Vakkotavare-Abisko

Det har vart rätt tufft väder senaste tiden och vi avråddes från att gå från Vakkotavare. Sträckan upp till Teausajaur saknade visst kryss/vinterled och ospårad.

Planen var att gå nu på torsdag men får nog planera om och gå från Nikkaluokta istället. Trist då vi vart i det området rätt mycket i.o.f.s bara sommar.

Vad tror ni är det "onödigt" för två icke jätte-vinter och kompassvana att gå från Teausajaure, är det en svår väg i de förhållanden som nu gäller?

Såvitt jag kan se är det normalt vårvinterväder däruppe. Jag utgår från att du avser att åka skidor även om du skriver ordet "gå". Det stämmer att kryssmarkeringar saknas till Teusajaure, men när jag åkte här förra året kunde man följa uppsatta slyruskor. Det är enkelt att hitta, rakt norrut, men om sikten är dålig måste man förstås ha kompassen till hands. Det kan finnas spår att följa, men på kalfjället får man räkna med att de blåst bort. I övrigt gäller naturligtvis vanlig utrustning för vinterfjället.

Hälsn Pelle som åker söderut mot Kvikkjokk samma dag.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Thx och lycka till

Såvitt jag kan se är det normalt vårvinterväder däruppe. Jag utgår från att du avser att åka skidor även om du skriver ordet "gå". Det stämmer att kryssmarkeringar saknas till Teusajaure, men när jag åkte här förra året kunde man följa uppsatta slyruskor. Det är enkelt att hitta, rakt norrut, men om sikten är dålig måste man förstås ha kompassen till hands. Det kan finnas spår att följa, men på kalfjället får man räkna med att de blåst bort. I övrigt gäller naturligtvis vanlig utrustning för vinterfjället.

Hälsn Pelle som åker söderut mot Kvikkjokk samma dag.

Skidor som jag går på. Ja jag menade att åka skidor försökte bara låta lite mer erfaren :) Det pratades om tio meter drivsnö runt Vattokavare så vi valde Nikkaluokta - Abisko istället, åker imorgon.

Lycka till och ha det gott söderut.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips