Vajernystan i växelföraren

Har nyligen för andra gången råkat ut för trassel uppdaterad vajer i en växelförare för bakväxeln. Modern Tiagra 10-delad. Vajerhöljet går en rätt slingrig väg bl a inne i ramen och hela vägen till bakväxeln. Har ni varit med om liknande? Var rätt knepigt att få bort vajern och byta till ny.

Thure
20210327_171214.jpg
de
 
Blev avbruten och noterade inte autokorrektfelet. Upptrasslad skulle det stå i stället för "uppdaterad".

Thure
 

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Åtminstone jag har svårt att se exakt vad bilden föreställer.
Är det en bit växelvajer med lösa kardeler?
Om det stämmer hur gick det till då?
För du skriver ju att "Vajerhöljet går en rätt slingrig väg bl a inne i ramen och hela vägen till bakväxeln."
Om vajern är inuti vajerhöljet "inne i ramen och hela vägen till bakväxeln" hur kan den då trassla upp sig?
 
Senast ändrad:
Ja det är trassel på första 3 cm av vajern från ändknoppen dvs den del som ligger runt spåret i omkretsen på den cylinder med diameter ca 2 cm som har hack för de olika växellägena. Antagligen har vajern snurrat upp sig på grund av någon oönskad friktion.

Exakt vad det beror på vet jag inte.

Thure
 
Ja det är trassel på första 3 cm av vajern från ändknoppen dvs den del som ligger runt spåret i omkretsen på den cylinder med diameter ca 2 cm som har hack för de olika växellägena. Antagligen har vajern snurrat upp sig på grund av någon oönskad friktion.
OK, då tror jag att jag förstår
Vajertrasslet är alltså i (högra) växelreglaget?
Växelreglaget är "Modern Tiagra 10-delad", jag antar att det betyder ST-4700
Jag har ingen egen erfarenhet av ST-4700, eller andra 10-delade Tiagra-reglage,
men att växelvajrar fransar upp sig i växelreglaget förekommer.

Exakt hur man löser det på annat sätt än att byta växelvajer ofta vet jag inte.
Men kanske läge att prova ngn annan modell av växelvajer?
Shimanos polymerbelagda Dura Ace vajer skall vara bra; https://www.bike24.com/p2160982.html
men en "plastbelagd" 1,2mm vajer kanske inte är det som funkar bäst.
Det finns ju 1,1mm växelvajrar och med den mindre diametern finns det ju åtminstone en förhoppning att den klarar böjning bättre.
Jagwire Elite Ultra-Slick: https://jagwire.com/products/inner-wire/elite-ultra-slick-shift-inner-wire
Säljs tex här: https://www.bike24.com/p211713.html

Exakt vad det beror på vet jag inte.
Inte jag heller
Men som jag skrev ovan skulle jag prova en annan märke/modell/typ av vajer
 
Det är alltid precis där (höger) växelvajer går av i Shimanos handtag. Den kan betraktas som förbrukningsvara. Det är bara att byta innan det händer. Ingår i årsservicen!
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips