Val av dagturssäck!

Jag har gått och funderat på att köpa en ny ryggsäck ett tag nu. Vill ha en som jag kan ha både på väg till Universitet då den ska rymma laptop, termos, lunchlåda, litteratur (tunga grejer alltså) och kanske en extratröja, samtidigt vill jag kunna använda den som dagtursrygga då jag är ute med familjen i skogen då ryggan kommer vara fylld med stormkök, gasol, termos, korv, blöjor extrakläder osv. Just nu har jag en Haglöfs corker på 18 liter som är bra men den är liiite för liten. Kollar efter en säck på ca 30 l, nått i stil med Haglöfs gamla shosho 3000. Någon som har något tips? Har kollat lite på Bergans rygga redrock 35 L och Haglöfs tight evo L. Nån som har erfarenhet av dem modellerna? Tacksam för alla svar!
Henrik
 
Den såg ju riktigt bra ut. Möjligen hade jag valt den om jag bara visste... Jag har stadiums everest flex30, och den är jag nöjd med.

Tipset är annars att försöka få till nåt som funkar så bra som möjligt dagligdags i stan eftersom du troligtvis kommer att använda den mest där.
 
Jag har också Osprey Quantum och är mycket nöjd.
Tidigare har jag haft den ursprungliga versionen av Haglöfs Tight.

Det du bör tänka på oavsett vilket märke du väljer är att en stor dragkedja i toppen aldrig blir helt vattentät, du måste skaffa ett regnskydd till om du ska kunna vistas ute i regn under en lägre tid.
 
Tjejen min har en RedRock och är helnöjd. Ang. regnskydd tycker jag inte att det hjälper så mycket, man blöter ju ned varje gång man öppnar och rotar. Bättre att packa i påsar, plastpåsar eller dyra "köpes"-packpåsar inne i säcken.
 
Tycker du skall

prova med den last du tar till universitetet. Den här http://www.getout.se/sv/artiklar/habanero-28.html verkar kanske lite bättre att ta last med hänsyn till höftbältet.

Personligen gillar jag hur Deuters mindre säckar sitter på ryggen.

Därmed inte sagt att Ospreys Quantumsäck inte skulle passa utmärkt.

Thure
 

Bilagor

  • BF603261GG.jpg
    BF603261GG.jpg
    17.6 KB · Visningar: 2,291
Tack för tipsen!

Kul att få så många bra tips! Det är det som är det fina med utsidan att man får så många bra opartiska tips från seriösa friluftsmänniskor till skillnad från att gå till en butik där dom ger en den dyraste prylen i handen och säger: "den ska du ha" (tyvärr). Blir nog en red rock, har ju sett rabatten från outdoorexperten :) , eller en osprey, såg riktigt schysst ut! Har en osprey sojourn resväska som jag är grymt nöjd med så jag vet att osprey gör bra grejer! Vad jag uppskattar med corker är att den har en sk. organiser där man kan stoppa in alla tänkbara prylar som jag annars lätt glömmer, typ pennor, pennkniv, plåster etc. Verkar som att ospreyen har goda möjligheter till att "boostas" på så vis.
Tack för tipsen!
 
Jag är inte helt förtjust i ryggsäckar med en stor dragkedja för att öppna och stänga huvudfacket. Känns som det sliter ordentligt på dragkedjan, som utöver alla öppningar och stängningar också får ta mycket av packningens vikt. Och när dragkedjan väl är slut, då är säcken det också.

Jag har använt en haglöfs shosho 30 litersversionen i snart 10 år, i princip dagligen. Det enda signifikanta som hänt med den är att plastspännena gick sönder (i typ 30 graders kyla...). Dessa var dock simpla att byta ut, och jag fick nya gratis av en haglöfsoutlet.

Tror inte det går att köpa nya shosho längre, men om jag var du skulle jag fundera på en väska med en "locklösning" istället för dragkedja.
 
Jag är själv studerande, släpar på allt "det där" och önskar ny ryggsäck.
Jag har fastnat för Fjällrävens Bergen (http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=108323) som har rymliga sidofickor för både termos och vattenflaska samt en lättåtkomlig "känguruficka" för extratröjan. Säcken är dessutom rymlig och funkar bra för dagsturer.
Det enda jag saknar är ett litet fack för pennor, miniräknare mm.
Finns även i en 20 -liters modell.
 
Det som avskräcker hos fjällrävensäcken är ju tyvärr priset... över tusenlappen är över smärtgränsen :)
Angående dragkedjans vara eller icke vara så hade jag innan en kånken som jag ärvt från Far, bror, syster. Fick slänga den häromåret då dragkedjan pajat... fast med tanke på att den köptes på 70-talet så tycker jag att den hängde med rätt så länge.. dessutom började botten att ge med sig!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.