Val av dagturssäck!

Jag vill helst slippa höftrem/-bälte. Säcken ska vara hyggligt "stadsmässig" i utseendet

Quantum verkar lite intressant, men då tar jag nog och sprättar bort kompressionsremmarna för en renare yttre.

Annars är Arcteryx Axios 25 intressant. Höftbältet går att vika in på ett smidigt vis. Lite väl liten, kanske. Jag har har en Arcteryx Spear 24 (årsmodell 2006) idag.

Lundhags Gero 30 Eco Comp såg jag i butik igår. Rymlig och har en extra öppning till datorfickan, men samtidigt många remmar och mög.
 
Jag köpte en Axios 25. Den är lägre än Spear 24, men mer lättpackad och rymmer i praktiken lika mycket, om inte mer. Det hade jag inte trott.
 
Titta på Haglöfs Corker. Storleken Large har separat laptop fack, och öppnas på sidan vilket gör den smidig för laptop och böcker. Laptopfacket går inte helt ner till botten av säcken, vilket gör att laptopen inte kommer i direktkontakt med golvet när du sätter ner ryggsäcken lite hårt. Separat fack för nycklar etc på ovansidan. Färg svart är klart "stadsmässigt".
Min son har själv en sådan på universitetet och cyklar med den dagligen. Han är mycket nöjd med sitt val:)
http://www.haglofs.com/sv-SE/produkter/ryggsackarvaskor/daypacks/unisex/corker_large_sv-se.aspx

EDIT: Noterade inte att du redan valt säck, men jag låter tipset stå kvar om någon annan söker liknande säck.
 
Haglöfs Tight Pro är en klassiker. Lite tung, men mitt ex är över tio år gammal och vägrar i princip att visa tecken på slitage.

När jag köpte min (tror det var i slutet av 90-talet) så kom den förberedd för att ta en Camelbak, något jag nyttjat flitigt vid resor.

Säcken finns i lite olika storlekar. Den jag har är XL och rymmer bortåt 40 liter. Har även ett anständigt bärsystem för att vara en mjuk säck.

Perfekt i stadsmiljö då botten tål att ställas på buss/spårvagns -golv, asfalt, betong etc om och om igen, vilket är den verklighet en arbetsväska får stå ut med. Jag har haft skor vars sulor har slitits ut fortare ;)

Nackdelen är att det i grund och botten är en stor påse med bärsystem och dragkedja. Ja, plus ett otal yttre fästanordningar som jag aldrig använder.

Jag lastar den i princip dagligen med över fem kilo 'skrot' (laptop, böcker, etc), och den har ändå gott om utrymme för regnställ/fleecejacka eller vad man nu kan tänkas vilja ha mellan möten.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.