ner rätt kartor inför varje tur man ger sig ut på men om man vill ha halva (eller hela) europas kartor förladdade och alltid tillgängliga i enheten räcker det inte. Har man stora kartbehov är det nog smartare att köpa den billigare enheten och komplettera med ett större minneskort, förutsatt att man gillar färgen på enheten.
Är det nödvändigt att köpa till en karta typå Friluftskartan?
De flesta anser nog det ja.
2) Hur är den medföljande kartan till dessa GPS:er, är den användbar till något eller blir funktionen att likställas med en vanlig plotter såsom eTrex Venture?
Den medföljande kartan är en översiktlig grundkarta som inte duger till detaljerad navigering. Den är däremot bra för att täcka upp områdena mellan de detaljerade kartor man väljer att ladda in.

Den innehåller också ruttinformation vilket gör att GPS:en kan göra vägval om man använder den till fordonsnavigering. Det kan vara ett trevligt stöd till kartläsningen men måste kompletteras med detaljerade vägkartor om det skall användas som enda navigering i bilen. Å andra sidan är inte någon av dessa enheter speciellt anpassade för fordonsnavigering så är det ett viktigt användningsområde bör man nog hellre titta på en enhet som är mer lämpad för fordonsanvändning.
3) Om jag vill planera en rutt i förväg hemma, hur gör jag? Hur får jag fram rätta koordinater för tex ett visst berg i Sarek?
Du tittar på en lämplig karta och bestämmer utifrån den koordinaterna som du sedan för över till enheten. Vilka kartor du vill använda då är svårt för oss andra att säga.

Vissa använder papperskartor och lägger in koordinaterna manuellt i GPS:en medan andra använder elektroniska kartor i datorn och överför koordinaterna elektroniskt och sedan finns det andra varianter däremellan.

Om du väljer att komplettera enheten med t.ex. Friluftskartan eller någon annan Garmin-karta så medföljer ett bra program, MapSource, för ruttplanering och en hel del andra saker du vill göra (t.ex. överföra kartorna till enheten eller efteråt titta på spåret du gått på turen). Det är bra en bra start om du ändå köper kartorna men det finns också andra program, fria eller kommersiella, som kan göra ungefär samma saker och det är en fråga om tycke och smak hur man vill arbeta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
poppe_ Behöver hjälp med val av handburen gps Navigering 18
mr_samson GPS val Navigering 6
stariander Hjälp, val av GPS Navigering 1
thomalin Val av GPS Navigering 24
mike79 Val av Gps ? Navigering 9
Joosef_ Hejsan behöver hjälp angående val av gps Navigering 9
Dalmasen Val av GPS Navigering 0
Ollibompa Behöver tips i val av GPS. Navigering 15
RME Val av GPS till bil och skog Navigering 13
Roffan -65 Hjälp med val av GPS med kartfunktion. Navigering 2
Loranga Val av GPS Garmin 60c eller 76c Navigering 25
Micke S val o kval GPS Navigering 41
delta1 Val av gps? Navigering 17
Tobias_P Val av GPS Navigering 2
dahlgren Val av Gps Navigering 3
marcuslundmark Val av GPS? Navigering 3
andyyy Är Garmin eTrex10 ett bra val för mig? Navigering 9
LightningRaket hjälp med val! Navigering 16
thureb Val av minneskortstorlek Vista HCX Navigering 10
johsjo Val av Fordons typ i C550/Nuvi Navigering 1
Tony-Avesta Val av språk i MapSource? Navigering 3
Jonte Myra eTrex - bar val? Navigering 23
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.